D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
4 2 0 1 5
8
C
O L U M N
‘De Bijenkorf bouwt een beautyparadijs’. Dit stond een tweetal weken gele-
den in de ‘beste krant van Nederland’ te lezen.
Met een cosmetica-afdeling van 1.200 m
2
wil de Bijenkorf in Amsterdam
een nieuwe standaard zetten. Louter luxe, toplijnen en nadruk op “beleven”
zijn hier de sleutelwoorden. Eén groot walhalla voor de bezoekers die zich
kunnen laten onderdompelen in beauty.
Het gaat hier niet meer alleen om verkopen van exclusieve merken, maar
ook om de beleving die merken willen uitstralen te ervaren. Dus binnenkort
kunt u een wellnessbehandeling ondergaan tijdens een bezoekje aan de
Bijenkorf, terwijl uw partner rustig op de kledingafdeling rondstruint of uw
kinderen in de speelhoek worden vermaakt.
Kosten noch moeite worden gespaard om hier het grootste beautycentrum
van Europa te bouwen. Met grote hoeveelheden marmer uit Italië voor de
muren en vloeren, kost deze verbouwing alles bij elkaar zo’n € 25 miljoen.
Een bedrag dat toch in redelijke tijd terugverdiend moet worden.
De Bijenkorf verplicht de grote merken prachtige displays te realiseren om
de beautybeleving extra te benadrukken. Daarmee wil ze alles doen om
bezoekers aan te sporen haar producten te kopen, gebruikmakend van
gigantische marketingbudgetten.
Is dit alles??
Nee, want ook Unilever wil zich meer bezig gaan houden met de branche
die om schoonheid draait. Vlak voor de mededeling dat de Bijenkorf zich
op de snelgroeiende verzorgingsmarkt stort, liet Unilever via een persbericht
het volgende weten: ‘Unilever neemt de producent van huidverzorgingsmid-
delen Dermalogica over’.
Dermalogica is volgens Unilever internationaal het toonaangevende merk
in professionele schoonheidssalons en spa’s. Het merk wordt in ruim tachtig
landen verkocht door specialisten op het gebied van huidverzorging.
Is dit alles, hoor ik u denken. Heeft dit gevolgen voor u in de salon? Wellicht
niet direct, maar deze grote bedrijven investeren niet voor niets veel geld in
cosmetica. Zij zullen de verkoop van deze producten via hun verkoopka-
nalen groots bekend maken, met vele acties, kortingen, aanbiedingen maar
ook nieuwe distributiekanalen ontwikkelen zoals andere winkelbedrijven.
Misschien dat u de producten van Dermalogica straks wel bij Douglas, ICI
Paris of gewoon bij de buurtsuper kunt vinden.
Is het beautyparadijs van de Bijenkorf voor u een bedreiging?
Juist hier heeft u mijns inziens een kans, door uw persoonlijke contact met
de klant, uw kennis van de huid en producten en de korte afstand tot uw
salon.
Nu is uw persoonlijke aandacht voor uw klant van belang. Door een goede
behandeling te geven met leuke aanbiedingen van een product dat u als
huidspecialist bewust gekozen heeft, doet u aan klantenbinding. Ook varia-
tie in behandelingen zullen uw klanten waarderen. Het gaat uiteindelijk om
beleving. Die kunt u uw klanten ook waarschijnlijk voor minder geld geven.
Maar één ding is zeker: Voor alle buitenlandse toeristen, die Amsterdam
bezoeken wordt het beautyparadijs van De Bijenkorf het absolute einde!!
Wilt u reageren op deze column?
Stuur dan een e-mail naar
s.vos@gpmedia.nlIs dit het einde? Deze kreet behoeft nadere toelichting. Er zijn de nodige
veranderingen in cosmeticaland opgetreden. Grote bedrijven bemoeien zich
meer en meer met de beautyindustrie. Het is een markt waarin veel geld
omgaat en die in de Westerse wereld groeiende is. Maar ook een tak van sport
waarin u uw dagelijkse boterham mee verdient. Een bedreiging of een kans...
‘Is dit het einde
?
’
Conne van Groningen