C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 6 3
Vakinformatie voor de
totale Schoonheidsbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.debeautysalon.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlMandy Sponselee (media-adviseur)
m.sponselee@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Beautysalon heeft
het HOI Keurmerk. Dit betekent
dat de oplage is gegarandeerd en
gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
Per jaar in Europa
€
51,-
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1572-3208
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie, micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Beautysalon besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-
ledig uit te sluiten. De uitgever en de
auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade, van
welke aard ook, die is ontstaan als gevolg
van handelingen en/of beslissingen die
gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.
In de afgelopen weken waren verschillende betrouwbare ‘barometers’ positief tot zeer positief over
de manier waarop de omzetten en resultaten van de Nederlandse schoonheidsbranche zich ontwik-
kelen. Rabobank Cijfers & Trends, MKB Nederland, verschillende brancheorganisaties en het nieuwe
‘Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016’ van
Marktdata.nl: allemaal zijn ze positief verrast over
de recente cijfers, waaruit geconcludeerd mag worden dat onze sector aan een stevige inhaalslag bezig is.
Marktdata.nlmeldt bijvoorbeeld dat de brancheomzet van schoonheidsspecialisten in het eerste halfjaar
van 2016 met maar liefst 20,5% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Het onderzoeksbu-
reau spreekt over ‘een robuust herstel’. Met de jaren die achter ons liggen in gedachte, kan ik persoonlijk
niet genoeg krijgen van dit soort positieve branchecijfers. Het is niets minder dan de verkwikkende regen-
bui waar we met z’n allen – na jaren van ‘droogte’- zo naar hebben uitgezien.
Uiteraard is het wel zo dat de cijfers van bovengenoemde organisaties gebaseerd zijn op gemiddelden.
De cijfers houden geen rekening met individuele salons, maar kijken uitsluitend naar de sector als geheel.
Het is dan ook goed om je als ondernemer te realiseren dat er ondanks de comfortabele rugwind van dit
moment geen enkele garantie is dat je hiervan ook daadwerkelijk gaat profiteren. De cijfers betekenen
maar één ding, namelijk: de kansen zijn er, de omstandigheden zijn gunstig en er zijn volop mogelijkhe-
den om te profiteren. Dat laatste is echter wel iets wat je als ondernemer helemaal zelf moet doen.
Hoe je het beste uit je salon haalt, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op. In vakbladen, marke-
tingboeken en op social media is een vrijwel onbeperkte hoeveelheid tips te vinden, maar uiteindelijk is
de keuze voor een bepaalde strategie erg afhankelijk van je specifieke situatie, de doelgroep waarop je je
richt, je vaardigheden, je locatie en nog veel meer. In algemene zin vond ik de presentatie van verkooptrai-
ner Frank Berghuis (tijdens de ‘Cash&Carry’-dag van Mineral Skin Cosmetics op 3 september) erg verhel-
derend. In zijn presentatie benadrukte Frank Berghuis dat schoonheidsspecialistes er gemiddeld genomen
erg goed in zijn om blokkades voor zichzelf op te werpen wanneer het gaat om productverkoop. Te snel
hebben ze het gevoel een soort ‘tweedehands auto verkoper’ te zijn, hun klanten lastig te vallen en/of het
gesprek eenvoudigweg niet in de richting van productverkoop durven sturen.
Na interactie met de aanwezige schoonheidsspecialistes werd de conclusie getrokken dat de blokkades
uiteindelijk allemaal voortkomen uit angst; angst dat de klant het product niet wil, angst dat de klant het
vervelend vindt om een verkoopgesprek te moeten aanhoren en ga zo maar door. De oplossing die Frank
Berghuis hiervoor bood vond ik erg interessant. In zijn presentatie beschreef hij namelijk een ‘mindset’
waarbij je enige afstand tot het product neemt. Anders gezegd: er is geen reden om bang te zijn dat de
klant het product niet wil, want jij bent namelijk het product niet. Afwijzing van het product is niet het-
zelfde als afwijzing van jou als persoon of als beauty professional.
Verder legde Frank Berghuis terecht de focus op het belang van goede productkennis. Per slot van rekening
moet je je klant feilloos en zonder haperingen kunnen uitleggen waarom jouw product beter is dan de
verzorgingsproducten of de make-up van bijvoorbeeld
’t Kruidvat of de HEMA, die vele malen goedkoper zijn.
Zodra je zelf twijfelt, twijfelt de klant met je mee en als
er iets is dat je toekomstige succes in de weg staat, dan
is dat het wel.
Veel kijk- en leesplezier met deze uitgave van De
Beautysalon!
Hoofdredacteur
De Visie
Jos Kennis
‘ALS JE ZELF TWIJFELT,
TWIJFELT JE KLANT MET JE MEE’
Vakinformatie voor de totale Schoonheidsbranche
|
Oktober 2016
|
12e jaargang no. 5
|
Prijs
€
10,50
de beautysalon
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708171)
U
PDATE
IPL/LASER
COVERSTORY
AMBITION
SALON X
CHAMOMILLA
INTERVIEW
ESTHETICA
OPLEIDINGEN