Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | September 2024 | 5e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: Nieuw premiumconcept vleeswaren voor de betere slager, horeca en speciaalzaak Special VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN
THE FINEST INGREDIENTS MAKE THE BEST QUALITY PRODUCT Gedistribueerd door: Bickery Food Group B.V. Postbus 433, 1200 AK Hilversum bbq@bickery.nl www.bickerybbq.com Verkrijgbaar bij: Palvé Versgroep Heerhugowaard Galileistraat 75, 1704 SE Palvé Versgroep Leeuwarden Icarusweg 5, 8938 AX VersAlert Utrecht Molensteijn 62, 3454 PT VersAlert Boonstra Peize De Losplaats 6, 9321 DC
Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. SLAGERSVAK NR 3 2024 3 VISIE & COLOFON Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | September 2024 | 5e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: Nieuw premiumconcept vleeswaren voor de betere slager, horeca en speciaalzaak Special VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Een nieuwe editie, een nieuw gezicht! Op dit moment leest u het voorwoord van de nieuwe hoofdredacteur van SlagersVak. In de jaren dat ik werkzaam ben bij de uitgeverij, heb ik SlagersVak binnen een mum van tijd zien uitgroeien tot een waardevol informatieplatform voor de slagersbranche. Als bourgondische Brabander geniet ik van ambachtelijke producten en heb ik diverse spaarkaarten van lokale versondernemers. Een kelder vol met wijn, een tafel vol smaakvolle kazen en droge worsten. En op onze smoker lag deze zomer bijna elk weekend wel weer een ander ‘vleesexperiment’ van mijn man. En waar haalt hij die Boston Butt, Babyback Ribs, Short Ribs en runderwangen? Uiteraard: bij u! Het mooie is dat ik voor zo’n zomerse borrelavond vaak maar één winkel hoef te bezoeken om indruk te maken op onze gasten. De lokale versspecialist voorziet ons in onder andere wijn, kaas, heerlijke olijven en smeersels voor op brood. Ook hebben ze een steeds breder assortiment aan charcuterie, een trend die de organisatie achter Vakbeurs Foodspecialiteiten ook landelijk opmerkt. Smaakvol en eerlijk vlees wint terrein in verswinkels. Tegelijkertijd transformeren steeds meer slagerijen in foodwalhalla’s met stellingen vol andere (lokale) lekkernijen. Deze toenemende kruisbestuiving was voor Vakbeurs Foodspecialiteiten en Slavakto reden genoeg om de koppen bij elkaar te steken. Het resultaat: één jaarlijkse beurs voor versspecialisten en slagers, uiteraard mét de beroemde vakwedstrijden van Slavakto. Op maandag 30 september en dinsdag 1 oktober beleeft deze vernieuwde beursformule zijn vuurdoop. In een uitgebreid interview blikt Marian Lemsom, directeur van KNS en voorzitter van stichting Slavakto, samen met Rick Brantenaar en Evelien de Ruijg van Vakbeurs Foodspecialteiten vooruit op deze versbeurs, die er voor de slager even wat anders uit gaat zien. Naast deze voorbeschouwing vindt u in deze editie nog meer informatie van leveranciers die op de beursvloer te vinden zijn. Zoals de varkensvleesproducten van het merk Patron, een samenwerking tussen Westfort en Deli Harmony, bekend van het biologische vlees van St. Hendrick. Op de cover ziet u Henk van Oers, het gezicht achter de productiefaciliteit in Hedel en sinds deze zomer verantwoordelijk voor het produceren van de premium varkensvleesconcepten binnen het merk van Westfort. In de coverstory leest u hoe deze samenwerking tot stand is gekomen en welke producten van Patron u kunt gaan proeven tijdens Vakbeurs Foodspecialiteiten. Uiteraard gebeurt er nog veel meer in de slagersbranche. Zo leest u over de opening van de nieuwe tastingruimte van Glorius, krijgt u van ons nieuwe maaltijdinspiratie alsmede een kijkje in de spectaculaire nieuwe winkelinrichting van ’t Landleven in Eersel. Ook zoomen we in op varkensvlees, waar nog steeds veel vooroordelen over blijken te bestaan. Maar wat is het eerlijke verhaal? Linda Verriet, voorzitter van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en actief betrokken bij informatieplatform ‘The Pig Story’, vertelt over varkensvlees en waarom slagers hier trots op mogen zijn. Wat zijn de feiten en de fabels en hoe kun je als slager de consument beter informeren? Lees het in deze editie van Slagersvak. Veel plezier en wellicht tot ziens op de beurs! VOOR EEN ZOMERSE BORRELAVOND HOEF IK MAAR ÉÉN WINKEL TE BEZOEKEN OM INDRUK TE MAKEN OP ONZE GASTEN Charlotte Swagten Hoofdredacteur vaktijdschrift SlagersVak c.swagten@gpmedia.nl DE VISIE
4 SLAGERSVAK NR 3 2024 8 11 16 20 P. 16. DE MACHINES VAN SPAKO Spako Food Machinery is een bekende speler binnen de Nederlandse vleessector. Bij veel slagerijen en vleesverwerkende producenten in ons land staan één of meerdere machines die in Asten zijn ontwikkeld. Ook na de overname in 2020 is Spako uitstekend in staat gebleken om slagerijen, die hun productie willen automatiseren of maaltijden en soepen willen bereiden, te voorzien van een oplossing op maat. P. 11 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Het aanbod bij de slager omvat inmiddels verder dan alleen vlees, een ontwikkeling die wordt onderschreven door Marian Lemsom, directeur van KNS en voorzitter van Slavakto. Om die reden onderhield zij de laatste jaren warm contact met de organisatie achter Vakbeurs Foodspecialiteiten. Het resultaat: op maandag 30 september en dinsdag 1 oktober is het samengaan van beide beurzen een feit. P. 8 THE PIG STORY Linda Verriet is voorzitter van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en vertegenwoordigt 70% van de Nederlandse varkenshouders. Sinds haar aantreden in 2018 zet Linda zich in om de kloof tussen varkenshouders en de maatschappij te overbruggen. Via het platform ‘The Pig Story’ krijgen bezoekers een unieke kijk in de wereld van de varkenshouderij. In dit artikel neemt Linda ons hierin mee. P. 20 MERKOPTIMALISATIE VERSTEGEN Verstegen tilt het professionele assortiment naar een hoger niveau met een mooie merkoptimalisatie. De producten exclusief voor de professionele chef en de versspecialist stromen langzaam de schappen in met een nieuwe look en feel. ‘We omarmen tradities en streven tegelijkertijd naar innovatie’ INHOUD
