M
A R K E T I N G T I P S
IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON KRIJGT U TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA DE VRIES NEEMT HET STOKJE OVER
VAN RALF VAN HOUTS EN HOUDT U OP DE HOOGTE VAN DE NIEUWE ONTWIKKELINGEN. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN IN AANRAKING
GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET OPTIMALISEREN
VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.
Deska de Vries
Als schoonheidsspecialist heb je het er maar druk mee: de administratie, online
vindbaar zijn, adverteren, sponsoren en open dagen. Het vinden van nieuwe
en wellicht betere klanten is al een dagtaak op zich. Maar daarnaast heb je
natuurlijk ook nog de algehele gang van zaken, namelijk het behandelen van
jouw klanten!
Ik hoor vaak van schoonheidsspecialisten dat dit allemaal te veel is en dat ze
niet weten hoe ze dit het beste aan kunnen pakken. In de meeste schoonheids-
salons is de marketing (begrijpelijkerwijs) dus ook een ondergeschoven kindje.
En dit is zonde, want alleen door marketing goed in te zetten, kun je groei
realiseren.
SUCCESVOLLE MARKETING
Om succesvol te worden in marketing dien je de juiste stappen te zetten en dat
begint bij een goede bedrijfs- en marketinganalyse. Je kunt geen (marketing)
problemen oplossen en verder groeien als je niet de vinger op de juiste plek
weet te leggen. Denken voor de klant is een fout die vaak wordt gemaakt, er
wordt hierbij gestuurd op aannames en niet op feiten. Maar ook wat betreft
marktkennis, financiën en verkoop zijn schoonheidssalons nog niet genoeg op
de hoogte van hun eigen situatie.
EEN FRISSE WIND DOOR DE SCHOONHEIDSSALON
Het is iedere schoonheidssalon aan te raden om een professionele analyse te
maken van de bedrijfsactiviteiten. Op deze manier weet je op welke punten
je goed scoort en welke punten verbeterd kunnen worden. Net als dat een
schoonheidsbehandeling op maat wordt gemaakt voor de klant, dient dit ook
te gebeuren met de marketingactiviteiten die jij toepast. Niet iedere marketing-
activiteit zal geschikt zijn voor jouw klanten en salon en andersom, uit zo’n
analyse zal blijken welke marketingactiviteiten ingezet moeten worden en op
welke manier.
COMPLETE ANALYSE
Alleen een complete analyse van jouw bedrijf zal een goed inzicht kunnen
geven. Er zit cohesie tussen alle bedrijfsactiviteiten. De financiële cijfers zijn
bijvoorbeeld de spiegel van jouw salon. Deze cijfers voorspellen niet de toe-
komst, maar herbergen wel het verleden. Door te kijken naar de omzet, kosten-
structuur en kostprijs krijg je inzicht in de huidige situatie.
Kennis van de markt is ook belangrijk om te weten hoe jij er voor staat. In de
analyse wordt gekeken naar jouw concurrenten en een vergelijking gemaakt
tussen de concurrent en jouw salon.
Marketing is van essentieel belang voor de groei van een schoonheidssalon.
Hoe wordt de salon gepresenteerd, hoe is het product- en prijsbeleid opge-
bouwd en hoe verlopen de verschillende processen, zijn onderdeel van de
analyse. Ook het internet en reclame (en de manier waarop je dit inzet) spelen
hierbij een belangrijke rol.
Na een bedrijfsanalyse ben je weer wakker geschud en weet je bij welke pun-
ten verbeteringen liggen. Daarnaast kun je met de waardevolle adviezen en
aanbevelingen die je hebt gekregen meteen aan de slag!
Meer weten? Kijk op
www.salonscan.nlBeautyAlliance Nederland
Deska de Vries –
deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nlGROEI,
GROEI & GROEI!
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
2 2 0 1 6
50