Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | November 2024 | 5e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) special FEESTDAGEN Coverstory Unilever Food Solutions: Wat je als versspecialist moet weten over kant-en-klare maaltijden
Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. SLAGERSVAK NR 4 2024 3 VISIE & COLOFON Wanneer in mijn jeugd in december het welbekende liedje van Youp van ’t Hek werd gedraaid – je weet wel, over dat lieve konijntje dat vermist raakte totdat het bij het kerstdiner werd opgediend – raakte ik behoorlijk overstuur als kind. Ik had op dat moment ook een ‘Flappie’ en kon mij niet voorstellen waarom iemand hem ooit op zou willen eten. Dat mijn roots in Limburg liggen, waar nog zeer regelmatig konijn wordt gegeten, maakt het verhaal echter een beetje hypocriet. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat een kind dergelijke liedjes bespaard mogen worden, ben ik natuurlijk nu wel anders gaan denken over vlees, zowel van gefokte dieren als van wild. Ik heb mijn hele leven genoten van vlees en ben het product nog meer gaan waarderen sinds ik de rol van hoofdredacteur voor dit blad vervul en dus regelmatig met slagers spreek over hun passie. Voor deze laatste editie van 2024 heb ik mij – mede vanwege de special ‘Feestdagen’ – ondergedompeld in de wereld van wild vlees, een prachtig luxeproduct voor de feestdagen én daarbuiten. Elk diner zou kunnen profiteren van een heerlijk stuk wild van het seizoen, werd mij de afgelopen weken meermaals duidelijk gemaakt. Met Gilles de Jager, directeur van Volfood Versgroothandel, bespreek ik het aanbod en de kwaliteit van Nederlands wild en de beschikbaarheid gedurende het hele jaar. “Als je een goede planning maakt, kun je jouw toonbank het hele jaar door van mooi wild en gevogelte voorzien”, stelt De Jager in het interview in deze uitgave. Armand Janssen, productspecialist bij Koninklijk Ruig, deelt dezelfde visie in onze rubriek ‘Special Guest’. “Het is een product dat zich uitstekend leent om de seizoenen te vieren en te variëren in het slagersvak”, aldus de Brabantse poelier. Dat zijn geliefde poeliersvak in populariteit afneemt, betreurt hij daarom ten zeerste. Gelukkig zijn er nog altijd slagers die wild omarmen, zoals de biologische slager Peter-Paul van Benthum van Slagerij de Molen. In ‘Slagerij in Beeld’ leest u over ons bezoek aan de prachtige korenmolen waarin de slagerij huist. Utrechtenaren komen bij Peter-Paul voor smaakvol biologisch vlees, waaronder de geroemde rookworsten en grillworsten, maar zeker ook voor een heerlijk stuk wild, gevogelte of de zelfgemaakte hazenpeper. Het maakt Slagerij de Molen dé place-to-be in Utrecht voor wild. Verder vindt u in deze uitgave weer genoeg inspiratie voor de laatste, drukke en vooral feestelijke maanden van het jaar. Of je nou op zoek bent naar een heerlijke wildpaté voor het kerstassortiment of naar smaakmakers en kant-en-klaarmaaltijden in de zoektocht naar efficiëntie wegens de krappe personeelsbezetting, de leveranciers in de slagersbranche hebben de afgelopen maanden met je meegedacht. Lees de verhalen van andere slagers, zoals Van den Heuvel in Wijchen en Grave, die nauw samenwerkt met Epos om het assortiment compleet te maken. Of laat je inspireren door de nieuwe sauzen van Knorr Professional in de uitgebreide coverstory en wie weet win je een culinaire ballonvaart! Succes met de eindejaarsdrukte en tot volgend jaar! Charlotte Swagten Hoofdredacteur vaktijdschrift SlagersVak c.swagten@gpmedia.nl DE VISIE Elk diner kan profiteren van een heerlijk stuk wild van het seizoen
4 SLAGERSVAK NR 4 2024 8 13 18 21 P. 18 HET HELE JAAR DOOR GENIETEN VAN WILD Met het najaarsseizoen voor de deur, neemt ook de vraag naar wild en gevogelte toe. In een gesprek met Gilles de Jager, directeur van versgroothandel Volfood, krijgen we een dieper inzicht in (Nederlands) wildvlees. Gilles deelt zijn visie op de vraag naar wild, de kwaliteit en aanbod van het vlees en de kansen van deze bijzondere productgroep. P. 13 SAMENWERKING EPOS EN VAN DEN HEUVEL Poelier-Slagerij Van den Heuvel in Wijchen en Grave is een mooi voorbeeld van een passievol familiebedrijf in de slagerswereld. Voor het creëren van smaakvolle producten vertrouwt Van den Heuvel al jaren op de producten van Epos. In het kader van hun succesvolle samenwerking spreken we met winkeleigenaar Christian van den Heuvel en Geert van Mil, rayonmanager bij Epos en voormalig slager. P. 8 TERUGBLIK: VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Vakbeurs Foodspecialiteiten bracht op 30 september en 1 oktober diverse foodbranches samen. 280 exposanten uit verschillende sectoren binnen de voedingsindustrie toonden hun producten, waarbij dit jaar ook slagersbranche vertegenwoordigd was dankzij de samenwerking met Slavakto. De vakbeurs was een feest voor de zintuigen, waar bijna 7500 bezoekers konden netwerken en kennismaken met veel verschillende producten. P. 21 COVERSTORY UNILEVER De vraag naar kant-en-klare maaltijden groeit snel. In een wereld waarin tijd kostbaar is, zoeken consumenten naar makkelijke, gezonde en smakelijke oplossingen voor hun dagelijkse maaltijden. In de coverstory deelt Unilever enkele handige tips voor versspecialisten die met kant-en-klare maaltijden aan de slag willen gaan. INHOUD
SLAGERSVAK NR 4 2024 5 P. 29 SPECIAL GUEST: ARMAND JANSSEN In de rubriek ‘Special Guest’ vertelt een branchegenoot vanuit zijn expertise over de special van de uitgave. Armand Janssen, poelier en product specialist bij Koninklijk Ruig, vertelt in deze editie meer over wild. Hoe het een mooie rol kan spelen bij de slager tijdens de feestdagen, maar zeker ook daarbuiten. 29 40 P. 32 ROUND TABLE BELGIAN MEAT OFFICE Jongeren uit Generatie Z tonen lef door een carrière in de vleessector na te streven, ondanks negatieve beeldvorming en politieke tegenstand. Tijdens de jaarlijkse Round Table van Belgian Meat Office deelden vijf jonge ondernemers van Vlaamse familiebedrijven hun ervaringen. Frédérick Hemelaer van vleesverwerker Hemelaer benadrukt hun dagelijkse inspanningen om de sector te verbeteren. P. 26 BEDRIJFSPROFIEL AGTERBERG Agterberg Vleeswaren, een familiebedrijf in Zwanenburg, is uitgegroeid van een bescheiden groothandel tot een belangrijke speler in de vleeswarenindustrie. Met een focus op ambachtelijk vakmanschap bedient het bedrijf een diverse klantenkring, waaronder slagers en horecagelegenheden. De drie broers achter het bedrijf delen trots hun verhaal, dat zich kenmerkt door een warme familiaire sfeer. P. 40 SLAGERIJ IN BEELD In het hart van Utrecht, verscholen in de grootste korenmolen van Europa, bevindt zich al sinds 1996 een unieke slagerij: Slagerij De Molen. Hier zwaait Peter-Paul van Bentum samen met zijn vrouw Astrid al bijna drie decennia de scepter. Hun grote passie voor het slagersvak is in elk aspect van hun werk zichtbaar. Van biologische vleeswaren tot een eigen worstenmakerij, alles bij De Molen ademt vakmanschap en kwaliteit. 32 26
