22 SLAGERSVAK NR 3 2024 COVERSTORY Als je vorig jaar op de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten bent geweest, dan herinner je vast de biologische worsten van Henk van Oers nog. Met zijn verhaal over het gebruik van ambachten en tijd nemen om echte smaak te ontwikkelen weet hij menig biologisch consument te binden. “Mooi verhaal Henk, maar de gemiddelde consument is niet bereid om die prijs ervoor te betalen”, aldus een aantal bezoekers op zijn stand. “Kan dat ook anders?” NIEUW PREMIUMCONCEPT VLEESWAREN VOOR DE BETERE SLAGER, HORECA EN SPECIAALZAAK Met die vraag kwam Henk van Oers vorig jaar thuis van de Vakbeurs Foodspecialiteiten. De kwaliteit en smaak van zijn producten werd enorm gewaardeerd, maar biologisch is voor veel slagers een stap te ver. Ze zijn bijvoorbeeld niet gecertificeerd of de prijs past niet binnen hun concept. Henk, die al meer dan veertig jaar biologische vleeswaren voor biologische speciaalzaken maakt onder de naam St. Hendrick, zag nieuwe mogelijkheden door samen te gaan werken met zijn ketenpartner Westfort. ´Echte smaak kost tijd’ Op de productielocatie van Henk in het Brabantse Hedel vragen we wat Henk drijft om met biologisch vlees aan de slag te gaan. “Na de slagersvakschool wist ik het gelijk: Ik wilde producten maken zonder hulpstoffen die er van nature niet in horen. In die tijd leerde je op de vakschool dat alles sneller en efficiënter moest. Dat gold niet alleen voor de industrialisatie van de landbouw, maar ook voor de voedselverwerking. Maar dat gaat natuurlijk ten koste van de smaak. ‘Echte smaak kost tijd’ zeg ik altijd.” Henk van Oers, eigenaar Deli Harmony, bekend van de biologische vleeswaren van St. Hendrick ▲
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4