SLAGERSVAK NR 3 2024 5 P. 32 SPECIAL GUEST: RICK BRANTENAAR In de rubriek ‘Special Guest’ vertelt een branchegenoot vanuit zijn expertise over de special van de uitgave. Rick Brantenaar, directeur van Stichting Foodspecialiteiten Nederland, vertelt in deze editie waarom de slager juist nu de Vakbeurs Foodspecialiteiten (30 september & 1 oktober) zou moeten bezoeken. 32 40 P. 37 GLORIUS OPENT TASTINGRUIMTE Begin juli vond in Merkem de feestelijke opening plaats van de nieuwe tastingruimte van de Glorius Hoeve, een Vlaams familiebedrijf dat bekend staat om zijn hoogwaardige varkensvlees en charcuterie. De nieuwe ruimte op de hoeve, gelegen te midden van de groene weiden van West-Vlaanderen, is een aanvulling op de rijke traditie en het vakmanschap waar Glorius al generaties lang om bekend staat. P. 22 COVERSTORY WESTFORT Steeds meer slagers zijn op zoek naar premium en ambachtelijk geproduceerde producten, maar dan zonder het bio-keurmerk. Deze vraag bereikte ook Deli Harmony steeds vaker. Het leidde tot een samenwerking met Westfort. Wij spreken met Henk van Oers (Deli Harmony) en Jaap de Wit (Westfort) over het nieuwe concept dat onder de bekende naam Patron in de markt gezet gaat worden en hoe ze dat gaan presenteren tijdens Vakbeurs Foodspecialiteiten. P. 40 SLAGERIJ IN BEELD In het Brabantse dorp Eersel is dit voorjaar een nieuwe winkel geopend die de traditionele definitie van een slagerij op zijn kop zet. We hebben het hier over 't Landleven, een versspeciaalzaak onder leiding van Marcel Hamers. De winkel combineert het ambachtelijke slagersvak met de moderne kijk van een versondernemer die een breed assortiment aanbiedt. 37 22
VAKBEURS 2024 FOODSPECIALITEITEN ALLES VOOR FOODPROFESSIONALS OP 30 SEPTEMBER EN 1 OKTOBER TICKETS ZIJN GRATIS TE BESTELLEN VIA: WWW.VAKBEURSFOODSPECIALITEITEN.NL VAKCENTRUM Foodspecialiteiten 30 SEPTEMBER 12.00 TOT 22.00 UUR 1 OKTOBER 10.00 TOT 19.00 UUR SLAVAKTO VAKWEDSTRIJDEN
SLAGERSVAK NR 3 2024 7 Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink De wijk is in zijn geheel ontwikkeld en veel architecten en architectuurliefhebbers vinden dat prachtig. Rond de eeuwwisseling waren er niet zoveel mensen meer die de schoonheid van de wijk konden waarderen. Minister Vogelaar had een lijstje gemaakt van de slechtste wijken van Nederland. Pendrecht stond op nummer twee. Dit predicaat werd eerder een brandmerk dan dat het veel goeds deed voor de wijk. Het idee om dure woon-werkhuizen te bouwen was leuk bedacht, maar de prachtige grote woningen raakten niet verkocht. Uiteindelijk werden ze verhuurd. Maar de huur was veel te hoog voor de doorsnee Rotterdammer. Ondernemende wiettelers zagen er wel brood in. Meerdere huizen stonden van kelder tot dak vol met wietplantjes. Maar de huur werd betaald. In deze wijk mocht ik mijn winkeltje uitbaten. De bewoners van het begin waren gezinnen met gemiddeld vier kinderen. Zoals dat gaat worden kinderen groot en vertrekken uit huis. De jonge huisvrouwen werden grijze oma’s, de werkende mannen werden opa’s met verhalen over vroeger ‘toen het allemaal beter was’. Oude mannen met longproblemen, veroorzaakt door het werken met asbest bij de RDM. Ooit waren er zes slagerijen in de wijk. Allen hadden ze een goede boterham, dik belegd met de vleeswaren uit eigen keuken. Gedwongen door de veranderingen legden de slagers letterlijk en figuurlijk het bijltje erbij neer. Veel winkels kwamen leeg te staan of werden verhuurd aan bedrijven die niet bepaald een aanwinst zijn voor het gewenste straatbeeld. Het pand naast mij was ooit een florerende apotheek, maar ook deze pillendraaier gaf er de brui aan. Helaas was hij vergeten het water af te sluiten. In de winter vroren de waterleidingen kapot en liep het pand en kelder vol met water. Het gevolg was dat ook mijn kelder vol met water kwam te staan. Dan kan je zeggen dat het de goden verzoeken is om een winkelplein te vernoemen naar een watersnoodramp, maar ik zag op dat moment daar niet de humor van in. Nadat de brandweer zestig centimer water uit mijn kelder had gepompt, de verzekering veel goederen - die eigenlijk in onbruik waren geraakt - betaald had, kwam toch de glimlach weer bovendrijven. Dat bovendrijven gold ook voor mij zelf. De omstandigheden dwongen mij tot het maken van keuzes. De verkoop van de winkel, het opzetten van een adviesbureautje, en het gaan werken voor een uitzendbureau en later tot de overname van het uitzendbureau. De moraal van het verhaal: als je geen keuzes maakt, kan je verdrinken in zestig centimeter ondiep water. Pendrecht staat nog steeds op nummer twee van slechtste wijken van Nederland. De wijk is kopje onder gegaan. Dat krijg je met zo’n naamgeving. WATERSNOOD Onze slagerij was gevestigd aan Plein 1953 in Rotterdam Pendrecht. De straten zijn vernoemd naar gemeentes die overstroomd zijn tijdens de watersnoodramp van 1953. Ooit gebouwd voor de gegoede arbeiders, ambtenaren en middenkader personeel van vooral bouwbedrijven. Het was de tijd dat er nog een baletage plaatsvond voor je een huis toegewezen kreeg. Als noviteit werden er galerijflats verhuurd met koelkast. Dertig jaar later waren er bewoners van het eerste uur die nog een nieuwe koelkast eisten, omdat de oude kapot was gegaan. COLUMN