Het Verstegen productassortiment, exclusief voor de professionele chef en versspecialist, verandert langzaam naar Verstegen Professional met een vernieuwde look en feel, een verduidelijking van het assortiment en bijbehorende concepten waarbij gebruik en verbruik gekoppeld wordt aan verpakkingsgroottes. Dit gebeurt stap voor stap. De nieuwe uitstraling past perfect bij waar Verstegen Professional voor staat: verfijning, vakmanschap en een diepgewortelde passie voor authentieke smaken. SMALL MEDIUM LARGE X-LARGE Weten wat er voor jou verandert? Scan nu de QR-code of neem contact op met een van onze specialisten. ONTDEK ONS VERNIEUWDE VERSTEGEN PROFESSIONAL ASSORTIMENT
SLAGERSVAK NR 4 2024 7 In onze slagersbranche komen relatief veel kleine ondernemingen voor. Ik zeg het met liefde! Er komen nog veel ondernemingen voor die worden betiteld als ‘papa-mama winkeltjes’. Relatief kleine bedrijven die door de inzet van de eigenaar een goede boterham voor hem/haar en het gezin opleveren. Maar de kleinschaligheid is ook de oorzaak dat iedere tegenslag ook direct in de portemonnee gevoeld wordt. Maar met liefde voor het ambacht en het geloof in eigen kunnen wordt het bedrijf gerund. Vrijwel het hele MKB kent zich door een manier van ondernemen die vaak als risicovol wordt bestempeld. Als MKB-bedrijf word je ook met grote regelmaat benaderd door adviseurs, consultants, accountmanagers, bedrijfsdokters etc. etc. die je vertellen wat je allemaal niet goed doet en wat je beter moet doen. Vrienden en familieleden die je te pas en te onpas advies geven. Ze weten te vertellen dat je dat personeelslid eruit moet gooien, de prijzen omhoog moet doen of juist omlaag, je veel meer aan jezelf moet denken en minder aan het bedrijf. In deze geldt het oude spreekwoord; de beste stuurlui staan aan wal. Ja, ze hebben allemaal gelijk, maar ja… Ons Soort Mensen is anders. Wij zijn ondernemers. Wij kijken naar mogelijkheden en zijn in de ogen van velen eigenwijs. Wij zeggen; we doen het op onze eigen wijze. Het nieuwe jaar komt er alweer aan en er zal gevraagd worden: Wat zijn je plannen voor het komende jaar? Meestal gevolgd door een ongevraagd advies. Ik zal hierop geen uitzondering willen zijn dus ik vraag ook: Wat zijn je plannen voor het komende jaar? En of je wilt of niet, je krijgt mijn ongevraagde advies. Ga eens lekker onderuit in je stoel zitten en begin met trots zijn op alles wat je dit jaar bereikt hebt. Nee, niet zeuren over wat je allemaal niet hebt bereikt. Hebben al die goedbedoelde adviezen, van al die mensen, jou geholpen in het afgelopen jaar of heb je een eigen koers gevaren? Wat je plannen ook zijn, jij en ik weten dat Ons Soort Mensen de toekomst optimistisch en strijdvaardig tegemoet treedt en dat geheel op onze eigen wijze. Met het respect wat iedere eigenwijze ondernemer verdient, zeg ik: ik hoop dat 2025 voor iedereen een succesvol jaar mag worden. Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink ONS SOORT MENSEN Je lijkt wel gek, dat je daar nog aan begint. Hoe oud ben je, 55 jaar? Dan weer voor jezelf gaan werken? Wat je huis en alles wat je bezit als onderpand voor een lening? Man, weet waar je aan begint. COLUMN Ga eens lekker onderuit in je stoel zitten en begin met trots zijn op alles wat je dit jaar bereikt hebt
8 SLAGERSVAK NR 4 2024 TERUGBLIK SAMENWERKING VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN EN SLAVAKTO BELEEFT VUURDOOP Vakbeurs Foodspecialiteiten, die op 30 september en 1 oktober plaatsvond in Expo Houten, bracht diverse foodbranches samen. 280 exposanten uit verschillende sectoren binnen de voedingsindustrie toonden hun producten, waarbij dit jaar ook slagersbranche vertegenwoordigd was dankzij de samenwerking met Slavakto. De vakbeurs was een feest voor de zintuigen, waar bijna 7500 bezoekers konden netwerken en kennismaken met veel verschillende producten. Slagers konden hun bekende leveranciers opzoeken en kennismaken met diverse productgroepen die mogelijk interessant kunnen zijn voor hun versspeciaalzaak. Slagers hebben vanaf dit jaar weer een jaarlijkse vakbeurs op de agenda staan. Al ziet dat beursmoment er wel heel anders uit dan in het verleden. Nu Slavakto onderdeel is geworden van Vakbeurs Foodspecialiteiten, betraden geïnteresseerde slagers vorige maand een geheel anders uitziende beursvloer dan ze tot nu toe gewend waren. Hun leveranciers stonden nu bijvoorbeeld naast een kaasproducent, wijnimporteurs of een chocoladegroothandel. Het resultaat: een bruisende beursvloer vol inspiratie voor versspeciaalzaken. Met de samenvoeging van Slavakto en Vakbeurs Foodspecialiteiten hoopt de organisatie op meer kruisbestuiving tussen de verschillende productgroepen. Zo kunnen slagers zich bijvoorbeeld laten inspireren om noten of kaas te gaan verkopen in de slagerij en kennismaken met diverse leveranciers op deze allesomvattende versbeurs. Vakwedstrijden Nieuw dit jaar op de beursvloer waren de Slavakto vakwedstrijden, een terugkerend evenement waarin de passie en het vakmanschap van slagers en andere versspecialisten centraal staan. De winnaars werden op dinsdagmiddag bekendgemaakt op de beursvloer. Dit was hét moment voor vakmensen in de verssector om hun ambacht te tonen. De winnaars zijn te bekijken via www.slagerswedstrijden.nl. Beste Noviteit 2024 Bij de ingang van hal 1 werden de nieuwste producten, diensten en concepten van dit jaar tentoongesteld in de Noviteitenstand. Alle inzendingen zijn op basis van verschillende criteria beoordeeld door een deskundige jury onder leiding van culinair journalist en influencer Laura de Grave. Op maandagavond 30 september zijn de winnaars bekendgemaakt. Deze competitie vormt ieder jaar een hoogtepunt van Vakbeurs Foodspecialiteiten. De winnaars van dit jaar zijn: • Beste Noviteit 2024: Tomatensoep met ballen en porcini van Brandt & Levie • Beste Kaasnoviteit 2024: Grebbeberger Triple Greb van Kaashandel Remijn • Felix Wilbrink prijs 2024: Nº621 Garum van 621 Ferments Recordaantal stands en bezoekers De organisatie kijkt terug op een succesvolle editie: “Met een recordaantal bezoekers overtrof deze editie alle verwachtingen. De vakbeurs blijft groeien en biedt steeds meer mogelijkheden om nieuwe producten, smaken en trends te ontdekken. Het was een geweldige gelegenheid voor professionals uit de verschillende branches om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. We kijken nu al uit naar volgend jaar!”
