Pakkracht nr1-2022 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 2 42 I n n o v a t i e s BIJZONDERE VERPAKKINGSCONCEPTEN GERICHT OP EEN BETERE WERELD De projecten van de studenten waren dit jaar verdeeld over vijf categorieën met een met een focus op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waar de HAS Hogeschool zich actief aan committeert. Met die focus zijn zij ‘On the road to 2030’, het centrale thema dit jaar. Hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren. Maaltijdpakketten voor gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues. Een fairtrade systeem voor Nederlandse boeren. Luxe chocolade met gedroogde koffiedrab. En een bijzonder biertje als conversation starter. Dat zijn de innovatieve concepten die een FoodmanShip Award hebben gewonnen. Geen winnende verpakkingsoplossingen dus, maar natuurlijk besteedt Pakkracht graag aandacht aan een drietal mooie verpakkingsinnovaties. WIJNPAPIER Wijnpapier, het afstudeerproject van Emma Gobes, moet meer waarde te creëren uit wijn reststromen voor Nederlandse wijnboeren. Emma introduceert haar project: “De druiventeelt is een van de grootste fruitgewassen ter wereld en het overgrote deel van de totale druivenproductie wordt gebruikt bij de wijnproductie, waarbij ten minste twintig procent van het gewicht van de vruchten achterblijft als afval. Veel afval wat op de wijngaard geproduceerd wordt, blijft ook op de wijngaard. Zo is het snoeiafval een goede compost voor de wijngaard. Echter wordt ook het druifafval (steeltjes, schillen en pitjes) als compost gebruikt op de wijngaard. Wijnpapier is een etiket uit de druiven schillen, pitten en steeltjes van de witte druif. Het zogenoemde ‘wijnpapier’ bevat 85 procent wijnafval en slechts vijftien procent papier. Door het toevoegen van citroenzuur in het proces ontstaat er een lichte bleking waardoor het papier beter bedrukbaar wordt. Dit papier is bedrukt door middel van transferdrukken en laserprinten. Het eindresultaat is een etiket dat de wijnboer laat opvallen in de markt en meer waarde geeft aan het afval. Om het papier echter te kunnen opschalen zal er nog verder onderzoek gedaan moeten.” DE HAS FOOD EXPERIENCE IS HET JAARLIJKSE EVENEMENT VAN HAS HOGESCHOOL WAAROP STUDENTEN INNOVATIEVE (FOOD-)PROJECTEN PRESENTEREN EN MEEDINGEN NAAR DE FOODMANSHIP AWARDS. DIT JAAR WAS DE VEERTIENDE EDITIE VAN HET EVENEMENT DAT DE AFGELOPEN JAREN TOT SOMS WEL 1.500 BEZOEKERS TROK, ONDER WIE VEEL FOODPROFESSIONALS EN GERENOMMEERDE FOODBEDRIJVEN. IN CORONATIJD WERD HET EVENEMENT VERNIEUWD. DE HAS FOOD EXPERIENCE WERKT VAN PODIUM NAAR PLATFORM EN ZORGT ER ZO VOOR DAT STEEDS MEER STUDENTEN MET HUN KANSRIJKE IDEEËN EN PROJECTEN DE WEG NAAR DE MARKT VINDEN. ELK JAAR ZIJN ER BIJZONDERE, INNOVATIEVE VERPAKKINGSCONCEPTEN TE VINDEN TUSSEN DE VELE AFSTUDEERPROJECTEN. ZO OOK DIT JAAR.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4