C
o l u m n
D
e
B
e a u t y s a l o n
n r
1 2 0 1 7
45
Of je nu een toffe actie voor je klanten wil bedenken, posts op je social
media-kanalen wil inplannen of op zoek gaat naar een nieuw product; vaak
beginnen zulke taken met een zoektocht naar inspiratie.
Je start met een rondje surfen op internet (misschien zelfs eens spieken bij je
concurrenten) en na een uur (of vijf) zit je hoofd vol en ben je eigenlijk nog
geen stap verder. Enkel kijken naar ideeën geeft ons het gevoel dat we pro-
ductief bezig zijn, maar in de realiteit heb je nog niets gedaan.
Zelfdiscipline en focus zijn super belangrijk als je je zaak wil laten groeien en
in tijden waarin we per dag miljarden prikkels krijgen is het een ware uitda-
ging geworden om efficiënt aan je salon te werken. Daarom geef ik je in dit
artikel tips voor meer focus.
CREËER EEN LATER-LIJST
Een later-lijst is een lijst waarop je ideeën noteert die interessant kunnen zijn
voor je zaak, maar waarop je je nu niet kan focussen. Vaak hebben we angst
dat we een goed idee vergeten. Door die op je later-lijst te plaatsen verzeker
je jezelf dat je er echt werk van gaat maken in de toekomst. Zie je nu een
leuk idee voor kerst? Schrijf het op en plaats een reminder in je agenda rond
midden oktober. Op die manier is het idee ook snel weer uit je hoofd en kun
je verder met de taak waar je mee bezig was.
LET OP VOOR AFLEIDING
Ben je bezig met social media, dan schuilt het gevaar van afleiding in iedere
hoek: een melding van Facebook, de rinkelende telefoon en de ‘Pling’ van
een nieuwe mail die net binnenkomt en die je toch écht eerst moet lezen. En
dan hebben we het nog niet over medewerkers of een partner die je vragen
stellen terwijl je naarstig probeert om die ene taak af te krijgen.
Duidelijke grenzen stellen voor afleiding kan je helpen om je aandacht vast te
houden bij de taak die je dichter bij je doel brengt.
Wat je zoal kan doen:
* Zet een kookwekkertje. Ik gebruik deze voor het inplannen van tijd die ik
aan social media spendeer. Ik geef mezelf één uur de tijd om ervoor te zorgen
dat zowel op Facebook als op Instagram elke dag een post verschijnt.
* Informeer de mensen in je omgeving. Vraag hen om je het komende uur
even niet te storen.
* Zorg voor een opgeruimde werkplek en een duidelijke structuur in de docu-
menten op je computer. Hoe meer dingen je tegenkomt die niet met je huidi-
ge taak te maken, hebben hoe sneller je afgeleid bent.
* Zet de meldingen van je telefoon af. Je kan gemiste oproepen later nog
altijd terugbellen.
BEGIN OFFLINE
Wil je bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen naar je klanten? Ga dan niet eerst
online op zoek naar inspiratie maar begin offline. Neem pen en papier en
noteer wat er zeker in de mailing moet komen (een nieuw product, een ser-
vice die je wil uitlichten) en teken je nieuwsbrief even uit. Waar wil je foto’s
en waar wil je tekst? Misschien kan je zelfs al een eerste versie maken van de
tekst. Op die manier heb je in no-time het grootste deel van je taak gedaan
zonder de afleiding van internet.
Veel succes,
Vicky Vermeiren voorziet zowel Belgische als Nederlandse salons van
businessadvies. Wil je weten wat Vicky voor jouw salon(s) kan betekenen?
Ga naar
vickyvermeiren.bevoor meer informatie en contactgegevens.
DRIE TIPS VOOR HET
VERBETEREN VAN JE FOCUS
Vicky Vermeiren
DE VLAAMSE VICKY VERMEIREN STAAT BEKEND ALS ‘BUSINESS BOOSTER’ VOOR DE BEAUTY- EN LIFESTYLE-SECTOR. SINDS 2014 IS HAAR
CONSULTANCYBEDRIJF VOLLEDIG GERICHT OP KAPSALONS, SCHOONHEIDSSALONS EN WELLNESSINSTITUTEN, DIE DOOR VICKY GEADVI-
SEERD WORDEN OP HET GEBIED VAN MARKETING, SALES EN MANAGEMENT. IN DEZE COLUMN VOOR VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER GEEFT
VICKY HANDIGE TIPS OM OP EEN EFFICIËNTE MANIER AAN (DE GROEI VAN) JE SALON TE WERKEN.