SLAGERSVAK NR 4 2024 9 Save the date: Vakbeurs Foodspecialiteiten 2025 De volgende editie van Vakbeurs Foodspecialiteiten vindt plaats op maandag 29 en dinsdag 30 september, wederom in Expo Houten. Kijk voor meer informatie op: www.vakbeursfoodspecialiteiten.nl.
10 SLAGERSVAK NR 4 2024 Anthonie Fokkerstraat 29 | 3772 MP Barneveld | +31 (0)342 - 45 20 30 | info@volfood.nl | www.volfood.nl Kwaliteit met smaak sinds 1965 Volfood is een gespecialiseerde versgroothandel voor de professionele foodservicemarkt Voor Slagerijen Speciaalzaken Delicatessenwinkels Cateraars Culinaire gastronomie Volop kwaliteit met smaak voor een feestelijk kerstdiner
SLAGERSVAK NR 4 2024 11 MACHINES De innovaties van de HPnx beginnen bij het toevoersysteem. Dankzij de ondersteuning van magneten is het installeren en verwijderen van de invoerspiraal nu nog eenvoudiger. Bovendien zorgt het nieuwe ontwerp van de stopper en de nieuwe invoerspiraal, in combinatie met een groter invoergebied voor een nog betere producttoevoer. Het resultaat is minimale resthoeveelheden restproduct en maximale productbescherming. Dubbele wormtechnologie De vuller is gebaseerd op dubbele wormtechnologie. Dankzij een nieuwe geometrie is de productstroom nog korter. Het “first in - first out”- principe garandeert voedselveiligheid in de productie. Het pompgedeelte bestaat uit slechts twee componenten, namelijk de dubbele wormen en het wormhuis. Deze kunnen snel en eenvoudig worden gemonteerd en gedemonteerd. Nog belangrijker: het transportsysteem zorgt voor luchtvrij en gewichtsnauwkeurig portioneren, met behoud van de producteigenschappen van de grondstof en minimale productbeschadiging. VEMAG HPnx: VOLGENDE GENERATIE VACUÜMVULLER VEMAG Maschinenbau GmbH presenteert de nieuwe generatie vacuümvullers: de HPnx. Dit is de opvolger van de HPEserie. Deze vacuümvullers zijn geschikt voor het nauwkeurig portioneren van een grote verscheidenheid aan massa’s, pasteuze voedingsmiddelen en andere grondstoffen. Wat de hygiënenormen betreft hebben de experts de vulmachine naar een nieuw niveau getild. Een innovatie: het vacuümkanaal van de HPnx kan gemakkelijk worden gespoeld, waardoor het reinigen sneller en efficiënter is geworden. Geoptimaliseerde basisconstructie Ook de basisconstructie is geoptimaliseerd. Een versterkte bodemplaat zorgt ervoor dat de machine, indien gewenst, gemakkelijk en veilig kan worden getransporteerd. Daarnaast biedt de volledige afdichting bescherming tegen spatwater en vuil. De HPnx is standaard uitgerust met een centraal smeersysteem. Het vetreservoir is volledig afgestemd op de smeerintervallen van de lagers en afdichtingen, en staat garant voor 3500-4000 productie-uren. De volledige besturingselektronica bevindt zich in de machine, in een vocht- en stofdichte roestvrijstalen behuizing (VEMAG Box in Box). Daarnaast heeft de HPnx een nieuw 12-inch touchscreen. De grafische gebruikersinterface geeft de vereiste parameters duidelijk weer, wat zorgt voor een intuïtieve bediening vereiste parameters duidelijk weer, wat zorgt voor een intuïtieve bediening. Meer informatie: VEMAG-Seydelmann Tel. +31 (0)412-640 858 www.vemag.nl VEMAG HPnx: de volgende generatie vacuümvullers
12 SLAGERSVAK NR 4 2024 VAKWEDSTRIJDEN Het is de derde keer dat Keurslager Jean-Pierre Jongmans deze titel in de wacht sleept. Eerder won hij de prijs al in 2019 en 2022. De gehaktballen van Jongmans wisten ook dit jaar de concurrentie achter zich te laten en kwamen als beste uit de keuring. Hiermee bevestigt de slager uit Klundert opnieuw zijn reputatie als producent van topkwaliteit gehaktballen. Vakjury vol lof over winnaars De jury, onder leiding van voorzitter Ron Kinkelaar, gaf aan dat de kwaliteit van de inzendingen dit jaar zeer hoog was. “We zien dat de ingezonden gehaktballen van een constant hoog niveau zijn, zowel qua smaak, textuur als uiterlijk”, aldus de jury. “Er wordt veel aandacht besteed aan de productie en afwerking, wat de verschillen tussen de deelnemers steeds kleiner maakt.” Toch stak de gehaktbal van Jongmans er volgens de jury bovenuit. “De winnende bal had een heerlijke authentieke en ambachtelijke smaak en een perfecte bite.” KEURSLAGER JONGMANS WINT VOOR DERDE KEER PRIJS VOOR LEKKERSTE BAL GEHAKT Naast Jongmans vielen ook andere slagers in de prijzen. Keurslager Arisse Vleesch uit Beesd werd tweede, terwijl Keurslager De Jong uit Gilze de derde prijs in ontvangst mocht nemen ▼ Slager Jean-Pierre Jongmans reageerde trots op de overwinning. “Het is een groot compliment dat we voor de derde keer deze prijs mogen ontvangen”, vertelde hij. “Dit zegt veel over de continuïteit van onze productie. Het is een erkenning voor het harde werk en de toewijding van mijn team.” Sterke concurrentie Naast Jongmans vielen ook andere slagers in de prijzen. Keurslager Arisse Vleesch uit Beesd werd tweede, terwijl Keurslager De Jong uit Gilze de derde prijs in ontvangst mocht nemen. Ook de overige finalisten werden geprezen voor hun vakmanschap en kregen een eervolle vermelding. Onder hen bevonden zich onder andere Slagerij Aad Groenewegen uit Honselersdijk, Beerens Slagerij & Traiteur uit Best en Slagerij J. Goos uit Etten-Leur. De jury bestond uit branche erkende experts, waaronder meesterslager Johan Augustinus en productkeurmeester Marloes van Hartskamp. De gehaktballen werden op 12 september gekeurd door het Expertisecentrum voor het Slagersambacht, waarbij zowel smaak, structuur als presentatie nauwlettend werden beoordeeld. Lange traditie van vakwedstrijden De ‘Lekkerste Bal Gehakt’ is een van de vele vakwedstrijden die jaarlijks door de KNS worden georganiseerd om de kwaliteit van het slagersvak in Nederland te waarborgen. Andere bekende wedstrijden zijn de Grote Grillworsttest en de Spareribs Trophy. Deze wedstrijden geven slagers de kans om hun vakmanschap te tonen en zich te onderscheiden binnen de branche. Met de overwinning van dit jaar onderstreept Keurslager Jongmans zijn plaats aan de top van het Nederlandse slagersambacht. Voor zowel de slager als zijn klanten is dit een bevestiging van de hoogwaardige kwaliteit van hun gehaktballen. Meer weten over deze vakwedstrijd? Kijk dan op www.knsnet.nl. Op dinsdag 1 oktober is Keurslager Jongmans uit Klundert voor de derde keer uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze wedstrijd ‘Lekkerste Bal Gehakt 2024’. De bekendmaking vond plaats tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten. De vakwedstrijd, georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), staat bekend als een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van ambachtelijke slagers in Nederland.
