Slagersvak Nr1-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 1 2 0 2 1 16 I n g r e d i ë n t e n De specifieke smaak die de supermarkt net niet heeft. Wanneer een vaste klant al jaren regelmatig over de drempel komt, raken ze gehecht aan de traditionele smaak van de slager. Als een klant de smaak niet lekker vindt, komt ze niet terug. “Waar de supermarkt door de gemakkelijkheid hun klanten houdt, moet je als ondernemer alles uit de kast trekken om ze weer over de drempel te verleiden”, vervolgt Van den Berg. “Met oog op kostenbesparing kan het verleidelijk zijn om je assortiment te veranderen; bijvoorbeeld wanneer een andere aanbieder een lagere prijs vraagt of het zelf produceren van de vleeswaren en worsten te veel tijd of ruimte in beslag gaat nemen. Het is dan een uitkomst om de productie aan een extern bedrijf over te dragen. Maar let op: Hier liggen valkuilen waar je je mogelijk niet altijd van bewust bent. Wanneer een assortiment aangepast wordt kan dit twee kanten op bij de klant. Ze kunnen de nieuwe smaak prefereren over de originele, en dan heb je tevreden, terugkerende klanten. Op het moment dat de nieuwe smaak niet bevalt, kan je ongemerkt klanten verliezen. Ervaring laat zien dat dit pas na maanden te merken is.” NÚ IS HET MOMENT Het beste moment van het jaar om als slager het ham-assortiment kritisch te bekijken, is het aspergeseizoen. Tijdens dit seizoen komt de ham op de voorgrond te liggen en kan de slager ongestraft ‘nieuwe smaken’ proberen. “Door een nieuwe ham in huis te halen, en deze te promoten als ‘speciaal voor bij de asperges’, kun je in de loop van een paar weken bij je klanten pijlen bij welke ham de voorkeur ligt. Op het moment dat mensen terugkomen voor de nieuwe ham, en deze ook kiezen voor op brood of bij andere gerechten, is het duidelijk dat deze aanslaat. Mocht de klant toch kiezen voor de originele ham, dan heb je een vergissing weten te voorkomen”, verduidelijkt Van den Berg. “Zoek je een speciale ham voor bij het aankomende aspergeseizoen? Of overweeg je te kijken naar je ham-assortiment en hoe die nog meer onderscheidend kan zijn? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wie weet hebben wij net die onderscheidende ham waar je klanten voor terug blijven komen.” Meer informatie: Postma Vleeswaren Tel.: +31 (0)23-5240379 info@postmavleeswaren.nl www.postmavleeswaren.nl WANNEER IEMAND NAAR DE SLAGER GAAT VOOR VLEES, KOMT DIT DOORDAT ZE GEHECHT ZIJN AAN DE SPECIFIEKE SMAAK DIE DEZE SLAGER ZE BIEDT. ZEKER NU HET VOOR DE KLANT GEMAKKELIJKER IS OM HUN VLEES GELIJKTIJDIG MET HUN ANDERE BOODSCHAPPEN BIJ DE SUPERMARKT TE HALEN. “HIEROM IS HET VAN BELANG DAT JIJ JE ALS SLAGER ONDERSCHEIDT EN PRODUCTEN AANBIEDT WAAR DE KLANT VOOR TERUGKOMT. MENSEN LOPEN SPECIAAL EEN EXTRA RONDJE OM NAAR DE SLAGER TE KOMEN VOOR DAT ÉNE STUKJE”, WEET EIGENAAR BEN VAN DEN BERG VAN POSTMA VLEESWAREN Nieuwe hamaansnijden? SNIJD JEZELF NIET IN DE VINGERS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4