8 SLAGERSVAK NR 3 2024 VARKENSVLEES Toen Linda in 2018 voorzitter werd, besloot ze direct een ledenenquête uit te voeren. "Ik vond het belangrijk te weten wat leden verwachten van mij en de organisatie", zegt ze. Linda verwachtte dat thema's zoals stikstof, dierenwelzijn en milieu hoog op de agenda zouden staan. "Maar tot onze verrassing stond sector-PR op nummer één. Dat vonden we erg bijzonder." Uit deze verrassende uitkomst ontstond The Pig Story. Een platform waar initiatieven op gebied van sector PR samenkomen. Via het platform vertellen varkenshouders hun verhaal en krijgt de samenleving inzicht in hun werk. Slagers zijn trots op varkensvlees Slagers spelen een grote rol in het overbrengen van informatie over varkensvlees aan de consument. "Ik tref af en toe slagers, omdat we met hen samenwerken in platform Nederland Vleesland," vertelt Linda. "Het zijn vakmensen die trots zijn op hun product. Varkensvlees vormt een substantieel deel van wat ze verkopen, en we merken dat steeds meer slagers willen weten waar het varken vandaan komt. Het is goed dat we elkaar steeds beter weten te vinden." “Vlees eten is onderdeel van het maatschappelijk debat. We hebben te maken met negatieve framing door groepen en mensen die iedereen op een plantaardig dieet willen zetten. Alsof vlees eten slecht is voor het milieu of ongezond, maar dit klopt niet. Ik nodig dan ook iedereen uit om je eerlijk te laten informeren." Het is volgens haar belangrijk dat slagers goed geïnformeerd zijn, zodat zij op hun beurt de consument kunnen voorzien van eerlijke informatie. Linda Verriet is voorzitter van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en vertegenwoordigt 70% van de Nederlandse varkenshouders. Sinds haar aantreden in 2018 zet Linda zich in om de kloof tussen varkenshouders en de maatschappij te overbruggen. Via het platform ‘The Pig Story’ krijgen bezoekers een unieke kijk in de wereld van de varkenshouderij. In dit artikel neemt Linda ons hierin mee. THE PIG STORY: “NEDERLANDS VARKENSVLEES IS GEZOND EN DUURZAAM”
SLAGERSVAK NR 3 2024 9 Feiten en fabels Varkensvlees wordt soms ten onrechte gezien als ongezond, met name door de associatie met vet. Linda legt uit: "Er is een tijd geweest dat gezegd werd dat varkensvlees vet is, maar het bevat juist essentiële vetten en hoogwaardige eiwitten. Varkensvlees is net als elk ander soort vlees onderdeel van een gezond voedingspatroon." Ze benadrukt het belang van onbewerkt vlees in een gezond voedingspatroon. "Bewerkt vlees bevat meer zout en toevoegingen, dat is veel ongezonder. Slagers zijn trots op het onbewerkte product en bieden dit in hoge kwaliteit aan." De leefomgeving van varkens Dierenwelzijn is een belangrijk thema. Linda legt uit dat er in Nederland verschillende systemen zijn waarin varkens worden gehouden. "De leefomgeving van varkens is vrij divers. Ze worden doorgaans in stallen gehouden waar we een zo goed mogelijk klimaat voor de dieren kunnen realiseren en hun gezondheid kunnen waarborgen. Daarnaast zijn er concepten waarbij varkens deels of volledig naar buiten kunnen." De Nederlandse varkenshouderij loopt volgens Linda voorop in het beperken van emissies zoals ammoniak en methaan. "We proberen ook te zorgen dat de overlast naar de omgeving minimaal is. Het varken is bij uitstek een kringloopdier; het eet veel verschillende reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie, zoals koekjesresten en aardappelschillen." De missie van The Pig Story Met The Pig Story wil de POV het ware verhaal over de varkenshouderij vertellen. "We hebben zichtstallen waar burgers 24/7 naar binnen kunnen kijken om te zien hoe varkens worden gehouden", legt Linda uit. "Daarnaast organiseren we boerderijeducatie, waarbij boeren klassen ontvangen en lesgeven over het houden van varkens in Nederland. Ook zijn er filmpjesreeksen over actuele onderwerpen zoals dierenwelzijn, voer en huisvestingssystemen." Het jaarlijkse Weekend van het Varken is een ander initiatief waarbij varkenshouders hun bedrijven openstellen voor het publiek. "In de tweede week van september openen varkensbedrijven hun deuren en kunnen mensen in gesprek gaan met de boeren, dit jaar op 14 en 15 september. We proberen ook aanwezig te zijn op festivals, markten en andere bijeenkomsten om te vertellen en laten zien hoe wij in Nederland varkens houden en hoe wij elke dag werken aan duurzaam, gezond en veilig varkensvlees." Samenwerking met slagers en varkenshouders Linda onderstreept het belang van samenwerking tussen slagers en varkenshouders. "Nederlandse varkenshouders voelen zich enorm verantwoordelijk voor duurzaam, welzijnsvriendelijk varkensvlees van hoge kwaliteit", zegt ze. "We lopen wereldwijd voorop en proberen elke dag te verbeteren." Voor slagers is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over het product dat ze verkopen. "Consumenten zijn snel beïnvloedbaar door onwaarheden", waarschuwt Linda. "Ik zie slagers als vakmensen die een vraagbaak moeten kunnen zijn voor consumenten. Als slagers informatie aangereikt willen krijgen, staan wij daar heel erg voor open. The Pig Story kan daar zeker een rol in spelen." “Ga met elkaar in gesprek” Aan het einde van het interview doet Linda een oproep aan zowel slagers als boeren om meer met elkaar in contact te komen. "Ga als slager twee keer per jaar in de stal kijken waar het vlees vandaan komt, en andersom ook. Ga met elkaar in gesprek, zodat je elkaars wereld goed begrijpt en elkaar daarop aanvult." Met The Pig Story hoopt Linda niet alleen de consument, maar ook slagers en boeren dichter bij elkaar te brengen, en zo bij te dragen aan een beter begrip, waardering en een duurzame toekomst voor de varkenshouderij in Nederland. Meer informatie: The Pig Story www.thepigstory.nl
www.glorius.be Ontdek alles over Glorius via De traditie van smaak, passie voor kwaliteit. Wie liefde geeft krijgt smaak terug. De Glorius varkens worden op de eigen hoeve grootgebracht met een uitgebalanceerde voeding vol heerlijke kruiden waaronder tijm, rozemarijn en kurkuma. Dat resulteert in het Glorius varkensvlees dat we kennen: super smaakvol en tegelijk heel voedzaam en gezond. Vleeswaren Glorius Laeremans Naast ons Glorius vers vlees die aangeboden wordt in karkassen en hun deelstukken hebben we nu ook een ruim assortiment charcuterie van eigen productie. www.glorius-laeremans.be Heerlijk varkensvlees met een glorieuze smaak.