SAMENWERKING SAMENWERKING POELIER- SLAGERIJ VAN DEN HEUVEL EN EPOS ZORGT AL JAREN VOOR EEN SMAAKVOLLE TOONBANK Poelier-Slagerij Van den Heuvel in Wijchen en Grave is weer een mooi voorbeeld van een passievol familiebedrijf in de slagerswereld. Twee broers - Berry en Christian - die het ambacht omarmen en hun vrouwen en kinderen die eveneens hun mouwen opstropen en in beide winkels aan het werk zijn. Voor het creëren van veel smaakvolle producten vertrouwt Van den Heuvel al jaren op de smaakmakers en sauzen van Epos. In het kader van hun succesvolle samenwerking spreken we in de slagerij in Wijchen met winkeleigenaar Christian van den Heuvel en Geert van Mil, rayonmanager bij Epos en voormalig slager. Hun gedeelde passie voor het slagersvak maakt hen goede sparringspartners, met een waardevolle wisselwerking tot gevolg. SLAGERSVAK NR 4 2024 13 Slager Christian van den Heuvel (links) en Geert van Mil van Epos (rechts) Lees verder op de volgende pagina ▶
14 SLAGERSVAK NR 4 2024 SAMENWERKING Slagerij Van den Heuvel in Wijchen en Grave is een bekende familiezaak die al bijna 100 jaar actief is. Oorspronkelijk begonnen als poelier, biedt de slagerij nu ook rund- en varkensvlees aan. Ze staan vooral bekend om hun huisgemaakte worsten en vleesproducten van hoge kwaliteit. Ook is het assortiment met de jaren uitgebreid met kant-en-klare maaltijden, zoals salades, stamppotten en soepen. Recentelijk is de winkel in Wijchen verhuisd naar een nieuwe locatie aan de Touwslagersbaan in Wijchen. Daar treffen we Christian van den Heuvel aan, die net samen met Geert van Mil aan de bereiding van de kipsaté wil gaan beginnen. “Ik was al vroeg hier, dus besloot ik een handje mee te helpen”, aldus de rayonmanager Zuid-Nederland met het logo van Epos op zijn borst. “Ik ken Christian al jaren en mis het slagersvak wel eens. Ik vind het daarom leuk om op deze manier met het vak bezig te blijven.” Eenmaal aan een kop koffie vertelt Christian meer over de historie van zijn bedrijf, dat zijn oorsprong in de kippenhandel heeft. “Steeds meer mensen kwamen rechtstreeks bij ons in de slachterij kip halen, dus begonnen we een kleine winkel aan huis. Het is lang alleen bij kip gebleven tot ik en mijn broer de slagersopleiding afrondden en in de winkel gingen werken. We verhuisden uiteindelijk naar het centrum van Wijchen en openden later een zaak in Grave. Bij ons ouderlijk huis bevindt zich nog steeds een rokerij en er wordt vlees geproduceerd voor beide winkels. Het is een familiebedrijf, waar onze ouders nog steeds meehelpen en onze kinderen inmiddels ook aan het werk zijn achter de toonbank”, vertelt de Wijchenaar trots. ‘Het is gewoon heel lekker’ Bij het bereiden van kip- en andere vleesproducten komen regelmatig smaakmakers te pas. Kruiden, sauzen en oliën zijn steeds belangrijker geworden voor de slager. Zo is jaren geleden ook de samenwerking tussen Christian en Epos tot stand gekomen. “Ik ken Christian al langer dan de tijd dat ik bij Epos werk. Ik heb door de jaren heen een goede band met hem opgebouwd, maar ook met de rest van de familie in de slagerij”, vertelt Geert, die sinds dit voorjaar namens Epos regelmatig bij de slager over de vloer komt. “Ik kan heel goed sparren met Christian. Als we producten of recepturen willen testen, dan vraag ik dat vaak aan hem en dan weet ik dat ik een eerlijke mening kan verwachten. Hij gaat enthousiast met onze producten aan de slag en staat open voor nieuwe ideeën. Dat maakt deze samenwerking ook zo waardevol.” Poelier-Slagerij Van den heuvel gebruikt de producten van Epos niet alleen voor de producten en maaltijden in de toonbank, maar doet ook een beroep op de leverancier als het gaat om het bereiden van broodjes in de winkel in Grave. “In de andere winkel kan men vers belegde broodjes afhalen, waar weer andere smaakmakers voor nodig zijn. Ook daar kunnen we hen voorzien van smaakvolle producten”, legt Geert uit. Meer dan smaak alleen Geert zit veel op de weg om de slagers in Zuid-Nederland te ondersteunen als het gaat om smaakmakers en maaltijden. Met het slagersvak in zijn bloed en met veel ervaring als het gaat om het ontwikkelen van recepten, weet hij als geen ander hoe de slager het brede assortiment van Epos kan toepassen. “Met acht merken hebben we een ontzettend breed assortiment voor alle foodprofessionals, met de slager en poelier als belangrijke doelgroepen. Met ons aanbod hebben we overal wel een antwoord op. Of het nou gaat om het maken van salades, tapenades, salsa’s, soepen en andere maaltijden. En we komen regelmatig met nieuwe producten of zelfs complete lijnen, zoals het merk Dutch Spices, onze allergeenvrij productlijn, die ook zeer geschikt is voor het ambacht. Dat komt voort uit de groeiende vraag vanuit onze klanten, die steeds vaker vragen krijgen over de gebruikte ingrediënten in het geval van allergieën.” De Wijchense slager maakt gebruik van veel sauzen en kruiden uit het Eposassortiment, maar ook smaakvolle kruidenoliën worden gebruikt. Waarom Christian graag met de producten van Epos werkt? “Het is gewoon lekker”, zegt hij lachend. “Dat blijft natuurlijk het allerbelangrijkste. Wij kijken niet alleen naar de prijs, maar vinden vooral de smaak belangrijk. Maar er zijn meer voordelen te noemen. Zo werken ze met handige verpakkingen in fijne formaten en Geert komt regelmatig over de vloer om met ons mee te denken.
