Beautysalon nr3 2020 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 0 50 M a r k e t i n g t i p s Een webshop biedt uitkomst. Met een webshop heb je de mogelijkheid meer productverkoop te realiseren. Je bent niet meer gebonden aan je locatie, want heel Nederland kan jouw (potentiele) klant worden. En dat vanuit één winkel; jouw online schoonheidssalon. Steeds meer salons ontdekken de voordelen van internetverkoop. Blijf niet achter bij deze belangrijke marktverschuiving (van fysieke verkoop naar online verkoop), je concurrent doet dat tenslotte ook niet. In deze column geef ik je graag een aantal belangrijke voor- en nadelen voor het hebben van een webshop. VOORDELEN 1. Internet verkoop blijft stijgen Het groeiende aantal consumenten dat online winkelt blijft stijgen. Ruim 12 miljoen consumenten shoppen van achter de computer, wat neerkomt op 91 procent van de bevolking tussen de 15 en 79 jaar. Leuk om te weten: we shoppen steeds meer met de mobiele telefoon. Wel 58 procent van de Nederlanders kocht het afgelopen jaar iets online via de telefoon of tablet. Verwacht wordt dat in 2040 95% van de aankopen via het internet worden gedaan. 2. Klantenwerving Niet alleen winkelen steeds meer mensen online, maar webwinkeliers hebben veel mogelijkheden om die mensen te bereiken en om te zetten in klanten. Internetmarketing biedt enorme kansen. Je kunt je potentiële klantenbestand gemakkelijk identificeren en bereiken via verschillende kanalen. Denk hierbij aan social media, het versturen van e-mailnieuwsbrieven en het inzetten van remarketing. Remarketing is de benaming voor het opnieuw benaderen van mensen die jouw website/shop hebben bezocht. Via remarketing kan je webshopbezoekers die geen conversie (aankoop) hebben gedaan, opnieuw benaderen via internet-advertenties. NADELEN Toch moet je er ook rekening mee houden dat het onderhouden van een webshop niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Ten eerste kost een webwinkel geld. Je betaalt niet alleen voor de ontwikkeling van de shop, maar ook voor de domeinnaam en de hosting en het eventuele onderhoudscontract. Dit betekent dat je een investering moet doen om jouw eigen webwinkel te kunnen starten. Daarnaast kost het runnen van een webshop tijd. Je bent niet alleen bezig met het vernieuwen van het online aanbod, maar ook met het versturen van pakketjes, het innemen van geretourneerde items en ga zo maar door. CONCLUSIE Het verhogen van je omzet kun je realiseren door middel van jouwonline schoonheidssalon. Deze versie van je salon is nooit gesloten, geeft advies vanuit jouw naam, toont productopties of relevante producten en is het online visitekaartje van je bedrijf. Onderschat het hebben van een webshop echter niet; de investering en het afhandelen van de bestellingen en up-to-date houden van het online productaanbod, kunnen redenen zijn om niet online te willen verkoop. Tip: Laat je webshop ontwikkelen door een bedrijf die ook het bijbehorende maandelijks onderhoud doet. Zij zorgen dat de shop helemaal naar behoren werkt en geven je advies over hoe je meer productverkoop kunt behalen NU DAT DE CORONACRISIS GELUKKIG LIJKT AF TE NEMEN, HEBBEN VEEL SALONS WEER ADEMRUIMTE. DE CONSUMENT KAN NIET WACHTEN OM PLAATS TE NEMEN IN DE STOEL, WAARDOOR BEAUTY ONDERNEMERS OVERUREN DRAAIEN, HEEL GOED; DIE OMZET IS BROODNODIG. ALHOEWEL EEN CRISISSITUATIE MISSCHIEN NIET DE MEEST VOOR DE HAND LIGGENDE TIJD IS OM INVESTERINGEN TE DOEN, WAS HET ONDER SALONEIGENAREN DUIDELIJK DAT ER VOOR DE LEVENSVATBAARHEID VAN HET BEDRIJF, OMZET MOEST BINNEN KOMEN. MAAR HOE DOE JE DIT, ALS JE FYSIEKE WINKEL IS GESLOTEN? Een webshop voor je salon: wel of niet doen? DESKA DE VRIES VAN JOUWSALONONLINE.NL GEEFT IN ELKE EDITIE HANDIGE MARKETINGTIPS AAN SALONEIGENAREN Deska de Vries

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4