Pakkracht nr1-2022 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 2 41 C o l u m n Wij zijn bijna allemaal aangewezen op onze lokale supermarkt. Er zijn maar weinig mensen die heel bewust omfietsen om naar een duurzamere supermarkt te gaan. We zijn dus afhankelijk van de keuzes en het aanbod dat mijn lokale supermarkt opgelegd krijgt van het hoofdkantoor in Veghel of Zaandam. Als je naar de websites kijkt van de supermarktketens in Nederland, dan zijn ze op papier geweldig bezig met recycling: “Samen met andere Nederlandse supermarkten hebben we afgesproken dat in 2025 alle verpakkingen 100% recyclebaar zijn. Ook bestaat al het plastic verpakkingsmateriaal dan voor 50% uit gerecycled plastic.” En ook: “We vinden het belangrijk dat we onze huismerkproducten duurzaam verpakken.” Dat klinkt goed toch? Als we hier wat dieper op ingaan, dan begint het al met het statement dat alle verpakkingen “100% recyclebaar” moeten zijn. 100% recyclebaar is als een perpetuum mobile: het bestaat niet! Er is ALTIJD materiaalverlies en -degradatie. Daarnaast worden zaken als lijmen, inkt en coatings natuurlijk helemaal niet gerecycled. Onzin dus! Verder moet van al het plastic verpakkingsmateriaal 50% uit gerecycled plastic bestaan. 50%! Over drie jaar! Lijkt me geweldig als het ze lukt, maar ik denk dat het nu (met uitzondering van frisdrankflessen en wikkelfolie) de 10% zeker niet overstijgt. Met name voor voedselverpakkingen is gerecycled materiaal maar beperkt beschikbaar. Daarnaast wordt er door de Nederlandse supermarkten eigenlijk alleen verantwoordelijkheid genomen voor de huismerkproducten. Daarin mogen we ze complimenteren, want er zijn zeker al mooie slagen gemaakt. Over verpakkingen van andere merken wordt op de websites eigenlijk geen duidelijke positie ingenomen. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vinden we in de UK. Tesco heeft een heel duidelijke lijst met materialen opgesteld die merken per 31/12/2022 niet meer in primaire, secundaire en tertiaire verpakkingen gebruikt mogen worden. Gebruik je ze wel, dan krijg je geen schapruimte meer bij Tesco. Geen schapruimte meer, dat is pas een èchte aanjager van verandering! Een ander onderwerp waarin de supermarkten meer verantwoordelijkheid moeten nemen betreft zwerfafval en statiegeld op blikjes. Supermarkten willen de blikjes die ze zelf verkopen straks niet terugnemen. Dat vinden ze ingewikkeld, het kost geld en vierkante meters. Daarnaast zorgt het volgens de supermarkten voor ‘rommel’ rondom de statiegeld-machines. Tijdens een recent congres hoorde ik een vertegenwoordiger van een Belgische supermarkt letterlijk zeggen dat haar management over het terugnemen van verpakkingen zei “Wij willen producten verkopen, we willen ze niet terug hebben.” Dit voelt een beetje als een kleuter die wel met speelgoed wil spelen, maar het na afloop niet wil opruimen. Als ‘alternatief’ voor de inname van de blikjes is er een onmogelijk plan neergelegd, waar (te weinig) onbemande zuilen in de openbare ruimte moeten komen om de blikjes in te nemen. Resultaat: onduidelijkheid bij consumenten, frustratie over storingen, zwerfafval in de openbare ruimte en het niet behalen van de recycledoelstellingen. Met dank aan de starre houding van de supermarkten! De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft inmiddels een duidelijk statement afgegeven dat zij het plan niet zien zitten en niet willen meewerken aan deze zuilen in de openbare ruimte. De vertragings- en ontwijkingstactieken zijn dus (net als eerder bij de kleine flesjes) in volle gang! Als ik dan weer even naar Tesco kijk, dan zie ik een supermarkt die zelf flexibele verpakkingen inneemt voor recycling omdat die in de UK nog niet toegestaan zijn in het verpakkingsafval. Daar hoor ik ze niet klagen over vierkante meters en kosten. Ze nemen verantwoordelijkheid! Ik zou zo graag willen dat mijn supermarkt verantwoordelijkheid neemt… of dat er een Tesco in mijn woonplaats komt! SUPERMARKTEN HEBBEN DE MACHT. ZIJ KUNNEN EEN GIGANTISCHE VERSCHUIVING ÈN VERSNELLING AANBRENGEN IN WAT WIJ ALS CONSUMENT KUNNEN (EN VAAK OOK WILLEN) KOPEN. GEZONDERE VOEDING, SUIKERREDUCTIE, DUURZAME PRODUCTEN, ONVERPAKT, HERVULMOGELIJKHEDEN EN UITERAARD RECYCLEBARE VERPAKKINGEN. DE SUPERMARKT BEPAALT HET AANBOD. MAAR WAT MOGEN WE EIGENLIJK VERWACHTEN VAN ONZE PLAATSELIJKE KRUIDENIER? HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN SUEZ.CIRCPACK ® , INFORMEERT U OVER WAT ER SPE LT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur SUEZ.circpack® Vincent Mooij Het moreel kompas VAN MIJN SUPERMARKT IS KAPOT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4