De Beautysalon nr 3 2019

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 1 9 10 SNEL EN GEMAKKELIJK AFSPRAKEN BEHEREN, OVER- ZICHTELIJKE ADMINISTRATIE EN HANDIGE MARKETING- TOOLS; HET IS SLECHTS EEN GREEP UIT HET BREDE PAK- KET DAT SALONAUTOMATISERING DE ONDERNEMENDE SCHOONHEIDSSPECIALIST KAN BIEDEN. DE B&F GROEP ZAG IN 1989 AL IN DAT HET ALLEMAAL VEEL MAKKELIJ- KER EN SNELLER KON EN STARTTE MET DE EERSTE GENE- RATIE SALONSOFTWARE. INMIDDELS IS DE GROEP, DIE DIT JAAR HAAR DERTIGSTE BESTAANSJAAR VIERT, UITGE- GROEID TOT EEN ONE-STOP-SHOPPING SOLUTION DIE BOVENOP INNOVATIE ZIT. IN HET BEDRIJFSPAND IN OSS SPRAK VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON MET PATRICK KLAPPE, DIE ZICH AL RUIM TWINTIG JAAR BINNEN HET BEDRIJF INZET OM ONDERNEMERS IN DE SCHOON- HEIDSBRANCHE TE ONTZORGEN DOOR MIDDEL VAN DIGITALISERING EN AUTOMATISERING. “VEEL ONDERNEMERS DENKEN DAT AUTOMATISERING DE SALON ONPERSOONLIJKER MAAKT, MAAR HET TEGENDEEL IS WAAR” Sinds 1989 is er natuurlijk ontzettend veel veranderd als het gaat om digitalisering en automatisering. Niet alleen zijn de grote computerkasten inmiddels verleden tijd, ook het internet heeft de digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Patrick vertelt ons wat meer over de oprichting van de B&F Groep. “Eind jaren tachtig zijn we begonnen met ons eerste salonprogramma – aanvankelijk voor kappers – dat geënt was op het DOS-besturingssysteem. We waren daarin de eerste en zover ik weet de enige. In 2000 gingen we over op het Windows- platform en sinds 2013 werken we met huidige cloud-software. In de loop van de jaren zijn er ook andere specialisaties bijgekomen. Een logische stap was schoonheidssalons, maar zo zijn wij bijvoorbeeld ook marktleider in de optiekbranche.” KAARTENBAK EN PAPIEREN AFSPRAKENBOEK LOSLATEN De eerste stappen in salonautomatisering liggen alweer ver achter ons en zijn ook niet meer weg te denken, zoals de geautomatiseerde kassa. Toch zijn er nog genoeg salons die niet goed weten of en hoe ze verder kunnen automatiseren. “In tegenstelling tot kapsalons, zijn de meeste beautysalons over het algemeen kleinere ondernemingen”, aldus Patrick. “Een lange tijd was het voor hen nog niet meteen noodzakelijk om hun werkzaamheden te automatiseren; ze konden nog wel even vooruit met de ouderwetse kaartenbak en de papieren agenda. Toch groeide ook in die branche de vraag naar salonautomatisering, mede dankzij de nieuwe generatie schoonheidsspecialisten en de technologische vooruitgang. Ze zochten naar een effectieve manier om hun financiële en administratieve zaken overzichtelijker te maken, denk hierbij aan het digitaliseren van klantenkaarten en voorraadbeheer. Later gingen ook steeds meer beautysalons over op een gedigitaliseerde agenda, maar het heeft wel een tijd geduurd voordat ze het papieren afsprakenboek konden loslaten. Hoewel je het nog steeds tegenkomt, is die tijd nu gelukkig wel een beetje voorbij.” Patrick Klappe G r o o t i n t e r v i e w - B & F G r o e p

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4