SLAGERSVAK NR 3 2024 11 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN WAAROM VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN DE PLACE TO BE IS VOOR SLAGERS soepen, kant-en-klare carpaccio’s en barbecuepakketten. De vraag van de consument verandert en de slagers spelen daar handig op in. Want zegt nou zelf: wie heeft er tegenwoordig nog tijd om een hele dag vlees te gaan sudderen of urenlang spareribs te garen?” “Als branchevereniging vinden we het belangrijk dat de slagersondernemer alle informatie heeft om succesvol te zijn en zich kan laten inspireren om toekomstbestendig te zijn”, gaat Marian verder. “We moedigen onze leden aan om vakgenoten, maar ook andere ondernemers, te ontmoeten en van elkaar te leren. Een beurs is een mooi middel om boven het hakblok uit te kijken en nieuwe inzichten op te doen. Bovendien, niet alleen voor de klant is het prettig dat het slagersvak zich ontwikkelt. We gaan naar een kenniseconomie toe, waardoor ambachten het moeilijk hebben. De instroom van nieuwe slagers is laag. Dat de slagerswinkel aan het veranderen is, kan het een aantrekkelijkere werkplek maken. Nieuwe winkelconcepten trekken onder andere chefs aan of je kunt er aan de slag als culinair medewerker. Het biedt nieuwe mogelijkheden.” Elk jaar weer een beursmoment Het veranderende slagersvak vraagt om een diverse beurs. De afgelopen jaren was er al veelvuldig contact tussen de organisatie achter Slavakto en Stichting Foodspecialiteiten. Begin dit jaar was de kogel door de Steeds meer slagerijen verbreden hun horizon en gaan verder als versspecialisten, die klanten niet alleen voorzien van een heerlijk stuk vlees, maar daarbij ook een lekker stuk kaas of een heerlijk bijpassende wijn adviseren. Deze ontwikkeling is zeker niet nieuw, weet ook Marian Lemsom. Met vijftien jaar ervaring in de branche ziet zij als geen ander wat er speelt in slagersland. “Door de jaren heen is de slagersbranche flink veranderd”, stelt ze. “Waar men heel vroeger nog sprak van een paardenslager of een spekslager, zien we nu vooral slagers met een breed assortiment aan vlees; vers, maar ook gerookt, gedroogd, gemalen, gekruid et cetera. De laatste jaren zien we dat gemak steeds meer de trend is en er dus steeds meer gemaksproducten in de winkel liggen. De traditionele slager transformeert beetje bij beetje in een ‘eetwinkel’. We zien meer gegaarde producten en volledige maaltijden in de toonbank liggen, zoals Hoewel buitenstaanders het slagersvak wellicht als een traditioneel beroep zien, zien wij als vaktijdschrift hoe ondernemend en dynamisch het vak is. En dat moet ook wel om als slagerij interessant te blijven voor een klant die ook een supermarkt om de hoek heeft zitten. Vakmanschap en een aantrekkelijk aanbod zijn key om op te blijven vallen in de winkelstraat. Het aanbod bij de slager omvat inmiddels veel verder dan alleen vlees, een ontwikkeling die wordt onderschreven door Marian Lemsom, directeur van KNS en voorzitter van de stichting Slavakto. Om die reden onderhield zij de laatste jaren warm contact met Rick Brantenaar, Evelien de Ruijg en Saskia Brattinga, de drijvende krachten achter Vakbeurs Foodspecialiteiten. Het resultaat: op maandag 30 september en dinsdag 1 oktober is het samengaan van beide beurzen een feit. Verhaal gaat verder op de volgende pagina ▶
12 SLAGERSVAK NR 3 2024 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN kerk: vanaf 2024 wordt Slavakto geïntegreerd in Vakbeurs Foodspecialiteiten Nederland. Dat betekent dat slagers weer jaarlijks een beurs op de agenda kunnen noteren. Na het wegvallen van de Noordelijke Slagers Manifestatie en VASbeurs, kan de slager vanaf nu elk jaar rekenen op een allesomvattende beurs om leveranciers te ontmoeten en inkopen te doen voor hun winkel. Als directeur van Stichting Foodspecialiteiten Nederland is Rick trots op de nieuwe samenwerking. “Wij delen de visie dat versondernemers steeds verder onder druk komen te staan”, zegt Rick terwijl hij Marian aankijkt. “Het toekomstbestendig maken van het verdienmodel wordt steeds lastiger. Enerzijds door een gebrek aan personeel en opvolging, anderzijds door de klant die steeds veeleisender wordt. Men wil niet altijd meer van winkel naar winkel rijden, maar gaat liever naar een one-stop-shop. Als je dat doortrekt naar de beurzen, kun je eigenlijk hetzelfde zeggen. Dus vroegen we onszelf af: wat voor moois kan er ontstaan als we samen verder gaan? Voor de slager, maar ook voor andere versspecialisten, kan dit een mooie kruisbestuiving opleveren. Als verschillende disciplines elkaar op dezelfde beurs ontmoeten, kunnen er bijzondere samenwerkingen ontstaan. Wij willen daar graag een platform voor bieden en dus zijn we samen met de organisatie van Slavakto naar de tekentafel gegaan.” Interesse in charcuterie groeit Versspecialisten omarmen vleeswaren steeds meer in hun assortiment, een trend die volgens Rick al enige tijd gaande is. Het was voor Stichting Foodspecialiteite Nederland de reden om dit jaar ook de prijs voor de ‘Beste Foodspecialist Charcuterie’ in het leven te roepen. “Daarvan hebben we geleerd dat steeds meer versspecialisten met vlees aan de slag willen gaan, maar dat ze nog niet goed weten hoe ze dat moeten aanpakken. Daar ligt dus een mooie uitdaging. Versspecialisten zullen de productgroep beter moeten leren kennen, goede leveranciers zien te vinden en leren deze producten te presenteren in de winkel. Vakbeurs Foodspecialiteiten is daar, nu meer dan ooit, de perfecte inspiratiebron voor. Op de vakbeurs kunnen ze leren van de meesters zelf en informatie inwinnen. Zo komen ze erachter dat ze niet een boterhamworst in de etalage moeten leggen, maar juist die ene heerlijke mortadella uit Italië moeten laten proeven aan hun klanten.” “Ondernemers moeten meer contact zoeken met hun lokale collega’s”, voegt Rick toe. “Ga in elkaars keuken kijken en probeer elkaar te versterken. In de winkel hebben ze het vaak goed voor elkaar, maar het gehele winkelgebied is belangrijk om klanten aan te trekken. Versondernemers die lokaal goed samenwerken en samen initiatieven starten, profiteren daarvan.” Wat gaat er veranderen? De samenwerking van Slavakto en Vakbeurs Foodspecialiteiten brengt wel wat veranderingen met zich mee, vooral voor de slager. Vaste bezoekers van Vakbeurs Foodspecialiteiten zullen op de voor hen bekende beursvloer uiteraard nieuwe exposanten en producten zien. Voor de slager verandert niet alleen de beurslocatie – de navigatie kan vanaf nu ieder jaar ingesteld worden op Expo Houten – maar ook het beursaanbod is in één klap een stuk breder geworden met leveranciers van onder andere noten, kaas, wijn, brood en chocolade. “Het mooie is dat we weer naar een jaarlijkse vakbeurs gaan, centraal in het land en met een ontzettend groot aanbod. Dat is voor onze slagersbranche een grote plus”, weet Marian. Marian Lemsom (Slavakto) en Rick Brantenaar (Stichting Foodspecialiteiten)
