Previous Page  50 / 54 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 54 Next Page
Page Background

M

A R K E T I N G T I P S

IN IEDERE UITGAVE VAN DE BEAUTYSALON KRIJGT U TIPS OP HET GEBIED VAN MARKETING. DESKA DE VRIES NEEMT HET STOKJE OVER

VAN RALF VAN HOUTS EN HOUDT U OP DE HOOGTE VAN DE NIEUWE ONTWIKKELINGEN. DESKA IS VIJF JAAR GELEDEN IN AANRAKING

GEKOMEN MET DE COSMETICABRANCHE. ALS SALON- & MARKETINGCOACH HELPT ZE SCHOONHEIDSSALONS MET HET OPTIMALISEREN

VAN HUN MARKETING EN COMMUNICATIE.

Deska de Vries

Als schoonheidsspecialist heb je het er maar druk mee: de administratie, online

vindbaar zijn, adverteren, sponsoren en open dagen. Het vinden van nieuwe

en wellicht betere klanten is al een dagtaak op zich. Maar daarnaast heb je

natuurlijk ook nog de algehele gang van zaken, namelijk het behandelen van

jouw klanten!

Ik hoor vaak van schoonheidsspecialisten dat dit allemaal te veel is en dat ze

niet weten hoe ze dit het beste aan kunnen pakken. In de meeste schoonheids-

salons is de marketing (begrijpelijkerwijs) dus ook een ondergeschoven kindje.

En dit is zonde, want alleen door marketing goed in te zetten, kun je groei

realiseren.

SUCCESVOLLE MARKETING

Om succesvol te worden in marketing dien je de juiste stappen te zetten en dat

begint bij een goede bedrijfs- en marketinganalyse. Je kunt geen (marketing)

problemen oplossen en verder groeien als je niet de vinger op de juiste plek

weet te leggen. Denken voor de klant is een fout die vaak wordt gemaakt, er

wordt hierbij gestuurd op aannames en niet op feiten. Maar ook wat betreft

marktkennis, financiën en verkoop zijn schoonheidssalons nog niet genoeg op

de hoogte van hun eigen situatie.

EEN FRISSE WIND DOOR DE SCHOONHEIDSSALON

Het is iedere schoonheidssalon aan te raden om een professionele analyse te

maken van de bedrijfsactiviteiten. Op deze manier weet je op welke punten

je goed scoort en welke punten verbeterd kunnen worden. Net als dat een

schoonheidsbehandeling op maat wordt gemaakt voor de klant, dient dit ook

te gebeuren met de marketingactiviteiten die jij toepast. Niet iedere marketing-

activiteit zal geschikt zijn voor jouw klanten en salon en andersom, uit zo’n

analyse zal blijken welke marketingactiviteiten ingezet moeten worden en op

welke manier.

COMPLETE ANALYSE

Alleen een complete analyse van jouw bedrijf zal een goed inzicht kunnen

geven. Er zit cohesie tussen alle bedrijfsactiviteiten. De financiële cijfers zijn

bijvoorbeeld de spiegel van jouw salon. Deze cijfers voorspellen niet de toe-

komst, maar herbergen wel het verleden. Door te kijken naar de omzet, kosten-

structuur en kostprijs krijg je inzicht in de huidige situatie.

Kennis van de markt is ook belangrijk om te weten hoe jij er voor staat. In de

analyse wordt gekeken naar jouw concurrenten en een vergelijking gemaakt

tussen de concurrent en jouw salon.

Marketing is van essentieel belang voor de groei van een schoonheidssalon.

Hoe wordt de salon gepresenteerd, hoe is het product- en prijsbeleid opge-

bouwd en hoe verlopen de verschillende processen, zijn onderdeel van de

analyse. Ook het internet en reclame (en de manier waarop je dit inzet) spelen

hierbij een belangrijke rol.

Na een bedrijfsanalyse ben je weer wakker geschud en weet je bij welke pun-

ten verbeteringen liggen. Daarnaast kun je met de waardevolle adviezen en

aanbevelingen die je hebt gekregen meteen aan de slag!

Meer weten? Kijk op

www.salonscan.nl

BeautyAlliance Nederland

Deska de Vries –

deska@beautyalliance.nl www.beautyalliance.nl

GROEI,

GROEI & GROEI!

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

2 2 0 1 6

50