42 SLAGERSVAK NR 4 2024 COLUMN Marian Lemsom is directeur van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). In elke uitgave laat zij haar licht schijnen over de slagersbranche. Marian Lemsom De arbeidsmarktkrapte is een feit en daar moet je als ondernemer mee omgaan. Nee, de zaterdaghulpen staan niet in de rij, voor het vinden van slagers moet je een vergrootglas hebben en fulltime verkoopkrachten lijken ook nergens te zijn. Toch wil je kwaliteit in producten én service bieden, zeker in de drukke decembermaand. Wat nu? In de huidige competitieve arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van talent een grote uitdaging. Onderzoek eens een wijziging van je openingstijden. Misschien biedt een opening om half 10 in plaats van 8 uur de flexibiliteit die je nodig hebt om het rooster rond te krijgen. Kijk eens naar je huidige processen en zoek naar manieren om tijd te besparen. Kleine aanpassingen kunnen soms een groot verschil in tijd en dus benodigde uren maken. Natuurlijk denkt KNS graag mee om oplossingen te vinden. WAT KAN WÉL? Wat kan wél. Een mooi element uit de troonrede uitgesproken door de Koning op Prinsjesdag. Een afgeleide van het gezegde: ‘Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan’. Voor ondernemers is dat de dagelijkse praktijk. Oplossingsgericht zijn is belangrijk in de slagerij. Eigenlijk is dit de belangrijkste grondhouding, zeker bij het invullen van vacatures. Maar liever trek je natuurlijk nieuwe collega’s aan. Een simpel briefje op het raam met ‘personeel gezocht’ is vaak niet meer voldoende. Maar wat dan wel? Het succes ligt hier ook in het vertellen van verhalen. Een inspirerend verhaal van jouzelf of liever nog jouw collega’s die vertellen hoe het werken in jouw bedrijf echt is. Over de sfeer, werkzaamheden of de werkplek. Of je beschrijft de successen en doorgroeimogelijkheden binnen jouw bedrijf, de flexibiliteit en natuurlijk vooral wat jouw bedrijf uniek maakt en waar je voor staat. Jouw huidige medewerkers zijn dus superbelangrijk in het wervingsproces. Medewerkers die via-via binnenkomen, blijven trouwens vaak langer in dienst. Gebruik diezelfde collega’s ook bij werving via jouw sociale media door met foto’s en video’s de werkomgeving en teamactiviteiten te laten zien. Beelden zeggen meer dan woorden en kunnen een sterke indruk achterlaten. Belangrijk is ook om realistisch te zijn. Als je 24 uur per week nodig hebt en je kunt maar 12 uur krijgen, ben je toch al voor de helft op weg naar een oplossing. Houd in gedachten dat een potentiële kandidaat misschien niet helemaal aan je ideale profiel voldoet, maar toch waardevol kan zijn. Flexibiliteit kan je helpen om de juiste mensen te vinden. Dus vraag jezelf af: wat kan wél? JOUW HUIDIGE MEDEWERKERS ZIJN SUPERBELANGRIJK IN HET WERVINGSPROCES
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4