Previous Page  28 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 52 Next Page
Page Background

TIPS TER VOORKOMING VAN BRAND

“Veel salons laden de accu’s van hun elektrische apparaten na sluitingstijd op”, vertelt Antoine van Eijck. “Tijdens het opladen is

er een verhoogd risico op warmteontwikkeling, wat gevaarlijk kan zijn. Ik raad dan ook aan om apparaten alleen op te laden

wanneer de salon geopend is of een tijdschakelaar te gebruiken. Een ander risico in salons betreft de combinatie van gemak-

kelijk ontvlambare stoffen met warme oppervlakken. Zorg er dus voor dat deze altijd op een veilige plek en uit de buurt van

warme oppervlakken bewaard worden.”

“De plaatsing van reguliere rookmelders in woonhuizen is uiteraard een absolute aanrader, maar in salons waar na slui-

tingstijd niemand aanwezig is heb je hier niet veel aan. Gelukkig bestaan er tegenwoordig slimme alternatieven, zoals

rookmelders die aan het alarmsysteem gekoppeld zijn. Gebeurt er iets, dan krijg je hiervan een melding op je mobiele

telefoon en/of wordt de meldkamer automatisch ingeseind.”

“Een laatste tip is dat ik salons adviseer om schuimblussers in huis te hebben. Stel dat het een keer nodig is om een

brandblusser te gebruiken, dan brengt het schuim geen schade aan de apparatuur toe. En bovendien is een nadeel

van CO2-blussers dat ze de zuurstof verdrijven, wat in relatief kleine ruimtes gevaarlijk kan zijn voor degene die

aan het blussen is.”

TIPS TER VOORKOMING VAN WATERSCHADE

“In vrijwel alle salons zijn wasbakken aanwezig. Op de flexibele slangen staat continu

waterdruk. Het installeren van een waterstop is dan ook essentieel. Hiermee wordt voorko-

men dat het water maar door blijft stromen wanneer er een keer een slang springt. Verder

is het verstandig om bij het sluiten van de salon de hoofdkraan dicht te draaien. Op die

manier weet je zeker dat er ’s nachts niets kan gebeuren.

Is je salon gevestigd op een locatie waar je een verhoogd risico hebt op wateroverlast van

buitenaf (bijvoorbeeld tijdens extreme regenval), dan zijn zogeheten Floodsax een handig

product om in huis te hebben. Floodsax bevatten korrels die veel water kunnen absor-

beren en die in de deuropening gelegd kunnen worden om deze af te dichten tegen het

water van buitenaf.”

TIPS VOOR DE BESTE VERZEKERING

“Een bekende term in de verzekeringswereld is de zogeheten ‘Uitgebreide Gevaren Dekking’.

De gevolgen van brand en bijvoorbeeld ook stormschade zijn hier vrijwel altijd mee afgedekt,

maar waterschade valt hier niet altijd onder. Ook is het mogelijk dat waterschade als gevolg

van water uit leidingen, slangen en apparatuur niet in de polis is opgenomen, want voor

salons juist een belangrijk punt is. Bij het afsluiten van een verzekering of het controleren

van je polis, zijn dit belangrijke punten om op te letten. In het Interpolis ZekerVanJeZaak

®

verzekeringspakket zijn zowel brand als water- en stormschade goed gedekt en dit geldt

ook voor waterschade als gevolg van water uit leidingen, slangen en apparatuur.”

Meer informatie: Interpolis Preventiedesk,

tel. 013-4622622,

www.interpolis.nl/debeautysalon

BRAND EN WATERSCHADE:

PREVENTIE KAN VEEL PROBLEMEN VOORKOMEN

EEN VASTE RUBRIEK IN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON IS ‘BEDRIJFSRISICO’S EN PREVENTIE’, DIE GEMAAKT WORDT IN SAMEN-

WERKING MET INTERPOLIS. IN DEZE UITGAVE KIJKEN WE NAAR DE MOGELIJKHEDEN DIE SALONS HEBBEN OM DE KANS OP

BRAND EN WATERSCHADE ZO KLEIN MOGELIJK TE MAKEN. WE DOEN DIT SAMEN MET ANTOINE VAN EIJCK, DIE ALS RISICO- EN

PREVENTIEADVISEUR BIJ INTERPOLIS GESPECIALISEERD IS IN DE KAPPERS- EN BEAUTYBRANCHE.

Ingrid Kolen is de eigenaresse van Schoonheidsverzorging Galini in Tilburg. Doordat het rioleringssysteem in de

wijk waar Galini gevestigd is niet in orde was, kreeg Ingrid verschillende keren te maken met ernstige waterscha-

de, waardoor de vaste klanten naar een andere salon doorgestuurd moesten worden. Van de afhandeling hier-

van en de preventiemaatregelen die Ingrid in samenwerking met Interpolis heeft genomen is een informatieve

video gemaakt. Bekijk het verhaal van Ingrid op

interpolis.nl/zakelijk

(doorklikken naar

risicoinzicht/klantverhalen)

B

E D R I J F S R I S I C O

S

& P

R E V E N T I E

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 6

28