Previous Page  45 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 76 Next Page
Page Background

C

o l u m n

D

e

B

e a u t y s a l o n

n r

1 2 0 1 7

45

Of je nu een toffe actie voor je klanten wil bedenken, posts op je social

media-kanalen wil inplannen of op zoek gaat naar een nieuw product; vaak

beginnen zulke taken met een zoektocht naar inspiratie.

Je start met een rondje surfen op internet (misschien zelfs eens spieken bij je

concurrenten) en na een uur (of vijf) zit je hoofd vol en ben je eigenlijk nog

geen stap verder. Enkel kijken naar ideeën geeft ons het gevoel dat we pro-

ductief bezig zijn, maar in de realiteit heb je nog niets gedaan.

Zelfdiscipline en focus zijn super belangrijk als je je zaak wil laten groeien en

in tijden waarin we per dag miljarden prikkels krijgen is het een ware uitda-

ging geworden om efficiënt aan je salon te werken. Daarom geef ik je in dit

artikel tips voor meer focus.

CREËER EEN LATER-LIJST

Een later-lijst is een lijst waarop je ideeën noteert die interessant kunnen zijn

voor je zaak, maar waarop je je nu niet kan focussen. Vaak hebben we angst

dat we een goed idee vergeten. Door die op je later-lijst te plaatsen verzeker

je jezelf dat je er echt werk van gaat maken in de toekomst. Zie je nu een

leuk idee voor kerst? Schrijf het op en plaats een reminder in je agenda rond

midden oktober. Op die manier is het idee ook snel weer uit je hoofd en kun

je verder met de taak waar je mee bezig was.

LET OP VOOR AFLEIDING

Ben je bezig met social media, dan schuilt het gevaar van afleiding in iedere

hoek: een melding van Facebook, de rinkelende telefoon en de ‘Pling’ van

een nieuwe mail die net binnenkomt en die je toch écht eerst moet lezen. En

dan hebben we het nog niet over medewerkers of een partner die je vragen

stellen terwijl je naarstig probeert om die ene taak af te krijgen.

Duidelijke grenzen stellen voor afleiding kan je helpen om je aandacht vast te

houden bij de taak die je dichter bij je doel brengt.

Wat je zoal kan doen:

* Zet een kookwekkertje. Ik gebruik deze voor het inplannen van tijd die ik

aan social media spendeer. Ik geef mezelf één uur de tijd om ervoor te zorgen

dat zowel op Facebook als op Instagram elke dag een post verschijnt.

* Informeer de mensen in je omgeving. Vraag hen om je het komende uur

even niet te storen.

* Zorg voor een opgeruimde werkplek en een duidelijke structuur in de docu-

menten op je computer. Hoe meer dingen je tegenkomt die niet met je huidi-

ge taak te maken, hebben hoe sneller je afgeleid bent.

* Zet de meldingen van je telefoon af. Je kan gemiste oproepen later nog

altijd terugbellen.

BEGIN OFFLINE

Wil je bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen naar je klanten? Ga dan niet eerst

online op zoek naar inspiratie maar begin offline. Neem pen en papier en

noteer wat er zeker in de mailing moet komen (een nieuw product, een ser-

vice die je wil uitlichten) en teken je nieuwsbrief even uit. Waar wil je foto’s

en waar wil je tekst? Misschien kan je zelfs al een eerste versie maken van de

tekst. Op die manier heb je in no-time het grootste deel van je taak gedaan

zonder de afleiding van internet.

Veel succes,

Vicky Vermeiren voorziet zowel Belgische als Nederlandse salons van

businessadvies. Wil je weten wat Vicky voor jouw salon(s) kan betekenen?

Ga naar

vickyvermeiren.be

voor meer informatie en contactgegevens.

DRIE TIPS VOOR HET

VERBETEREN VAN JE FOCUS

Vicky Vermeiren

DE VLAAMSE VICKY VERMEIREN STAAT BEKEND ALS ‘BUSINESS BOOSTER’ VOOR DE BEAUTY- EN LIFESTYLE-SECTOR. SINDS 2014 IS HAAR

CONSULTANCYBEDRIJF VOLLEDIG GERICHT OP KAPSALONS, SCHOONHEIDSSALONS EN WELLNESSINSTITUTEN, DIE DOOR VICKY GEADVI-

SEERD WORDEN OP HET GEBIED VAN MARKETING, SALES EN MANAGEMENT. IN DEZE COLUMN VOOR VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER GEEFT

VICKY HANDIGE TIPS OM OP EEN EFFICIËNTE MANIER AAN (DE GROEI VAN) JE SALON TE WERKEN.