SLAGERSVAK NR 3 2024 13 “Het behouden van de voor de slagersbranche belangrijke vakwedstrijden trouwens ook.” De Slavakto-bezoeker kan een andere beursbeleving verwachten. Rick: “Wat de slager zal opvallen, is dat er veel minder machinerie te vinden is. Vakbeurs Foodspecialiteiten is echt een versbeurs. Grote machines ga je er dus niet vinden. We beseffen dat machines belangrijk zijn voor slagers, dus deze beslissing is niet over één nacht ijs gegaan. We hebben het goed doorgesproken, ook met een aantal leveranciers. Gezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat machines zeker wel een rol hebben op de beurs, maar dan in een andere vorm.” Marian vult Rick aan: “Het slagersvak is een ambacht, waarbij de slager zelf producten maakt uit vers vlees. Machines zijn om die reden belangrijk voor hen en daarvoor is ook nog steeds aandacht op de beursvloer. Er staan geen tientallen machines meer opgesteld, maar we denken wel met de standhouders mee hoe we de toepassingen toch kunnen laten zien op een stand. Denk aan het tonen van een video of het gebruik van een virtual reality-bril. Op die manier worden mensen toch getriggerd om eventueel een vervolgafspraak te maken, maar hoeven leveranciers geen machines meer te verslepen naar de beursvloer of veel kostbare vierkante meters te boeken.” Een smeltkroes van smaken en geuren Wie straks over de beursvloer van vakbeurs Foodspecialiteiten wandelt wordt telkens verrast. Alle exposanten zijn namelijk door elkaar gehusseld op de beursplattegrond, waardoor alle disciplines door elkaar staan. Geen kaaseiland, vleeswarenplein of wijnhoek dus. Een hele bewuste keuze, verklaart Evelien, die zich dagelijks bezig houdt met de beursorganisatie. “Veel bezoekers maken van te voren een planning en bezoeken dan alleen de geselecteerde stands. Als deze dan ook allemaal nog in één hal staan, missen ze veel van de andere mooie producten. We willen de beursbezoekers, met welke achtergrond dan ook, juist continu prikkelen met nieuwe impulsen. Nu zullen ze zich door de hal heen bewegen en worden ze geïnspireerd door wat ze onderweg tegenkomen.” Rick voegt toe: “Wie vakbeurs Foodspecialiteiten bezoekt, kan zijn of haar neus achterna lopen. Het is een smeltkroes van geuren, verschillende zintuigen worden geprikkeld. Niet alleen liggen de mooiste producten uitgestald, we sporen de standhouders ook aan om actief met hun producten aan de gang te gaan op de stand. Voor elk product is wel iets te bedenken om de beleving te verhogen. Denk aan live cooking, de geur van versuikerde noten en bijvoorbeeld een heerlijk stuk vlees op de barbecue. We willen slagers graag ‘infecteren’ met andere mooie producten dan ze gewend zijn en tegelijkertijd willen we andere versondernemers laten zien wat je allemaal met vlees kan in de winkel. Met deze opzet willen we iedereen graag stimuleren om van hun eigen eilandje af te komen.” Openingstijden gewijzigd Het moge duidelijk zijn dat Vakbeurs Foodspecialiteiten dit jaar vele primeurs kent. Des te meer reden om continu in gesprek te blijven met de bezoeker en de exposant om voor iedereen een fijne beurservaring te creëren. “De nieuwe samenwerking brengt veel nieuwe elementen mee voor ons, maar ook voor de bezoekers en de leveranciers”, legt Rick uit. “De nieuwe combinatie trekt nieuwe standhouders aan, een grotere en meer diverse groep bezoekers en vooral een groot aanbod voor versspecialisten om zich in te verdiepen. We gaan na afloop uiteraard uitgebreid evalueren hoe de vernieuwde beursformule bevalt.” Dat de beursorganisatie de feedback serieus neemt, blijkt uit de gewijzigde openingstijden in de aankomende editie. Evelien vertelt over de wens van beursbezoekers om ook ’s ochtends de beurs te kunnen bezoeken. “De beursvloer van Vakbeurs Foodspecialiteiten was op beide dagen van 13.00 uur tot 22.00 uur open. We merkten echter dat het op de dinsdagavond vrij rustig bleef en dat er behoefte was aan een moment in de ochtend. Daarom hebben we het dit jaar anders gedaan: op maandag zijn we open van 12.00 uur tot 22.00 uur en dinsdag van 10.00 tot 19.00 uur.” Als we beide vragen hoe ze naar de nieuwe samenwerking kijken, reageert Rick: “Met een glimlach van oor tot oor. Het is een hele prettige samenwerking, voor mijn gevoel zitten we helemaal op één lijn. Het afstemmen van de verschillende belangen ging heel vlot en we vertrouwden op elkaars kennis en kunde.” Marian knikt instemmend mee en zegt tot slot: “Ik kan niet anders dan dit beamen. We luisteren naar elkaar en zien vooral kansen. Wellicht hadden we dit wel eerder moeten doen, maar tegelijkertijd is het goed dat we het zorgvuldig aangepakt hebben. Wij kijken in elk geval ontzettend uit naar de eerste editie in deze nieuwe vorm!” Vakwedstrijden Slavakto mag dan wel onderdeel worden van Vakbeurs Foodspecialiteiten, de beroemde vakwedstrijden blijven overeind. Ook andere versspecialisten kunnen vanaf nu deelnemen, bijvoorbeeld in de categorieën voor traiteurproducten, zoals salades, maaltijden en snacks. De feestelijke uitreiking vindt op dinsdag 1 oktober plaats op de beurs. Vakbeurs Foodspecialiteiten vindt plaats op 30 september en 1 oktober in Expo Houten. Meer informatie over de beurs vind je op www.vakbeursfoodspecialiteiten.nl.
