Pakkracht nr1 2020

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 0 65 FOODMANSHIP AWARDS Zoals ieder jaar werden ook deze keer weer de FoodManShip Awards uitgereikt. Ze worden toegekend aan studenten met een project waarin vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap tot exceptionele uiting komen. Alle projecten van studenten zijn opgedeeld in vier categorieën: Green & Tech, Lifestyle & Health, Consumer & Business en Start-ups & Entrepeneurs. Per categorie wordt een winnaar en runner-up geselecteerd door de vakjury. Deze jury bestond dit jaar uit lectoren, alumni, ambassadeurs en hoofdredacteuren van (vak)media. Nieuw dit jaar is de ‘Buitencategorie’ award, waarin impact op de maatschappij als extra juryparameter is meegenomen. WINNENDE VERPAKKINGSCONCEPTEN Janna van den Elzen werd beloond als runner-up in de nieuwe Buitencategorie. Haar concept, genaamd ‘Poober’ is een innovatief verpakkingsmateriaal met koeienmest. Inspiratie voor dit project haalde zij uit het belang van circulariteit. Het mestoverschot bood haar kansen om te kijken waar deze reststroom nog meer waardevol kan worden ingezet in andere industrieën. Het slaat dus een brug tussen landbouw en de verpakkingsindustrie en brengt vernieuwing in het AGF-schap. Het verpakkingsconcept ‘Rice & Shine’ van Sjoukje Lantinga viel ook in de prijzen. De huidige rijstwafelverpakking is een ergernis voor de consument. De verpakking scheurt open, de verpakking is slecht hersluitbaar en dat resulteert in taaie wafels. Het aanpakken van deze consumentfrustraties leverde haar een eerste prijs op in de categorie Consumer & Business. Haar Rice & Shine is een innovatieve, hersluitbare en luchtdichte rijstwafelverpakking die knapperige rijstwafels garandeert. RECYCLEBARE CHIPS-VERPAKKING Charlotte Lemmens stoorde zich aan het feit dat de huidige verpakking van chips momenteel niet recyclebaar is: “Deze miljarden productie zou toch mee moeten helpen aan een duurzamere wereld?” Haar concept, Snackcube, is een chips-verpakking vergelijkbaar met drankenkartons. De vierkante vorm zorgt voor efficiënter gebruik van het winkelschap, betere presentatie en makkelijke opening. Met Snackcube kan iedereen lekker snacken zonder zorgen over morgen. TO-GO BORRELPLANK Wanneer je een paar dagen op pad gaat voor een wandel- of fietstocht, is het lastig om een hartige borrel mee te nemen, ontdekte Evien Vrijmoeth. De gangbare verpakkingen knoeien, zijn te zwaar en er zit te veel in. “Met ‘Napas – De Buitenborrelplank’ neem je het terras mee naar de mooiste plekjes van onze aarde, niet groter of zwaarder dan je waterfles. Op de plaats van bestemming vouw je de verpakking eenvoudig open tot een plankje”, legt Evien uit. VERPAKKINGEN IN ANDERE CULTUREN Cultuur en consumentengedrag zijn belangrijk als het gaat om grafisch ontwerp. Het consumentengedrag verschilt per cultuur en is van belang om ervoor te zorgen dat een productlancering goed verloopt. Loraine Elemans zal, voor haar designbureau Lumen, onderzoek doen naar consumentengedrag in verschillende culturen om advies op maat te kunnen geven over het lanceren van verpakkingen in andere culturen. De HAS Food Experience vindt volgend jaar plaats op 2 februari 2021. Kijk voor meer informatie op www.hasfoodexperience.nl. ▲ Poober van Janna van den Elzen is runner-up in de Buitencategorie ▲ Rice & Shine van Sjoukje Lantinga wint de FoodManShip Award in de categorie Consumer & Business ▲ ‘De Thuis Barista’ van Pleun Bonsel maakt het thuis opschuimen van koffiemelk makkelijk. Door even te schudden en op te warmen, ontstaat er melkschuim en creëert iedere thuis-barista een perfecte cappuccino. ▲ Het concept van Ilse van Baal, genaamd Skweez, zorgt door zijn ideale spuit- mond dat je boterham in slechts twee halen perfect met hummus besmeerd kan worden zonder de irritaties van een vies mes of overvolle tas.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4