SLAGERSVAK NR 4 2024 15 We hebben het ontzettend druk en daardoor niet altijd tijd en energie om naar beurzen of bijeenkomsten te gaan voor meer informatie. Epos komt naar je toe, dat vinden wij erg fijn.” Tijd besparen met kant-en-klare producten Het is een terugkomend onderwerp: slagers komen vaak handen te kort in de winkel. Ondernemers moeten daarom keuzes maken en efficiënter gaan werken. Dat is waar Epos als partner met de slager meedenkt. “Naast onze smaakmakers, bieden we ook smaakvolle kant-en-klaarmaaltijden, bijvoorbeeld van het merk Neven Food. Denk aan Hollandse maaltijden, stoofvlees en ragout, allemaal ambachtelijke producten van hoge kwaliteit. Hetzelfde geldt voor salsa’s, tapenades en sauzen van Lisimo, die gemakkelijk toe te passen zijn in de slagerij, maar ook direct aan de klant verkocht kunnen worden. Het is slechts een greep uit ons assortiment dat ondernemers zoals Christian helpt, om tijd te besparen en toch een lekker en ambachtelijk assortiment aan te bieden.” Verfrissende ideeën van de nieuwe generatie Tijdens ons gesprek wordt er om ons heen continu doorgewerkt. Kiprookworsten worden gemaakt, vlees wordt gesneden en gemarineerd en rollades worden geknoopt, onder andere door het neefje Sem van Christian in Wijchen en zijn eigen zoon Delano in Grave. In beide winkels is de familie volop in bedrijf om trouwe klanten te bedienen. “Het is fijn dat de kinderen van mij en mijn broer graag in de zaak willen werken. Zeker in deze tijd is dat niet vanzelfsprekend”, beaamt Christian. Ook Geert geniet van deze nieuwe generatie in het slagersvak. “Ik krijg veel energie van jonge slagers. Ik werk ook veel met de zoon van Christian, Delano. Hij heeft weer andere vragen aan mij dan Christian en het is leuk om met hem ideeën uit te wisselen. De jeugd is de toekomst en we zijn blij daar ook weer mee aan de slag te kunnen”, besluit Geert enthousiast. Meer weten over Poelier-Slagerij Van den Heuvel? Kijk dan op www.cvandenheuvel.nl. Voor meer informatie over Epos, kunt u contact opnemen via het telefoonnummer: +31 (0)33-2477190 of kijk op www.epos-specerijen.nl.
TE KOOP OF TE HUUR Timmer-Makelaar ruim 45 jaar hét vertrouwde adres voor de verkoop/verhuur of verwerving van uw slagerij en verswinkel. Het via de website leveren van uitgebreide (luxe) lunchproducten. Het onderhavige object wordt aangeboden onder de naam ”Groeibriljant” Waarom “Groeibriljant”? Omdat het een zeer efficiënte en opschaalbare onderneming is. De uitermate riante groeimogelijkheden, dankzij de online formule en de steeds groeiende vraag naar de betreffende producten, bieden veel potentie voor de toekomst. Momenteel worden de producten hoofdzakelijk in en rondom groot Amsterdam uitgeleverd, maar er is nog een enorme potentie om het leveringsgebied uit te breiden. Het recent gebouwde web portaal en de achterliggende IT-structuur zijn hierop voorbereid. De werkwijze en de uiterst efficiënte en doordachte IT-structuur maken verdere groei en een nog grotere omzet mogelijk. De onderneming is klaar voor opschaling naar leveringsgebieden buiten de regio groot Amsterdam. De vestiging is zeer centraal gelegen ten opzichte van het centrum van Amsterdam. Ook zijn de uitvalswegen A10, A1, A4, A5, A7, A8 en A9 binnen 10 minuten bereikbaar. Het pand heeft een totale oppervlakte van 306 m² verhuurde ruimte, volledig op de begane grond. Dit is exclusief de door huurder gerealiseerde opslagruimte op verdiepingsvloeren/plafonds van circa 60 m². Bovendien beschikt het over een professionele faciliteit voor het bereiden en bezorgen van lunches. De bedrijfsruimte bestaat uit een productiekeuken, aparte vries- en koelruimte, spoelkeuken, separate droge opslagruimte, aparte toiletgroepen, garderoberuimte, expeditie ruimte met overhead deur en een inpandig kantoor. De huurprijs bedraagt € 2.850,- per maand ex BTW. Jaaromzet 2024 ca. € 700.000,-. Andere beschikbare vestigingspunten: • Zeist, omzet circa € 16.000,- per week • Purmerend, in een aantrekkelijk winkelcentrum • Limburg/Gelderland, omzet circa € 26.000,- per week • ’t Gooi, omzet circa € 16.000,- per week • Aan de rand van Utrecht, omzet circa € 16.000,- per week • Zaanstad, omzet circa € 28.000,- per week • Ten zuiden van Utrecht, omzet circa € 20.000,- per week • Haarlem, omzet circa € 16.000,- per week • Volendam, omzet circa € 23.000,- per week • Noord-Limburg, omzet circa € 18.000,- per week • Noord-Limburg, omzet circa € 16.000,- per week • Oosterwolde, omzet ca. € 22.000,- per week • IJmuiden, omzet ca. € 16.000,- per week Eigen baas Ben je (aankomend) slager of kok of heb je gevoel voor de levensmiddelenbranche? Wil je zelfstandig een eigen verswinkel in de foodsector starten? Dit met beperkte financiële middelen, een goede inwerkperiode, vakmatige en financieel-economische begeleiding en een goed financieel inkomen? Bel eens geheel vrijblijvend met Timmer-Makelaar en bedrijfsadviseurs Henk Timmer 06-55158110 Vraag geheel vrijblijvend de uitgebreide projectinformatie en bezoek onze website www.timmer-makelaar.nl, tel. 0342-462739 of info@timmer-makelaar.nl Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va SlagersVak De Heining 2-8 | 1161 PA Zwanenburg Tel. 020 497 3841 | www.agterberg-vleeswaren.nl Agterberg Vleeswaren B.V. Producent van de overheerlijke DARONI producten! Agterberg Vleeswaren is naast producent van het merk Daroni, ook groothandel. Bij ons bent u aan het juiste adres voor vrijwel alle producten die uw winkel nodig heeft. Denk hierbij aan: Vleeswaren (van allerlei merken) • Vers Vlees • Sauzen en Salades • Maaltijden Buitenlandse Specialiteiten • Diepvries producten • Kaas • Verpakkingsmaterialen Aardappelen • Groenten • Fruit Neem gerust contact met ons op voor monsters of een vrijblijvende offerte. Levering in heel Nederland en ver daarbuiten!
