26 SLAGERSVAK NR 4 2024 BEDRIJFSPROFIEL ‘WIJ BIEDEN DE SLAGER EEN TOTAALPAKKET, MET AMBACHT ALS BASIS’ Agterberg Vleeswaren begon in 1972 als een kleine vleeswarengroothandel, opgericht door een oom van de familie Louman. “Onze oom overleed helaas jong, in 1981, waarna onze vader besloot de zaak voort te zetten met onze moeder op de administratie, zoals dat vroeger ging”, vertelt Nick, de jongste van de drie broers. “Onze vader was op dat moment werkzaam bij broer Hein in de vleesgroothandel, maar wilde graag iets voor zichzelf beginnen. Hij besloot om de groothandel met eigen productie te combineren. Dat bleek een gouden zet, want sindsdien is het bedrijf alleen maar gegroeid.” Wat ooit begon met slechts twee werknemers, is inmiddels uitgegroeid tot een team van ruim veertig mensen. “Onze vader had altijd de ambitie om het bedrijf groter te maken. Dankzij zijn visie, de betrokkenheid van de hele familie en de inzet van al onze medewerkers, zijn we nu waar we staan”, vertelt Dave trots. De broers vormen samen het management en hebben ieder hun eigen rol. “We zijn letterlijk boven het bedrijf opgegroeid en zijn er vanzelf ingerold. Niet omdat het moest, maar omdat de passie in ons bloed zit”, zegt Roy. “Ieder van ons heeft de kans gekregen om zich te ontwikkelen in wat hij het liefst doet. Agterberg Vleeswaren, een familiebedrijf gevestigd in Zwanenburg, is in de afgelopen decennia uitgegroeid van een bescheiden groothandel tot een belangrijke speler in de vleeswarenindustrie. Met een focus op ambachtelijk vakmanschap en een breed assortiment bedient het bedrijf een gevarieerde doelgroep, van slagers en horecagelegenheden tot cruisemaatschappijen en cateraars. “Wij onderscheiden ons door onze combinatie van eigen productie en groothandelsfunctie. Alles wat we zelf produceren is écht nog ambachtelijk”, vertelt Roy Louman, een van de drie broers die het familiebedrijf runt. De redactie van vaktijdschrift SlagersVak bezocht het bedrijf, waar de broers Dave, Roy en Nick Louman met trots hun verhaal vertellen en de familiaire sfeer direct voelbaar is. Dat zorgt ervoor dat we elkaar goed aanvullen. We weten wat we aan elkaar hebben en stimuleren elkaar om het beste uit het bedrijf te halen.” Ambachtelijke productie als onderscheidende factor De combinatie van groothandel en eigen productie is volgens de broers de sleutel tot hun succes. “We produceren zelf ongeveer honderd verschillende producten, waaronder diverse hamsoorten, grillworsten, rookworsten en gebraden vleeswaren”, vertelt Nick. “We hebben een braderij, kokerij, spuiterij en een vleeswaren snijlijn, waar alles ook dagvers gesneden kan worden.” Al deze eigen producten worden verkocht onder het merk Daroni, een naam die afgeleid is van de namen van de drie broers: Dave, Roy en Nick. “Onze vader heeft de naam ooit bedacht toen we nog kinderen waren. We zijn er trots op dat we zijn visie voortzetten”, aldus Dave. Wat Agterberg Vleeswaren echt onderscheidt, is hun ambachtelijke productiewijze. “Alles wat we zelf produceren is écht ambachtelijk”, benadrukt Roy. “We gebruiken bijvoorbeeld geen apparatuur zoals een cutter en we roken het vlees nog altijd op beukenhout. Daardoor behouden onze producten die authentieke smaak waar onze klanten zo van houden.” Deze ambachtelijke aanpak heeft een directe impact op de waardering van hun afnemers. “Bij ons staan kwaliteit en vakmanschap voorop, maar kwaliteit hoeft niet altijd duurder te zijn. Dat wordt gewaardeerd door onze klanten”, voegt Nick toe. Totaalleverancier Naast hun eigen uitgebreide productie fungeert Agterberg Vleeswaren ook als groothandel, een tak die de afgelopen jaren flink is uitgebreid. “We bieden een compleet assortiment, van vleeswaren, kazen, buitenlandse specialiteiten, maaltijden en verpakkingsmaterialen tot salades, sauzen, groenten, fruit en zelfs smoothies. Je kunt het zo gek niet bedenken, wij leveren het”, vertelt Nick. Voor slagers is dat een belangrijke toevoeging, omdat ook zij hun assortiment steeds ▲ Roy, Nick en Dave Louman
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4