SLAGERSVAK NR 3 2024 15 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN In een markt waar kwaliteit en authenticiteit steeds belangrijker worden, biedt Mercato Italiano een onderscheidend aanbod dat zich richt op de fijnste Italiaanse producten. “Wij werken nauw samen met kleinschalige, ambachtelijke producenten die met passie en vakmanschap hun producten creëren. Ons assortiment omvat alles: van verfijnde vleeswaren en kazen tot exclusieve wijnen, ambachtelijke olijfoliën en luxe seizoensproducten zoals panettones en truffels. Deze producten zijn zorgvuldig geselecteerd om niet alleen te voldoen aan de hoge eisen van de moderne consument, maar ook om hen een unieke ervaring te bieden.” Rijk aanbod aan vleeswaren en verswaren Mercato Italiano biedt een breed scala aan verfijnde vleeswaren en verswaren die perfect zijn voor de fijnproever. Enkele van de uitblinkers zijn de Capocollo uit Toscane, een delicatesse die op traditionele wijze wordt gerold in venkelzaad, en de Bresaola, een langzaam gerijpt en gedroogd rundvlees uit Lombardije met een volle, delicate smaak. Mercato Italiano is een toonaangevende leverancier van authentieke delicatessen, gericht op het verrijken van het assortiment van foodservices, delicatessenwinkels en ondernemers in de vlees- en delicatessensector. Het bedrijf uit Heiloo importeert en distribueert uitsluitend producten die het rijke erfgoed en de culinaire tradities van Italië weerspiegelen. MERCATO ITALIANO: EEN UITHANGBORD VOOR DE AUTHENTIEKE, ITALIAANSE SMAAK Daarnaast vindt u in het assortiment een selectie van de beste olijven en kazen terug, zoals romige mozzarella di bufala en robuuste pecorino, die uw klanten zullen waarderen als aanvulling op hun vleeswaren. Producten met een verhaal Mercato Italiano biedt niet alleen producten aan, maar ook een verhaal. “Elk artikel in ons assortiment draagt de geschiedenis en tradities van zijn herkomstregio met zich mee. Dit zorgt ervoor dat uw klanten niet alleen kunnen genieten van de smaak, maar ook van de rijke cultuur die achter elk product schuilgaat. Onze focus op authentieke, ambachtelijke producten zorgt ervoor dat u altijd iets exclusiefs in huis heeft, producten die elders moeilijk te vinden zijn en die uw klanten zullen verrassen.” Over Mercato Italiano Vanuit een passie voor Italiaans eten en drinken begint Toni Moro in 2004 samen met zoon Sandro Mercato Italiano. Ze importeren Italiaanse wijn en ambachtelijk gemaakte delicatessen, die ze leveren aan delicatessezaken, restaurants en later ook slagers, groothandels en foodservicebedrijven. In 2013 draagt Toni het bedrijf over, wat nu volledig in handen is van Sandro en zijn broer Carlo. Samen hebben zij de dagelijkse leiding over het familiebedrijf. Meer informatie: Mercato Italiano Tel. +31 (0)72-5347800 www.mercato-italiano.nl Standnummer Vakbeurs Foodspecialiteiten: 255 Oprichter Toni Moro (midden) samen met zijn zoons Sandro (links) en Carlo (rechts), de huidige eigenaren van Mercato Italiano. Capocollo uit Toscane, één van de delicatessen uit het aanbod van Mercato Italiano
16 SLAGERSVAK NR 3 2024 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN ‘ONZE MACHINES EN OPLOSSINGEN WORDEN BREED INGEZET VOOR MAALTIJDBEREIDINGEN’ “Onze ketels vinden al langer hun weg naar bedrijven die soepen, sauzen, maar bijvoorbeeld ook kroketten en snacks maken. Niet enkel industriële bedrijven zien de voordelen van onze machines. Ook zorginstellingen kloppen bij ons aan. Onze standaardmachines zijn robuust en sterk. Het grootste voordeel is dat foodproducenten hiermee verder kunnen automatiseren. Tegelijkertijd zorgt het voor een betere hygiëne, stabielere kwaliteit en een hogere voedselveiligheid”, weet Seelen. “Ook de ergonomie is verder verbeterd, waarbij de infeed en het kantelen van de normwagens semiautomatisch gebeurt. Het aantal manuele handelingen is hierdoor drastisch geminimaliseerd.” Processen en besturing verbeteren De ontwikkelingen binnen Spako zorgen ervoor dat de machines helemaal voldoen aan de wensen van de huidige foodsector. “Automatisering is een belangrijke pré, maar we zijn ook ons besturingsplatform aan het verbeteren. Het aanwerven van personeel is lastig, dus klanten willen dat de besturing van machines zo eenvoudig mogelijk gemaakt wordt. Dit zorgt ervoor dat iedereen ermee kan werken”, legt Seelen uit. “Maar onze besturing geeft bedrijven ook de data waarmee zij hun processen kunnen verbeteren en optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan temperaturen die gehaald moeten worden.” Procesoptimalisatie is één van de aspecten waarmee Spako Food Machinery zich onderscheidt. “We hebben onlangs een grote kookketel geplaatst bij een bedrijf dat voorheen een machine had staan waarmee veel handwerk gemoeid was. Onze ketel werkt met directe stoominjectie, waardoor je heel weinig verlies van warmte hebt. Het water gaat erin en wordt aan de kook gebracht, waardoor het kookproces snel wordt uitgevoerd. Vervolgens wordt het automatisch uitgedoseerd in kratten of normwagens.” Samen met directeur-eigenaar Thomas Waals is Seelen binnen Spako verantwoordelijk voor ‘Special Projects’. “We zitten midden in de transitie van machinebouwer voor beenhouwers en slagerijen in de Benelux, naar een internationale producent van oplossingen die gericht ingezet kunnen worden in de gehele vlees- en foodsector. Natuurlijk gebruiken we onze expertise in de vleesindustrie om maatwerk te kunnen leveren, maar de oplossingen voor koken, roken, drogen en bakken die wij aandragen, worden ontwikkeld voor de gehele voedingsmiddelensector. Wij zijn op dit moment onze range standaardmachines aan het uitbreiden zodat ze voor een nog groter publiek toegankelijk worden.” Robuust en sterk Een mooi voorbeeld van deze oplossingen is de kookketel KRHSI 825. “Deze ketel werd al langer ingezet voor het koken van beenderen, vleeswaren en hammen, maar de ketel is ook ideaal om sauzen, pasta’s en rijst te koken”, verzekert Seelen, die aangeeft dat een groeiende vraag naar dergelijke machines is. Spako Food Machinery is een bekende speler binnen de Nederlandse vleessector. Bij veel slagerijen en vleesverwerkende producenten in ons land staan één of meerdere machines die in Asten zijn ontwikkeld. Ook na de overname in 2020 is Spako uitstekend in staat gebleken om slagerijen, die hun productie willen automatiseren of maaltijden en soepen willen bereiden, te voorzien van een oplossing op maat. “Onze machines en oplossingen worden breed ingezet voor maaltijdbereidingen”, vertelt commercieel manager Bram Seelen van Spako Food Machinery.
