Hoordetail nr 3 2018 online

C o l u m n H o o r d e t a i l n r 3 2 0 1 8 42 U wilt natuurlijk de meest optimale oplossing voor het gehoorprobleem van uw klanten. En om die te kunnen bieden, heeft u kennis én ervaring op het gebied van hooroplossingen. U bent op de hoogte van trends en ontwikkelingen, u houdt de noviteiten bij en de producteigenschappen kunt u dromen! Daarom staat u dagelijks klaar om uw cliënten te helpen met het maken van de beste keuze. Maar ja… De klant van tegenwoordig komt al bepakt en bezakt met informatie van het internet uw winkel binnen en heeft zowel onbewust maar vooral bewust al afwegingen gemaakt. Niet (zeker) wetend of het de best passende afweging is. De keuzes die klanten maken, maken ze slechts voor 10% bewust. Daarbij laten ze zich veelal niet leiden door producteigenschappen en de meest optimale oplossing, maar juist door impulsen uit ons bewuste brein. Impulsen als verwachtingen, bijvoorbeeld of de prijs. Wanneer een klant alleen maar aan de vergoeding denkt bij de aanschaf van een hoortoestel, zal dat vooral komen door het bewuste deel van zijn overweging. Ga je echter dieper in op de meest optimale oplossing, dan komen heel andere overwegingen naar voren. Dat geeft u als specialist de opening om niet een adequate oplossing te vinden, maar juist de meest optimale oplossing voor uw klant. Wanneer uw klant, bepakt en bezakt met voorkennis van het internet, uw winkel binnenloopt, heeft hij zijn argumenten al klaar om voor een bepaald model te kiezen. U kunt daarin meegaan. Hoogst waarschijnlijk loopt de klant daarna de winkel uit met precies wat hij in gedachten had. U kunt ook op zoek gaan naar de wáre motieven voor een aanschaf. Wil de klant écht een toestel dat vergoed wordt door de verzekering, of wil hij de perfecte oplossing voor zijn gehoorprobleem? Stel uw klant op zijn gemak, stel de juiste vragen en achterhaal de onbewuste afwegingen die hij of zij maakt. Overigens zou het goed kunnen dat de klant in zijn digitale zoektocht ook uw website heeft gevonden. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat ook dáár de juiste boodschap staat voor de onbewuste afwegingen die een klant maakt. Maak dus bewust gebruik van de onbewuste besluiten van uw klant. Hij zal tevreden uw winkel uitlopen, en misschien zelfs een positieve recensie op internet achterlaten. Wat weer goed nieuws is voor uw volgende, onbewuste klant… JACK JOBING GEEFT AL JAREN VANUIT ZIJN EIGEN BEDRIJF, VERBONDEN AAN KENNETH SMIT, COMMERCIËLE TRAININGEN. IN DE HOORBRANCHE HEEFT HIJ ALS ‘MYSTERY CUSTOMER’ VEEL AUDICIENS BEZOCHT EN VEEL MOOIE DINGEN GEZIEN, MAAR OOK MOGEN ERVAREN HOE HET NOG VEEL BETER KAN. OVER DEZE ERVARINGEN ZAL HIJ IN ELK NUMMER VAN HOORDETAIL EEN COLUMN SCHRIJVEN. Bewust onbewust, of onbewust bewust? Jack Jobing Trainer Kenneth Smit Graag reageren op deze column? Mailen kan naar j.jobing@ken- nethsmit.com of ga voor meer informatie naar www.jackjobing.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4