SLAGERSVAK NR 4 2024 17 GEMAKSPRODUCTEN Tegenwoordig zijn steeds meer klanten van vers- en speciaalwinkels op zoek naar gemak. Zo moet het eten snel op tafel staan, wordt er veel bewuster omgegaan met eten én moet het er natuurlijk ook nog aantrekkelijk uitzien. Want ook beleving en gevoel spelen een steeds belangrijkere rol bij de consument. Eten wanneer het uitkomt Naast dat het eten er zelf goed uit moet zien, is de verpakking hierbij een erg belangrijke factor. Zo is het belangrijk dat het product in één oogopslag opvalt bij de consument en het daarnaast ook duidelijk is op welke wijze de consument het product het beste en het gemakkelijkst kan bereiden. Daarnaast heeft de jongere consument het vaste stramien van ontbijt-lunch-avondeten losgelaten en eten zij het liefst wanneer het hen uitkomt. Hierdoor is het dus van belang dat de bereidingstijd niet te lang is. ‘ALLES OM HET JOU GEMAKKELIJK TE MAKEN’ De vraag naar gemak en beleving groeit onder consumenten van vers- en speciaalzaken. Of het nu om snelle, gezonde maaltijden voor jongeren gaat of kant-en-klare oplossingen voor ouderen, versspecialisten zullen moeten inspelen op deze trend. De VAV*groep ondersteunt hen met vernieuwende producten en inspiratie met het motto: ‘Alles om het jou gemakkelijk te maken’. Snel, gezond en voedzaam Steeds meer versspecialisten spelen in op de vraag naar maaltijden. Niet alleen de nieuwe generatie, maar juist ook de oudere generatie, is steeds vaker op zoek naar makkelijke en snelle oplossingen voor hun avondmaaltijd. Voor de oudere generatie geldt dat zij vaak niet meer zelf hun maaltijden kunnen bereiden, waardoor zij sneller voor kant-en-klaarmaaltijden zullen kiezen. Het is hierbij van belang dat de maaltijden smaakvol zijn, en vooral voedzaam en gezond. Ook de jongere generatie is op zoek naar gemak, en zijn zij vaak bewust bezig met hun voeding. Versspecialist de helpende hand bieden Als versspecialist wil je graag inspelen op de behoeften van de consument en doorgaan met het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe producten. Weliswaar stijgt de vraag vanuit de consument, maar daalt daarentegen het aantal handjes binnen de sector. De VAV*groep wil er daarom alles aan doen om het de versspecialist makkelijk te maken. “Ongeveer vijf jaar geleden zagen wij binnen de VAV*groep dat de markt aan het veranderen was. Gemak is een stijgende factor en dat zal de komende tijd ook niet meer veranderen. Daarom biedt de VAV*groep verschillende vernieuwde ideeën voor in de toonbank waarmee de versspecialist de consument in elke periode van het jaar kan verrassen”, aldus de VAV*groep. Inspiratiemagazine Naast toonbankinspiratie brengt de VAV*groep ook twee keer in het jaar het inspiratiemagazine ‘Smaakmakend’ uit. “Hierin bundelen we iedere editie verschillende thema’s welke aansluiten bij het seizoen van dat moment. Ook zijn we het gesprek aangegaan met verschillende versspecialisten. De gedrevenheid inspireert en er valt immers veel van elkaar te leren.” “De afgelopen periode hebben we niet stilgezeten en staat ondertussen onze gloednieuwe webshop live waarbij producten, inspiratie, recepten en concepten met elkaar worden verenigd. Alles op één plek dus. Binnen alles wat we binnen de VAV*groep doen staat service naar de versspecialist centraal en zullen we altijd streven naar ons mooie doel: Alles om het jou gemakkelijk te maken.” Meer informatie: VAV*groep Tel. +31 (0)76-5043000 www.vavgroep.nl
18 SLAGERSVAK NR 4 2024 FEESTDAGEN slagers en restaurants het steeds vaker aanbieden buiten het traditionele seizoen om." Toch is er een zekere seizoensgebondenheid. "Na januari zakt de vraag naar wild vlees, maar we zien dat als het goed gepromoot wordt, de vraag weer aantrekt." Gilles geeft toe dat het een nichemarkt blijft, maar één die toch redelijk stabiel is, zeker in gespecialiseerde slagerijen en restaurants. Kwaliteit en aanbod van wild De kwaliteit van wild wordt beïnvloed door de natuurlijke leefomgeving van de dieren. Wild leeft vrij in de natuur en voedt zich met wat de omgeving biedt, wat resulteert in vlees van hoge voedingswaarde. "De Veluwe is een fantastisch gebied voor wild, met een rijk aanbod aan natuurlijk voedsel”, legt Gilles uit. "Dit zorgt ervoor dat de dieren een sterke weerstand ontwikkelen, wat ook de kwaliteit en smaak van het vlees ten goede komt. Wild is dan ook volop aanwezig in Nederland, ook mooi en volgroeid klein wild zoals konijn, haas en wilde eend. Er is dit jaar extra veel voedsel door het vochtige, groeizame weer van met name het voorjaar en ook de zomer.” Er wordt weleens gespeculeerd dat veranderingen in het milieu, zoals de stikstofproblematiek, invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit van Volfood bevindt zich onder de rook van de Veluwe, waar een groot deel van het Nederlandse wild vandaan komt. De Barneveldse groothandel levert al jarenlang wild en gevogelte aan slagers, poeliers en restaurants en weet wat er speelt als het gaat om deze seizoensproducten. “We beschikken in ons land over een prachtig wildaanbod, die we met zijn allen toegankelijker zouden moeten maken, bijvoorbeeld via de slager”, zo stelt Gilles. De vraag naar wild vlees heeft de afgelopen 10 tot 15 jaar enige schommelingen gekend, vertelt Gilles. Traditioneel werd wild vooral rond kerst gegeten, maar die trend is aan het veranderen. "Vroeger was wild echt een kerstproduct, maar we merken nu dat er het hele jaar door vraag naar is. Dit komt ook omdat ‘ALS JE EEN GOEDE PLANNING MAAKT, KUN JE DE TOONBANK HET HELE JAAR DOOR VAN MOOI WILD VOORZIEN’ Met het najaarsseizoen voor de deur, neemt ook weer de vraag naar wild en gevogelte toe. In een gesprek met Gilles de Jager, directeur van versgroothandel Volfood, krijgen we een dieper inzicht in (Nederlands) wildvlees. Volfood wil een belangrijke rol spelen in het leveren van hoogwaardig wildvlees aan slagerijen en restaurants in met name midden Nederland. Gilles deelt zijn visie op de vraag naar wild, de kwaliteit en aanbod van het vlees en de kansen van deze bijzondere productgroep.
