D
e
O
p t i c i e n
n r
5 2 0 1 6
53
PERSOONLIJKE ACHTERGROND
Wie het merk AM Eyewear wil begrijpen, moet beginnen bij de oprichter
en ontwerper. Andhru-Kumar, zoals zijn Hindoeïstische naam luidt, groeide
in Australië op als zoon van een Indiase vader en een Christelijke Duits-
Italiaanse moeder met Joodse roots. Zijn moeders Christelijke achtergrond
schemert door in zijn alternatieve voornaam Simon. Andhra-Kumar – of
Simon – laat andere mensen beslissen hoe ze hem willen aanspreken. Wij
gaan daarbij, naar zijn vaders voorbeeld, voor Kumar. Op zijn 38e ontstaat
de door Kumars polyreligieuze achtergrond ontstane mix van overtuigingen
en filosofieën die voor een betere wereld zouden zorgen als iedereen naar
hem zou luisteren. Hadden we al gezegd dat zijn ouders ook hippies waren?
Misschien verklaart dit de merkslogan “Be kind to others”.
BEDRIJFSGESCHIEDENIS
Uit een Europees perspectief gezien komt de opkomst van AM Eyewear een
beetje uit de lucht vallen. Terwijl het label in Australië en New Zeeland al
snel naam maakte, bleef het in Europa lange tijd een underdog. Voordat het
merk in 2012 Europa bestormde, richtte het zich in eerste instantie op de
Aziatische markten. Toen diva’s als Beyoncé, Rihanna en Lady Gaga echter de
brillen uit Australië lieten overkomen, begon AM Eyewear’s weg naar interna-
tionale bekendheid.
De merkfilosofie van AM Eyewear is best eenvoudig: het label wil brillen
maken die er niet alleen mooi uitziet, maar ook exceptioneel en uniek is.
Optiek die boven het maaiveld uitsteekt. Volgens de hoge kwaliteitsstandaar-
den van Kumar en zijn team worden alle monturen met de hand gemaakt,
van de eerste schets tot het polijsten van het eindproduct.
Wat betreft de productie vertrouwt AM Eyewear op hechte relaties met
bewezen leveranciers van ruwe materialen en werkplaatsen. Het acetaat is
afkomstig van de bekende fabrikant Mazzucchelli uit Italië, terwijl de titanium
brillen in Japan worden gemaakt. Bij sommige modellen komen de ruwe
materialen uit zoveel als vijf landen. Om te voorkomen dat imperfecties hun
weg vinden naar de verkoop, is er een kwaliteitscontrole in drie stappen.
Ook het feit dat AM Eyewear een van de weinige internationale labels is die
samenwerkt met de beroemde Duitse lenzenfabrikant Carl Zeiss reflecteert de
aandacht voor kwaliteit.
SAINT-COLLECTIE
Tijdens het dertienjarige bestaan is AM Eyewear niet alleen belangrijk geweest
bij catwalk- en modeshows over de hele wereld, maar heeft het ook een
steentje bijgedragen aan verschillende goede doelen. In 2014 werkte het label
samen met modefotograaf Pierre Toussaint voor een collectie onder de noe-
mer ‘Saint’. Met 10% van de inkomsten die aan het doel ‘Optometry Giving
Sight’ werd gegeven deed deze collectie zijn naam eer aan.
SALT ON SKIN
De huidige Salt on Skin-collectie brengt een hommage aan de natuurlijke ele-
menten en de unieke effecten die zij bieden. Bijvoorbeeld als we in de zomer
uit de zee stappen en de zonnestralen een licht spoor van zout op onze huid
achterlaten. Passend bij dit soort zomerse vibes zijn de brillen handig en licht-
gewicht. De cat-eye en club-vormen zijn verkrijgbaar in een schare kleuren
zoals goud, melkwit en marineblauw. De contemporaine, kosmopolitische
look wordt kracht bijgezet door de variatie aan exotische materialen, waaron-
der leer, Japans titanium en speciaal acetaat.
Voor Kumar Ponnusamy zijn alle brillen van AM Eyewear een directe weer-
spiegeling van de liefde en toewijding die alle betrokkenen er tijdens het
productieproces hebben ingestoken. Iedere bril uit deze collectie heeft zijn
ultieme doel bereikt als de nieuwe drager deze uit de doos heeft gehaald en
op heeft gezet. Het spoortje zout op het gezicht is hierbij geen strikte voor-
waarde; het is de gedachte die telt. Daarbij: kijken naar de zonzijde van het
leven hoort als niets anders bij de filosofie van AM Eyewear, die nieuwste
rijzende ster van Down Under.
Voor aanvullende informatie:
AM Eyewear
Tel. +31 (0)6 37456693
www.ameyewear.com