De Beautysalon nr3-2021 Online

C o l u m n CONCURRENTEN. ER WORDT AL JAREN VEEL OVER CONCURRENTIE GESCHREVEN EN HET KAN DAN OOK NIET ANDERS DAN DAT HET MEDE DOOR DEZE ARTIKELEN EEN NEGATIEVE ASSOCIATIE HEEFT GEKREGEN. MAAR IS DIT EIGENLIJK WEL TERECHT? EN HEB JIJ ÜBERHAUPT CONCURRENTEN? Zijn concurrenten slecht? MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY, FASHION EN LIFESTYLE VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. SAMEN STRIJDEN VOOR DIE ENE KLANT Er wordt vaak geroddeld over die ene concurrent die net geopend is of die salon die hetzelfde merk is gaan voeren. Maar is dit wel terecht dat er zo vies over ‘concurrenten’ wordt gesproken? En wat is een concurrent eigenlijk? Een concurrent wordt omschreven als een ‘bestrijder’ en iemand die hetzelfde doel wil bereiken als jij. Zie jij het ook zo? Dan heb je maar liefst 47.000+ concurrenten in heel Nederland. Dat zijn er nogal wat om tegen te ‘strijden’. AUTHENTIEK Je kunt het ook anders bekijken! Wanneer je een authentiek en origineel concept hebt, dan heb je geen concurrenten. Klanten die eerst bij jou kwamen en dan gaan naar de nieuwste salon om de hoek, zijn nooit echt jouw klanten geweest. Klanten die bij jou én het concept wat je biedt, passen. Wanneer jij je bijvoorbeeld op de prijs richt en klanten bij jou de allerlaagste prijs krijgen, dan is het logisch dat klanten switchen zodra er een andere salon in de regio een prijs biedt die nóg goedkoper is. Klanten zijn dan niet emotioneel verbonden met jou, maar kiezen voor jou vanwege je prijs. Maar heb jij een uniek concept in je salon wat verder gaat dan prijs en gaat om beleving en emotionele binding met je klant? Dan ben je ze niet binnen een dag kwijt wanneer er een nieuwe salon opent. EEN SCHERPE BLIK Komt er een nieuwe salon in de regio die één op één jouw concept overneemt? Ook dan hoef je je geen zorgen te maken. Zie het als een compliment! Jouw concept is zo goed dat zelfs anderen ermee weg willen lopen. Toch is het joúw concept en jouw uitvoering ervan. Niemand kan dat precies op die manier doen. Bovendien weten jouw klanten dat ook! Concurrenten in jouw regio of verderop in het land houden je wél scherp. Het is leuk om te zien hoe zij hun zaak runnen en hoe je bepaalde elementen kunt gebruiken waarbij jij je eigen draai eraan geeft. Het geven van een zelfgebakken koekje bij de koffie of thee is allang niet meer origineel, want veel salons doen het inmiddels. Maar wat als jij verder gaat en koekjes inkoopt bij het lokale tentje om de hoek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken? Dan ga je net dat stapje verder in jouw eigen concept. Concurrenten? Die heb je alleen wanneer je niet in je eigen authentieke concept gelooft en ervoor durft te gaan staan. Manuela Warnar XoXo Fotografie: Studio Kijk D e B e a u t y s a l o n n r 3 2 0 2 1 50

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4