SLAGERSVAK NR 4 2024 19 het vlees. Gilles is hier echter niet zo bezorgd over: “De veranderingen in de natuur zorgen soms zelfs voor een rijkere voedselbron voor wild, wat de kwaliteit van het vlees eerder ten goede komt dan schaadt. Zo groeien er door stikstof hardere plantensoorten, waar volop van gegeten wordt door wild. Wel is er al een merkbaar verschil door de komst van de wolf in Nederland. Er is minder aanbod van het kleinere en jongere wild. Met name moeflons (wild schaap) is een favoriete prooi voor de wolf, gevolgd door jonge everzwijnen en hertenkalveren. Dat merken jagers wel degelijk. Het is dat het een foeragerijk jaar is, anders was het aanbod zeker krapper geweest.” Biologisch vlees en kweekvlees En dan is er nog de discussie over het verschil tussen wild vlees en biologisch vlees. Veel mensen denken dat wild en biologisch vlees twee verschillende categorieën zijn, maar volgens Gilles zijn ze in wezen grotendeels hetzelfde. "Een hert dat op de Veluwe leeft, heeft zijn hele leven in de natuur rondgelopen en zich gevoed met wat er beschikbaar is. Dat is in principe net zo biologisch als een biologisch gehouden dier”, legt hij uit. "Biologisch vlees komt van dieren die volgens allerlei richtlijnen zijn gehouden, zonder kunstmatige toevoegingen in hun voeding of leefomgeving en/of bijvoorbeeld vaccinaties. Wild heeft dat vanuit zichzelf ook al, omdat het in de vrije natuur leeft." Ook de discussie rondom kweekvlees is in volle gang, maar Gilles ziet hier een duidelijk verschil met wildvlees. "Het grootste verschil zit in de voedingswaarde en de hoeveelheid mineralen die in het vlees zitten”, zegt hij. "Wild vlees heeft een veel hogere voedingswaarde, omdat de dieren onder natuurlijke omstandigheden hebben geleefd. Ze zijn sterker en hebben meer weerstand opgebouwd, wat je terugziet in de kwaliteit en houdbaarheid van het vlees. Kweekvlees heeft diezelfde weerstand niet, wat het vlees minder voedzaam maakt." Regelgeving rondom geschoten wild De regelgeving rondom wild is streng en wijzigt zo nu en dan. Zo ligt er al langere tijd een voorstel om het moment van keuring van het geschoten wild aan te passen: van nu vóór uitsnijding naar eventueel erna. “Ervoor wil zeggen dat bij EG-erkende bedrijven de NVWA de keuring doet na het ontvellen, maar vóórdat delen met eventuele schotschade verwijderd zijn. Het idee is nu om het vlees ná de verwijdering van schotschade, bijvoorbeeld schouders of borst, te keuren. Wel blijft het in beginsel vreemd, of in ieder geval opmerkelijk, dat jagers hun geschoten wild zo zelf kunnen uitsnijden en aan bijvoorbeeld horeca rechtstreeks kunnen en mogen aanbieden. Maar EG-erkende bedrijven, zoals slachterijen of versnijdbedrijven met EG-erkenning, mogen dit niet. Dit ondanks hun vaak professionele uitrusting voor het verwerken en uitsnijden van geschoten of geslachte dieren.” De evergreens van Volfood Volfood biedt een breed aanbod wild vlees. Hertenvlees, wilde eend en haas zijn de meest populaire soorten, vooral tijdens de herfst- en wintermaanden. “Hertenvlees is bijvoorbeeld geliefd om zijn volle smaak, terwijl ree bekend staat om zijn zachtere, mildere smaak en exclusiviteit, maar is gezien de wildkalender juist een mooi product voor de zomer en vroege herfst. Wilde eend is dit jaar erg in trek bij zowel poeliers als restaurants vanwege zijn milde en toch karakteristieke smaak en culinaire veelzijdigheid. Wild zwijn is ook populair, maar we zien dat dit iets minder is geworden de laatste jaren. Verder verkopen we ook veel stoofpotjes met wild.” Naast klassiekers merkt Gilles dat slagers steeds vaker experimenteren met parelhoen en kwartel, vooral in de betere slagerijen en restaurants. “Deze producten vallen weliswaar onder het gevogelte en zijn wat exclusiever en moeilijker te bereiden, maar het kan juist een uitstekende afwisseling zijn voor de traditionele vleessoorten zoals rund, varken, kip, kalf en lam. En als je het goed doet, is het een ware delicatesse.” Een persoonlijk favoriet recept van Gilles is de gekonfijte eendenbout: "Dit is een typisch Frans gerecht, eenvoudig te maken, maar vol van smaak. Het kan gemakkelijk in grotere hoeveelheden bereid worden en slagers kunnen het voor een mooie prijs verkopen." ‘Maak wild toegankelijk voor iedereen’ Gilles sluit af met een duidelijke boodschap aan slagers om meer wild aan te bieden: "Wild hoeft niet exclusief te zijn of te blijven. Maak het toegankelijker door variaties aan te bieden zoals stoofpotjes en geef bereidingsadvies mee. Dit maakt wild toegankelijker voor een breder publiek”, aldus Gilles. "Het gaat erom dat je iets aanbiedt dat aantrekkelijk en betaalbaar is, ook voor de klanten die niet per se dure biefstukken kopen. Als je een goede planning maakt, kun je jouw toonbank het hele jaar door van mooi wild en gevogelte voorzien. Pak dit gewoon op! Dat is wat ik wil zeggen tegen alle slagers.” Meer informatie: Volfood Vers Groothandel Tel. +31 (0)342-452030 | www.volfood.nl
20 SLAGERSVAK NR 4 2024 TERUGBLIK Evenementenlocatie Hart van Holland werd voor twee dagen omgetoverd tot een foodwalhalla. Versspecialisten, waaronder veel slagers, konden ‘s middags of ‘s avonds een grote ronde maken langs zo’n zeventig stands met uiteenlopende producten. Denk aan heerlijke sauzen, vleeswaren, patés, soepen en diverse maaltijdconcepten voor het hele jaar, maar in het bijzonder ook voor de feestdagen. Niet alleen konden beursbezoekers hun smaakpapillen de kost geven, ze konden zich ook laten inspireren door de creatieve ideeën van leveranciers. Welke lekkere recepten kun je met de sauzen maken, hoe presenteer je jouw salades in de toonbank en welk bereidingsadvies geef je de klant mee bij het verkochte product? Er werden volop ideeën uitgewisseld op de beursvloer, die er dit jaar anders uitzag dan bij de voorgaande edities. Middels een meanderende looproute maakten de bezoekers een ronde langs alle stands, zodat niets over het hoofd kon worden gezien. PROEVEN, NETWERKEN EN IDEEËN UITWISSELEN OP HET VERSTIVAL Op 8 en 9 oktober organiseerde versAlert opnieuw het Verstival in Hart van Holland te Nijkerk. Op deze jaarlijkse beurs vinden kaasspeciaalzaken, traiteurs, AGF-specialisten, cateraars en natuurlijk slagers inspiratie voor hun winkel. Circa 70 leveranciers stonden langs een handige looproute opgesteld om de versspecialisten te laten proeven van hun smaakvolle aanbod. Het 45-jarig jubileum van versAlert maakte deze beurseditie extra feestelijk. 