Pakkracht nr1 2020

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 0 66 C o l u m n Maar zo over de duim valt er vaak wel iets te zeggen. Dus afhankelijk van de variabelen was mijn antwoord “ongeveer een kwartje”, “een dubbeltje” of “een stuiver”. Dat antwoord geef ik niet meer want vaak kreeg ik dan verbaasde blikken en toch nóg een vraag: “wat is een kwartje, een dubbeltje, een stuiver?!” Tja, dan blijk je toch ongemerkt oud te zijn geworden. Waar ikzelf het vroeger bijvoorbeeld onvoorstelbaar vond wanneer mensen in Frankrijk nog in de oude franc rekenden, die in 1960 werd afgeschaft, blijk ik nu zelf uit een ander tijdperk te stammen. Uit een tijdperk waar muntjes bestonden met koosnaampjes en de logica van dubbele stuivers en een kwart gulden. Die oude muntjes waren ook nog eens ergonomisch ontworpen en verschilden onmiskenbaar van elkaar. De enkele keer dat ik nu nog met een lomp, zwaar en protserig goud euromuntje betaal dan moet ik telkens goed kijken of ik nu 10 of 20 eurocent in mijn hand heb. Enfin, oud dus. De studenten blijken dan weer wel vaak op de hoogte te zijn van huidige concepten die met geld te maken hebben. Zoals de ‘pink tax’ waarbij vrouwen méér voor een product betalen dan mannen voor bijna exact hetzelfde product zoals verzorgingsproducten of scheerapparaten. Pink taks, want voor vrouwen zijn deze producten duur te koop in een roze kleurtje. Of studenten hebben het enthousiast over true pricing waarbij de prijs van een producwt ook bestaat uit de kosten voor sociale en ecologische effecten, zoals eerlijk loon en duurzaamheid. Het Verenigd Koninkrijk heeft het concept duurzaamheid een prijs geven onlangs heel letterlijk doorgevoerd bij de invoering van het nieuwe £20 briefje. In de pers werd daarover geschreven: “het is het derde pondbiljet dat is gemaakt van polymeren in plaats van papier en daardoor duurzamer”. Opmerkelijk dat wanneer het over duurzaam gaat plastic ineens polymeren wordt genoemd. Want plastic geld dat is natuurlijk geen ouderwets bankbiljet en al helemaal niet duurzaam! De Britten verwachten blijkbaar nog lang met de pond te betalen want zo’n plastic biljet gaat heel duurzaam honderden jaren mee. Tegen die tijd is het nauwelijks nog ‘n paar pence waard. Of in goed Nederlands: nauwelijks ’n dubbeltje! “WAT KOST EEN VERPAKKING?” VRAGEN STUDENTEN. BEHALVE DAT EEN VERPAKKING FEASIBLE MOET ZIJN (MAAKBAAR, IN GOED NEDERLANDS) VRAAG IK VAN DE STUDENTEN OOK DAT ZE EEN VERPAKKING ONTWERPEN DIE VIABLE IS (RENDABEL). FEASIBLE EN VIABLE HEBBEN VEEL MET ELKAAR TE MAKEN EN KOSTEN ZIJN DAARBIJ EEN BELANGRIJK VERBINDEND ELEMENT EN DUS WORDT EEN GEHEEL TERECHTE VRAAG GESTELD. HET ANTWOORD IS ECHTER NIET ZO EENVOUDIG TE GEVEN EN HANGT AF VAN TAL VAN FACTOREN. NIET ALLEEN VOOR STUDENTEN IS HET EEN LASTIGE VRAAG, OOK VOOR MIJ EN ANDERE DESKUNDIGEN IS EEN EXACT BEDRAG NIET ZO EENVOUDIG TE GEVEN. MATERIAAL, SAMENSTELLING, GEWICHT, VOLUMES, AANTALLEN, PRODUCTIEPROCES, BEDRUKKING, AFWERKING, EN NOG EEN HELE REEKS COMPONENTEN DIE LANG NIET ALLEMAAL EXACT BEKEND ZIJN MAKEN HET LASTIG EEN PRIJS PRECIES TE BEPALEN. DUBBELTJE Stefan Hermsen Docent Food Packaging HAS Hogeschool IN ELKE EDITIE VERTELT STEFAN HERMSEN, DOCENT FOOD PACKAGING OP DE HAS HOGESCHOOL, OVER DIVERSE ACTUELE ONDERWERPEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4