Slagersvak Nr1-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 1 2 0 2 1 41 De slagerij viert haar 111-jarig jubileum. ‘111’ is, zoals ze in Brabant en Limburg zeggen, een gekkengetal. “Vastelaovend, zoals we carnaval hier noemen, vind ik persoonlijk één van de mooiste feesten van het jaar. Ik heb vijftien jaar bij de lokale carnavalsvereniging gezeten en heb jarenlang zitting gehad in de Raad van Elf en het bestuur. In die functie begeleidde ik meerdere prinsen. In 2019 werd zelfs mijn broer Luc de prins van Meijel. Een goot feest ook voor mijn zus Kim, we zijn tenslotte echte vastelaoves-mensen. Carnaval ging dit jaar niet door, maar we wilden het niet zomaar voorbij laten gaan”, lacht Erwin. Zodoende kleurt zijn etalage rood-geel-groen (carnavalskleuren), heeft hij een spotje op een lokaal tv-station en heeft hij een speciale jubileumburger ontwikkeld. “De gekkigheid die bij carnaval hoort, probeer ik toch een beetje uit te stralen met die jubileumburger. Via de bakker wordt deze zelfgemaakte hamburger nog belegd met eetbaar papier, met daarop een jubileumtekst. Wie vier burgers afneemt, krijgt een button met opdruk. Sowieso hebben we het hele jaar door nog acties ter gelegenheid van het 111-jarig jubileum. Elk seizoen pakken we met een andere actie uit. Adverteren hoeft vanwege de drukte op dit moment niet, maar als slagerij willen we wel zoveel mogelijk onder de aandacht blijven van klanten.” VIER GENERATIES Erwin is de vierde generatie Van den Beuken in de slagerij. Een jubileum is ook altijd een mooie gelegenheid om stil te staan bij de historie van de slagerij, zeker omdat de zaak al sinds 1910 is gevestigd op de huidige locatie. “Tot de jaren ’70 hadden we er ook nog een eigen slachterij bij, waar koeien en varkens werden geslacht, maar daar zijn we toen mee gestopt. Ik weet nog dat ik de enige jongen op de SVO was die nog het ambacht slachten leerde. Bij een slagerij in Someren deed ik die praktijkkennis op en ik vond dat fantastisch om mee te maken”, zegt de nu 49-jarige slagersondernemer. “Vroeger hadden mijn opa en oma ook nog een café bij de slagerij. In de oorlogsjaren is het pand door brand verwoest en later opnieuw opgebouwd. Mijn oma vertelde mij dat ze in de Tweede Wereldoorlog de goede slagerijmachines onder de grond hadden begraven zodat ze uit handen van de Duitsers bleven. In 1944 zijn de machines weer opgegraven. Intact, dus ze konden meteen weer door na de bevrijding. In een noodwoning hebben mijn opa en oma de slagerij toen voortgezet. Pas in 1960 kon op de plaats van de huidige winkel een nieuw pand gebouwd worden. Zo werd in 1967 de eerste gekoelde toonbank in gebruik genomen.” Voor Erwin stond altijd buiten kijf dat hij in de voetsporen van zijn vader, opa en overgrootvader zou stappen. “Het is zelfs nooit in me opgekomen om iets anders te gaan doen”, vertelt hij. Toch is er sprake van een trendbreuk. “Vroeger woonden “DE GANG NAAR DE SLAGER IS VOOR VEEL BEWONERS OOK EEN UITJE, EEN MANIER OM EEN PRAATJE TE KUNNEN MAKEN MET ANDERE MENSEN UIT HET DORP” we bij de zaak. Mijn vader was altijd van 8.00 uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds bezig. Ook ik liep er als kind al rond. De winkel bijvullen, vlees vacuüm verpakken, kleine klusjes… Ik wilde de zaak graag overnemen, maar wij wonen zelf niet meer bij de winkel. En ik moet zeggen, het is ook wel fijn dat je soms de sleutel in het slot kunt steken en naar huis kunt gaan om af te schakelen. Als je bij de winkel woont, ben je toch wat sneller geneigd om nog een uurtje door te gaan. Mijn vader Jan (van Drikus Max) is ook nog vaak te vinden in de slagerij. Dat vindt hij fantastisch. Mijn vader en moeder runden samen het familiebedrijf 43 jaar lang.” FRANCHISENEMER EN TOCH EIGEN KEUZES Van den Beuken maakt deel uit van ‘Uw Slager’. “Een formule die beter bij me past dan Keurslager. Dat zijn we elf jaar lang geweest, maar ik wilde onze naam voorop hebben staan Zodoende zijn Sandra en ik bij de overname van mijn vader (in 2015) op zoek gegaan naar een nieuwe formule. Eentje die meer past bij onze uitstraling: dorps, kleinschalig, sfeergevoelig. Hun visie past goed bij die van ons. Ik zit ook in de reclamecommissie van Uw Slager. Per kwartaal worden de acties en aanbiedingen bepaald. Ook worden handvatten aangereikt om eens op een originele manier uit te pakken. Acties worden automatisch geplaatst op social media en voor alle aanbiedingen zijn gemakkelijk posters en toonbankkaarten voor handen. Dat is fijn, want als slager heb je het al druk genoeg. Ook helpen ze met recepten, die we meegeven aan onze klanten, zodat ze zelf iets origineels op tafel kunnen zetten met het vlees dat ze hier kopen”, vertelt Erwin, die al jaren afneemt bij een vaste leverancier (Vleeshandel H. Perot). “Die weet precies welke kwaliteit ik wens en hij zorgt er voor dat daar niet van afgeweken wordt. Zij leveren alles uitgebeend of uitgesneden aan, zodat we alle technische delen alleen nog maar op maat hoeven te snijden. Ik heb 100% Hollandse kip van ‘Tante Door’, Duroc-varkensvlees en rundvlees van een Belgisch witblauw-ras. We merken dat steeds meer klanten bezig zijn met dierenwelzijn en wat er allemaal voor toevoegingen in hun vlees zit. Wij bieden ze eerlijk vlees, zonder kunstmatige toevoegingen en afkomstig van dieren die natuurlijke voeders krijgen. Neem de Duroc-varkens, die als enige vetbron olijfolie bij het voer krijgen. Hierdoor blijven de sappen behouden in het vlees, dat veel malser is en weinig drip heeft. Qua prijs kun je toch niet concurreren met de supermarkt, maar met kwaliteit, eigenheid en eerlijkheid wel. Dat doen wij dus ook.” Erwin zegt tot slot: “Behalve een vraag naar eerlijke producten hebben we door de jaren heen de vraag naar bami, nasi, macaroni, kant-en-klaarmaaltijden en zogeheten broodjes gemak voor in de oven zien toenemen. Daar gaat veel van onze werktijd in zitten. Ook maken we onze eigen specials. Op dit moment heb ik het ‘Winterkoninkje’ in de aanbieding. Dat is een halve rookworst, met kaas en zuurkool erin en spek dat eromheen wordt gebonden. Net wat anders dan wat je kunt krijgen in de supermarkt. Dat wordt enorm gewaardeerd. Met specials kunnen we ons onderscheiden. Waar mogelijk werken we samen met lokale ondernemers. Zo lever ik het gehakt van het worstenbroodje van de bakker, dat we samen in de markt zetten en verkopen.” Meer informatie: Van den Beuken Uw Slager, Tel. +31 (0)77-466 1294 , vandenbeuken.uw-slager.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4