45 jaar versAlert versAlert, opgericht door Gerard Ram, bestaat dit jaar 45 jaar. In 1979 begon Gerard met de verkoop van vleeswaren, vanuit een klein schuurtje leverde hij aan kruideniers en melkboeren. In 1981 kwam zijn vrouw Miriam bij het bedrijf en verhuisden ze naar een groter pand in Woerden. In de jaren daarna breidde het bedrijf zich uit met de overnames van Janssen Vleeswaren en later Schrijvershof. In 2002 fuseerde Gerard met van den Born verswaren uit Hoevelaken en ontstond de naam versAlert. De afgelopen jaren kwamen Boonstra verswaren en Palvé versgroep erbij als partners. In 2024 draagt Gerard het bedrijf over aan zijn dochters, Marit en Yaël. Marit is verantwoordelijk voor de inkoop, terwijl Yaël de dagelijkse leiding in Utrecht op zich neemt. Beurskorting sparen Het Verstival biedt een mooie mogelijkheid om te profiteren van aantrekkelijke beurskortingen. Dit jaar gingen de versspecialisten met een ouderwetse piekenpijp de beursvloer op om 5 vijf euro muntjes te verzamelen bij de leveranciers. Op de graadmeter van de piekenpijp konden beursbezoekers zien hoeveel beurskorting ze bij elkaar hadden verzameld, die ze vervolgens zullen terugzien op de factuur van hun beursbestelling bij versAlert. Proeverij van het nieuwe Kerstmenu Speciaal voor de feestdagen heeft versAlert weer een smakelijk kerstmenu samengesteld op basis van het brede aanbod van de groothandel. Dit jaar werd er vooral ingespeeld op gemak in verband met het personeelstekort bij veel versspecialisten. De feestelijke recepten konden tijdens het Verstival worden geproefd, zodat de versspecialisten boordevol nieuwe ideeën voor de aanstaande feestdagen weer huiswaarts konden keren. Meer informatie: versAlert | Tel. +31 (0)30-7517600 | www.versalert.nl
SLAGERSVAK NR 4 2024 21 Entrecote met pepersaus en gepofte tomaatjes COVERSTORY WAT JE ALS VERSSPECIALIST MOET WETEN OVER KANT-EN-KLARE MAALTIJDEN De vraag naar kant-en-klare maaltijden groeit snel. In een wereld waarin tijd kostbaar is, zoeken consumenten naar makkelijke, gezonde en smakelijke oplossingen voor hun dagelijkse maaltijden. Een gouden kans voor jou als versspecialist, traiteur en slager om je te onderscheiden met een uitgebreid aanbod aan hoogwaardige kant-en-klare maaltijden voor thuis. De populariteit van kant-en-klare maaltijden komt voort uit de drukke levensstijl van de moderne consument. Na een lange werkdag willen mensen geen uren besteden aan koken, maar verlangen ze naar een snelle en voedzame maaltijd bereid met verse, hoogwaardige ingrediënten en die passen binnen hun gezonde levensstijl. lees verder op de volgende pagina ▶
22 SLAGERSVAK NR 4 2024 COVERSTORY Stroganoff saus Kalfswang met gezouten citroen, koriander en geroosterde groenten Zo speel je in op de trend: 6 tips Versspecialisten die graag kant-en-klare maaltijden willen aanbieden, kunnen rekenen op wat handige tips van Knorr Professional. 1. Benadruk de hoge kwaliteit Jouw ambachtelijke werkwijze met mooie ingrediënten maakt dat jouw maaltijden voor thuis veel beter en lekkerder zijn dan kant-en-klaargerechten uit de supermarkt. Benadruk dat in je communicatie door termen te gebruiken als ‘huisgemaakte gehaktballen, ‘ambachtelijk’ en ‘vers bereid’. 2. Bied gezonde en duurzame opties Klanten zoeken naar maaltijden die passen binnen hun gezonde en duurzame levensstijl. Denk aan maaltijden met biologische en lokaal geproduceerde ingrediënten of gerechten met minder suiker, zout en verzadigde vetten, zoals een pokébowl met zalm of een quinoasalade met gegrilde kipfilet. 3. Introduceer vega en speciale dieetopties De vraag naar vegetarische en allergeenvrije maaltijden groeit, ook bij de slager. Door een assortiment aan te bieden met bijvoorbeeld vegetarische curry's spreek je een bredere doelgroep aan. Dat is heel eenvoudig: je wisselt de kip in curry gewoon om voor kipstuckjes van De Vegetarische Slager. 4. Bespaar tijd met Knorr Professional Garde d'Or sauzen Geef je maaltijden een rijke smaak mee met de vloeibare sauzen van Knorr Professional Garde d'Or. Deze sauzen zijn gebruiksklaar, waardoor je kostbare tijd bespaart zonder in te leveren op kwaliteit. Gebruik bijvoorbeeld de Champignonsaus voor bij een varkenshaas, verrijk je stoofpotje met Bruine Pepersaus of verwerk de Kaassaus in een lasagne bolognese. 5. Ontwikkel verrassende verspakketten Een maaltijdkit of verspakket is een uitstekende manier om klanten te bedienen die zelf willen koken maar weinig tijd hebben. Bied pakketten aan met alle benodigde ingrediënten en duidelijke instructies. Denk ook aan seizoensgebonden specials, zoals een ragout in de winter, een frisse maaltijdsalade in de zomer of een aspergegerecht met ham in het voorjaar. 6. Creëer portieverpakkingen van je sauzen De meeste consumenten zijn dol op jachtsaus bij hun schnitzel of portsaus bij hun varkensrollade. Door jouw sauzen te portioneren in kleine potjes en te verkopen bij het vlees, bied je klanten een snelle en gemakkelijke optie om thuis een heerlijke maaltijd te serveren terwijl jij profiteert van meer bijverkoop.
SLAGERSVAK NR 4 2024 23 Een smakelijke kans De opkomst van kant-en-klare maaltijden biedt een waardevolle kans voor versspecialisten. Door te investeren in voedzame en smaakvolle oplossingen, speel je in op de wensen van je klanten en maak je jouw bedrijf klaar voor de toekomst. Bespaar tijd met een goed doordacht aanbod verrijkt met producten zoals de Knorr Professional Garde d’Or sauzen. DOOR TE INVESTEREN IN VOEDZAME EN SMAAKVOLLE OPLOSSINGEN, SPEEL JE IN OP DE WENSEN VAN JE KLANTEN Ambachtelijke sauzen, voor chefs en door chefs De vernieuwde vloeibare sauzen van Garde d‘Or voor de professional smaken net zo goed als zelfgemaakt. Dat komt doordat er wordt gewerkt met pure, natuurlijke ingrediënten zonder toevoegingen. Door de ambachtelijke benadering is het merendeel glutenvrij. Dat maakt jouw aanbod flexibel en breed inzetbaar. Zeker met de huidige personeelskrapte, is het vaak lastig om de tijd te vinden om een unieke smaak aan je gerechten te geven. Ook daarvoor helpt het om stabiele sauzen op voorraad te hebben die je snel kunt bereiden. Betrouwbaar, slim te doseren en altijd met dezelfde smaak en consistentie. Knorr weet wat professionals in de keuken beweegt, welke zorgen zij hebben en welke oplossingen ze zoeken. Al in 1838 experimenteerde oprichter Carl Heinrich Knorr met gedroogde groenten en kruiden om smaak te geven en voedingswaarde te behouden. De kwalitatieve en pure Knorr Professional Garde d’Or sauzen zijn al ruim 25 jaar onderdeel van het assortiment en maakt Knorr Professional dé betrouwbare partner voor en door chefs. Het assortiment bestaat tegenwoordig uit tien varianten, waaronder de smaakvolle Bruine Pepersaus, de klassieke Hollandaisesaus en de heerlijke Kerriesaus. Culinaire inspiratie op grote hoogte! Bestel nu drie verschillende Knorr Professional sauzen en maak kans op twee tickets voor een exclusieve CuliAir ballonvaart. Ontdek de actie op www.ufs.com/culiair. Meer informatie: Unilever Food Solutions Tel. +31 (0)10-4394308 www.unileverfoodsolutions.nl WINACTIE! EEN CULINAIRE BALLONVAART
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4