SLAGERSVAK NR 3 2024 17 Ook lijnoplossingen mogelijk Spako Food Machinery werkt met een aantal (vaste) partners samen om volledige lijnoplossingen aan te bieden. “Vanuit die samenwerking hebben wij onlangs een machine opgeleverd bij een producent, die puree wilde maken. Door het unieke proces dat wij bedacht hadden, is er bijna geen water of vloeistof meer nodig om deze puree te kunnen maken en slaagden we erin om het restproduct volledig te verwaarden. Van afval of giveaway is geen sprake meer. Doordat wij regelmatig een samenwerking zoeken met andere bedrijven, slagen wij er in om volledige lijnoplossingen aan te bieden binnen de voedingsmiddelenindustrie.” Dankzij buurman en zusterbedrijf Van Bussel Metaaltechniek heeft Spako Food Machinery een sterke speler achter zich staan, waardoor ook grotere projecten aangenomen kunnen worden. “Van Bussel levert al jaren aan verschillende machinebouwers voor de voedingsmiddelensector. De lijntjes met die bedrijven zijn kort en kunnen worden aangetrokken als we van mening zijn dat door een samenwerking met onze partners een betere oplossing aangeboden kan worden. In West-Vlaanderen hebben we onlangs een volautomatische sausinstallatie geleverd”, vertelt Seelen. Allerlei vormen en formaten Spako Food Machinery levert verschillende standaardmachines, maar de kookketel is één van de nieuwste ontwikkelingen die het Brabantse bedrijf graag onder de aandacht brengt van bedrijven. “Kookketels bieden wij in allerlei vormen en formaten. Onze nieuwste kookketel kan ingezet worden voor pasta, rijst, vleeswaren, sauzen, soepen en groenten. De rechthoekige vorm zorgt voor het minste productverlies aan de randen van de kuip. Uniek element is de perforatieplaat met gatenpatroon en een fijnmazige zeef, waarmee ook heel fijn voedsel uitgedoseerd kan worden en het water in de ketel blijft. Hierdoor kun je met dezelfde batch water een nieuwe batch product maken. Dat is de meerwaarde die wij leveren op onze standaardmachines, die wij vervolgens altijd op maat maken zodat het passend is voor het kookproces en de producten van de fabrikant”, zegt Seelen. Enkele jaren geleden ontwikkelde Spako Food Machinery een strategisch plan richting 2025. Deelname aan de internationale vakbeurs IFFA volgend jaar, was de stip die op de horizon werd gezet. “We zijn nu op een punt beland dat we een aantal mooie machines en oplossingen kunnen aandragen voor de gehele voedingssector, van kleine slagerijen tot grote industriële voedingsmiddelenfabrikanten”, besluit Seelen. Meer informatie: Spako Food Machinery | Tel. +31 (0)493-352 180 | sales@spako.nl www.spako.nl | Standnummer Vakbeurs Foodspecialiteiten: 239 WIJ ZIJN OP DIT MOMENT ONZE RANGE STANDAARDMACHINES AAN HET UITBREIDEN ZODAT ZE VOOR EEN NOG GROTER PUBLIEK TOEGANKELIJK WORDEN ▲ De kookketel KRHSI 825 kan worden ingezet voor het koken van beenderen, vleeswaren en hammen, maar de ketel is ook ideaal om sauzen, pasta’s en rijst te koken Bram Seelen is samen met directeur-eigenaar Thomas Waals binnen Spako Food Machinery verantwoordelijk voor ‘Special Projects’
WIJ ZIJN UW PARTNERS IN DE versbranche. Experts in verzekeringen op maat voor een eerlijke prijs Financieel adviseurs die meedenken met uw onderneming Bezoek ons op Vakbeurs Foodspecialiteiten stand 272 Hoe bedient u de consument van morgen? Stand 238 Advertentie Slagervak September V12.indd 1 5-9-2024 13:31:10
SLAGERSVAK NR 3 2024 19 Naast de clipmachines levert Food Process Solutions ook hoogwaardige, bijpassende clips tegen een eerlijke prijs. Daarnaast biedt het bedrijf onderhoudsdiensten voor aangeschafte machines via hun gespecialiseerde technische dienst, actief in de Benelux en Duitsland. Deze uitgebreide ondersteuning zorgt ervoor dat bedrijven de prestaties van hun machines kunnen waarborgen en de continuïteit van hun productieprocessen kunnen garanderen. Meer informatie: Bema Packaging Group Tel. +31 (0)182-549087 www.bemabv.com Standnummer Vakbeurs Foodspecialiteiten: 241 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Bema BV, een familiebedrijf met bijna 25 jaar ervaring in de verpakkingsindustrie, zal op de beurs een breed scala aan verpakkingsmaterialen demonstreren. In een speciaal ontworpen koelvitrine worden diverse soorten kunstdarmen gepresenteerd, variërend in kleuren, diktes en materialen. Daarnaast worden er ook een selectie van krimpzakken, vacuümzakken en folies getoond, waarmee Bema BV haar veelzijdigheid en expertise in de verpakkingssector benadrukt. Wat Bema BV onderscheidt, is hun maatwerkservice. Klanten kunnen hun verpakkingen laten bedrukken met op maat gemaakte ontwerpen, wat niet alleen de visuele aantrekkingskracht vergroot, maar ook merkherkenning en -identiteit versterkt. De interne DTPafdeling van Bema BV is in staat om zowel met ruwe ideeën als volledig uitgewerkte concepten te werken, resulterend in unieke, op maat gemaakte verpakkingen. Hierdoor kunnen producenten zich onderscheiden in een concurrerende markt. Daarnaast garandeert het eigen transportnetwerk van Bema BV een betrouwbare en efficiënte levering van producten aan klanten. In sommige gevallen kan de levering al binnen 24 uur plaatsvinden. Food Process Solutions introduceert op de beurs twee clipmachines, speciaal ontwikkeld voor het clippen van kunstdarmen in de worstindustrie. Deze machines zijn onderdeel van hun uitgebreide assortiment, dat zowel kleine als grote productielijnen bedient en verpakkingsprocessen met hoge precisie optimaliseert. Op 30 september en 1 oktober presenteren Bema BV en Food Process Solutions, twee bedrijven die onderdeel zijn van de Bema Packaging Group, hun nieuwste verpakkingsoplossingen op de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten (stand 241). “Dit is een uitgelezen kans voor bezoekers om de nieuwste trends en technologische innovaties in de verpakkingsindustrie te ontdekken en te verkennen hoe onze oplossingen hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren. We nodigen iedereen van harte uit om geheel vrijblijvend onze stand te bezoeken”, aldus het team van Bema Packaging Group. ONTDEK DE INNOVATIES VAN BEMA EN FOOD PROCESS SOLUTIONS OP DE BEURS
20 SLAGERSVAK NR 3 2024 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Verstegen tilt het professionele assortiment naar een hoger niveau met een mooie merkoptimalisatie. De producten exclusief voor de professionele chef en de versspecialist stromen langzaam de schappen in met een nieuwe look en feel. MERKOPTIMALISATIE VERSTEGEN: ‘WE OMARMEN TRADITIES EN STREVEN TEGELIJKERTIJD NAAR INNOVATIE’ Verstegen voert dit jaar een verandering door in het hele professionele portfolio kruiden en specerijen. De reden voor deze verandering is drievoudig. Allereerst wil het bedrijf uit Rotterdam zorgen voor verduidelijking van het assortiment en bijbehorende concepten. Daarnaast worden gebruik en verbruik gekoppeld aan verpakkingsgroottes. Als laatste voeren zij een opgefrist design, aangescherpte productbenamingen en nieuwe fotografie “Deze nieuwe uitstraling past beter bij waar Verstegen Professional anno 2024 voor staat”, meldt Verstegen. “Namelijk verfijning, vakmanschap en een diepgewortelde passie voor authentieke smaken.”
