Previous Page  3 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 52 Next Page
Page Background

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

5 2 0 1 6 3

Vakinformatie voor de

totale Schoonheidsbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.debeautysalon.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Mandy Sponselee (media-adviseur)

m.sponselee@gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Beautysalon heeft

het HOI Keurmerk. Dit betekent

dat de oplage is gegarandeerd en

gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland

42,-

Per jaar in Europa

51,-

Losse verkoop

10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1572-3208

© Copyright 2016

Niets uit deze uitgave mag worden ver-

veelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie, micro-

film of welke andere wijze dan ook,

zonder voorafgaande toestemming van

de uitgever.

De Beautysalon besteedt de grootst moge-

lijke aandacht aan de juistheid van de

informatie die in het vaktijdschrift wordt

opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-

ledig uit te sluiten. De uitgever en de

auteurs zijn dan ook op geen enkele

wijze verantwoordelijk voor schade, van

welke aard ook, die is ontstaan als gevolg

van handelingen en/of beslissingen die

gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

In de afgelopen weken waren verschillende betrouwbare ‘barometers’ positief tot zeer positief over

de manier waarop de omzetten en resultaten van de Nederlandse schoonheidsbranche zich ontwik-

kelen. Rabobank Cijfers & Trends, MKB Nederland, verschillende brancheorganisaties en het nieuwe

‘Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016’ van

Marktdata.nl

: allemaal zijn ze positief verrast over

de recente cijfers, waaruit geconcludeerd mag worden dat onze sector aan een stevige inhaalslag bezig is.

Marktdata.nl

meldt bijvoorbeeld dat de brancheomzet van schoonheidsspecialisten in het eerste halfjaar

van 2016 met maar liefst 20,5% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Het onderzoeksbu-

reau spreekt over ‘een robuust herstel’. Met de jaren die achter ons liggen in gedachte, kan ik persoonlijk

niet genoeg krijgen van dit soort positieve branchecijfers. Het is niets minder dan de verkwikkende regen-

bui waar we met z’n allen – na jaren van ‘droogte’- zo naar hebben uitgezien.

Uiteraard is het wel zo dat de cijfers van bovengenoemde organisaties gebaseerd zijn op gemiddelden.

De cijfers houden geen rekening met individuele salons, maar kijken uitsluitend naar de sector als geheel.

Het is dan ook goed om je als ondernemer te realiseren dat er ondanks de comfortabele rugwind van dit

moment geen enkele garantie is dat je hiervan ook daadwerkelijk gaat profiteren. De cijfers betekenen

maar één ding, namelijk: de kansen zijn er, de omstandigheden zijn gunstig en er zijn volop mogelijkhe-

den om te profiteren. Dat laatste is echter wel iets wat je als ondernemer helemaal zelf moet doen.

Hoe je het beste uit je salon haalt, daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op. In vakbladen, marke-

tingboeken en op social media is een vrijwel onbeperkte hoeveelheid tips te vinden, maar uiteindelijk is

de keuze voor een bepaalde strategie erg afhankelijk van je specifieke situatie, de doelgroep waarop je je

richt, je vaardigheden, je locatie en nog veel meer. In algemene zin vond ik de presentatie van verkooptrai-

ner Frank Berghuis (tijdens de ‘Cash&Carry’-dag van Mineral Skin Cosmetics op 3 september) erg verhel-

derend. In zijn presentatie benadrukte Frank Berghuis dat schoonheidsspecialistes er gemiddeld genomen

erg goed in zijn om blokkades voor zichzelf op te werpen wanneer het gaat om productverkoop. Te snel

hebben ze het gevoel een soort ‘tweedehands auto verkoper’ te zijn, hun klanten lastig te vallen en/of het

gesprek eenvoudigweg niet in de richting van productverkoop durven sturen.

Na interactie met de aanwezige schoonheidsspecialistes werd de conclusie getrokken dat de blokkades

uiteindelijk allemaal voortkomen uit angst; angst dat de klant het product niet wil, angst dat de klant het

vervelend vindt om een verkoopgesprek te moeten aanhoren en ga zo maar door. De oplossing die Frank

Berghuis hiervoor bood vond ik erg interessant. In zijn presentatie beschreef hij namelijk een ‘mindset’

waarbij je enige afstand tot het product neemt. Anders gezegd: er is geen reden om bang te zijn dat de

klant het product niet wil, want jij bent namelijk het product niet. Afwijzing van het product is niet het-

zelfde als afwijzing van jou als persoon of als beauty professional.

Verder legde Frank Berghuis terecht de focus op het belang van goede productkennis. Per slot van rekening

moet je je klant feilloos en zonder haperingen kunnen uitleggen waarom jouw product beter is dan de

verzorgingsproducten of de make-up van bijvoorbeeld

’t Kruidvat of de HEMA, die vele malen goedkoper zijn.

Zodra je zelf twijfelt, twijfelt de klant met je mee en als

er iets is dat je toekomstige succes in de weg staat, dan

is dat het wel.

Veel kijk- en leesplezier met deze uitgave van De

Beautysalon!

Hoofdredacteur

De Visie

Jos Kennis

‘ALS JE ZELF TWIJFELT,

TWIJFELT JE KLANT MET JE MEE’

Vakinformatie voor de totale Schoonheidsbranche

|

Oktober 2016

|

12e jaargang no. 5

|

Prijs

10,50

de beautysalon

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708171)

U

PDATE

IPL/LASER

COVERSTORY

AMBITION

SALON X

CHAMOMILLA

INTERVIEW

ESTHETICA

OPLEIDINGEN