Previous Page  12 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

P

A T R I C K

K

L A P P E

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 6

12

Iedereen die op afspraak werkt kent de frustratie van een klant die niet op komt

dagen, de zogeheten “no show”. Nou kan er natuurlijk altijd iets gebeuren waar-

door er een afspraak gemist wordt, maar dan heb je het wel over de uitzondering

van de uitzondering.

Veel erger is de groeiende categorie slordige klanten of - in de meest extreme

vorm - de categorie klanten die werkelijk overal maling aan heeft. Mogelijk zit

u in een pittoresk dorpje en denkt u: “Nou, die laatste categorie komt hier niet

voor.” Prijs uzelf dan gelukkig. Dit fenomeen komt namelijk zeker wel voor in de

stad. Daar durven ze gerust te bellen, u tien minuten uit te horen over alle ins

en outs van de behandeling om vervolgens voor de volgende dag een afspraak te

maken. De benodigde tijd wordt keurig gereserveerd en u raadt het al…. de vol-

gende dag komt er niemand opdagen. Gelukkig was u slim en had u het telefoon-

nummer genoteerd. Als dit wordt gebeld wordt in deze categorie meestal vaag

opgenomen met: “ja” of “hallo”. U vertelt dat u belt voor de vergeten afspraak

en dan gaat geheel in stijl de hoorn erop. Belt u nog een keer, dan wordt er niet

meer opgenomen. Kent u dit?

Ik heb ook wel eens een mailwisseling tussen een saloneigenaar en zijn klant

gezien over een vervelende no show, waarbij de ondernemer de bal keihard

teruggekaatst kreeg omdat hij er maar voor moest zorgen dat het in zijn voor-

waarden of op zijn website vermeld werd. Nu zijn de meeste ondernemers in

deze branche natuurlijk über-dienstverleners en dat betekent dat het meestal

simpelweg geslikt en zo snel mogelijk vergeten wordt. En dat is toch een beetje

vreemd. Als ditzelfde bij een tandarts gebeurt, krijgt u keurig een factuur voor de

gemiste afspraak en wordt deze ook betaald. Waarom daar wel en bij u niet? Is hij

beter, hoger… of komt het omdat de tandarts voor uw gevoel minder concurrentie

heeft? Ik denk dat het daar niets mee te maken heeft, maar dat zij als branche

beter georganiseerd zijn. Iedereen doet het en daarmee wordt het geaccepteerd

en normaal gevonden.

In ons computerprogramma wordt “no show” structureel bijgehouden. Als wij dit

fenomeen nader onderzoeken kun je toch wel een paar interessante conclusies

trekken.

Allereerst komt het vaker voor dan we denken. Als je iemand vraagt hoe vaak dit

in zijn of haar salon gebeurt en je laat vervolgens zien wat ons programma heeft

geregistreerd, dan is de saloneigenaar altijd negatief verrast.

Verder gaat het al snel om behoorlijke bedragen. Afhankelijk van de grootte van

een salon en de locatie heb je het toch gemiddeld over zes afspraken per maand.

Als we rekenen met een gemiddelde besteding van € 30,-, gaat dat dus om een

derving van 6 x 12 x 30 = €2.160,- per jaar.

Ook valt op dat het in ongeveer de helft van de gevallen om dezelfde klanten gaat.

De laatste conclusie die we kunnen trekken is dat duidelijkheid omtrent “no

show” loont. Salons die hierover duidelijk communiceren (bijvoorbeeld op hun

website), scoren lager. Het lijkt dus ook een kwestie van opvoeden. Dat laatste is

overigens iets waarbij we u als salonautomatiseerder prima kunnen ondersteunen.

Werkt u eenmaal met een digitale agenda, dan kan er bijvoorbeeld standaard een

afspraakbevestiging uit (al dan niet voorzien van de voorwaarden bij annuleren of

no show). Deze kan opgevolgd worden door een afspraakherinnering per e-mail,

sms of pushnotificatie.

Als iemand dan nog in staat is om niet op te komen dagen, wordt het wellicht tijd

voor de policy: 3x no show, please go! Deze tijd kan dan besteed worden aan

klanten die uw aandacht wel verdienen.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklappe@

bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111. Aanvullende

informatie is ook beschikbaar op

bnfgroep.nl

AUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE SCHOONHEIDSBRANCHE EN IS

DAAROM COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON. IN DEZE UITGAVE GAAT PATRICK IN OP EEN VEELVOORKOMEND PROBLEEM:

KLANTEN DIE NIET KOMEN OPDAGEN VOOR HUN AFSPRAAK.

‘3 X NO SHOW,

PLEASE GO!’

Patrick Klappe