SLAGERSVAK NR 3 2024 21 De kennis van Verstegen op het gebied van kruiden en specerijen gaat generaties terug. Via een wereldwijd netwerk en de daarbij horende kennis en kunde, leveren zij onderscheidende smaken vol aroma, kleur en, vooral, smaak. “Wij zijn elke dag bezig met het kiezen van pure smaken, het uitbreiden van ons assortiment en voortdurende innovatie voor onze klanten die Verstegen Professional gebruiken. Onze kruiden en specerijen zijn maar een klein deel van hun gerechten, maar toch is dit kleine deel van grote invloed in de keuken. Het transformeert een recept van goed naar groots in smaak en signatuur. Daarom waarderen wij de erkenning en het vertrouwen van onze klanten. Het motiveert ons elke dag om het allerbeste te halen uit wat de natuur ons te bieden heeft.” Duidelijkheid van boer tot bord Verstegen haalt hun kruiden en specerijen direct bij de oorsprong, op plekken waar de klimatologische omstandigheden optimaal zijn. “Zo hebben we alles in eigen hand. Van de selectie en het zorgvuldige vervoer, tot het malen in onze eigen fabriek in Rotterdam. Zo kunnen wij de kwaliteit van onze producten altijd waarborgen. Professionals willen weten wat zij aan hun gasten en klanten serveren of verkopen. Daarom voelen wij de verantwoordelijkheid altijd transparant en voedselveilig te werken, met vermelding van allergenen en verantwoord van zaadje tot specerij. We garanderen duidelijkheid over de herkomst en kwaliteit van onze producten, van boer tot bord.” De inzet voor duidelijkheid naar de herkomst van producten helpt Verstegen ook bij het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. “Wij werken met natuurproducten. Elke dag opnieuw. Dat stemt ons nederig ten opzichte van wat de natuur ons biedt. Wij zijn ons ervan bewust dat we minstens zoveel moeten teruggeven als dat we oogsten. Niet alleen omdat we dat zo voelen, ook om volgende generaties een gezonde toekomst te kunnen bieden.” De werknemers van Verstegen verdiepen zich derhalve voortdurend in innovaties zoals nieuwe teeltmethoden en circulaire landbouw en agroforestry, waarbij verschillende gewassen worden gecombineerd om de aarde niet uit te putten. “Zo houden wij de bodem vruchtbaar, onze kruiden en specerijen gezond, vitaal en aromatisch en zorgen we voor goede omstandigheden op onze plantages voor mens, dier en planeet.” “We omarmen eeuwenoude tradities van vakmanschap en tegelijkertijd streven we naar innovatie. Dat doen we door enerzijds samen te werken met boeren die al generaties lang onze gewassen verbouwen en oogsten en anderzijds te innoveren met onder andere blockchain. Met die techniek kunnen we de herkomst van al onze producten precies bepalen en combineren we oude wijsheid met moderne technologieën. Deze unieke aanpak verzekert onze klanten van de allerbeste kruiden en specerijen.” ‘Klaar om te verleiden’ Versspecialisten en professionele chefs worden geconfronteerd met allerlei uitdagingen waarbij Verstegen Professional kan helpen. “We helpen chefs en versspecialisten met kennis, creativiteit en inspiratie om onze kruiden en specerijen toe te passen in de mooiste recepturen. Door ons te verdiepen in de behoeften van onze klanten en zelf voortdurend te blijven leren, ontdekken en ontwikkelen, blijven we vooroplopen in een dynamische industrie. Verstegen Professional staat altijd klaar om te verrassen en te verleiden met de tijdloze smaken van authentieke kruiden en specerijen.” “Wij zijn ontzettend dankbaar voor het vertrouwen dat zoveel professionals al vele jaren in ons stellen. Als familiebedrijf zijn we gedreven om onze klanten te ondersteunen en te begeleiden op hun reis naar succes. Van teelt tot toepassing en van oogst tot professionele verpakking zijn wij nooit uitgeleerd en delen we graag al onze kennis.” Meer informatie: Verstegen Spices & Sauces Tel. +31 (0)102 45 51 00 | www.verstegen.nl Standnummer Vakbeurs Foodspecialiteiten: 291 De nieuwe verpakkingen van Verstegen Small Medium Large X-Large
22 SLAGERSVAK NR 3 2024 COVERSTORY Als je vorig jaar op de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten bent geweest, dan herinner je vast de biologische worsten van Henk van Oers nog. Met zijn verhaal over het gebruik van ambachten en tijd nemen om echte smaak te ontwikkelen weet hij menig biologisch consument te binden. “Mooi verhaal Henk, maar de gemiddelde consument is niet bereid om die prijs ervoor te betalen”, aldus een aantal bezoekers op zijn stand. “Kan dat ook anders?” NIEUW PREMIUMCONCEPT VLEESWAREN VOOR DE BETERE SLAGER, HORECA EN SPECIAALZAAK Met die vraag kwam Henk van Oers vorig jaar thuis van de Vakbeurs Foodspecialiteiten. De kwaliteit en smaak van zijn producten werd enorm gewaardeerd, maar biologisch is voor veel slagers een stap te ver. Ze zijn bijvoorbeeld niet gecertificeerd of de prijs past niet binnen hun concept. Henk, die al meer dan veertig jaar biologische vleeswaren voor biologische speciaalzaken maakt onder de naam St. Hendrick, zag nieuwe mogelijkheden door samen te gaan werken met zijn ketenpartner Westfort. ´Echte smaak kost tijd’ Op de productielocatie van Henk in het Brabantse Hedel vragen we wat Henk drijft om met biologisch vlees aan de slag te gaan. “Na de slagersvakschool wist ik het gelijk: Ik wilde producten maken zonder hulpstoffen die er van nature niet in horen. In die tijd leerde je op de vakschool dat alles sneller en efficiënter moest. Dat gold niet alleen voor de industrialisatie van de landbouw, maar ook voor de voedselverwerking. Maar dat gaat natuurlijk ten koste van de smaak. ‘Echte smaak kost tijd’ zeg ik altijd.” Henk van Oers, eigenaar Deli Harmony, bekend van de biologische vleeswaren van St. Hendrick ▲
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4