De Beautysalon nr 3 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 3 2023 38 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de schoonheidsbranche. Om je te ondersteunen geven onze panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ steeds hun visie op een stelling die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. We leggen onze panelleden deze keer de volgende vraag voor: “In hoeverre hecht de beautyconsument waarde aan kwaliteitskeurmerken bij het kiezen van een schoonheidssalon?” Azra Secerbegovic Azra Secerbegovic, afgestudeerd in scheikunde en plantwetenschap, is eigenaresse van ASPA Beauty in Den Haag en founder van Azra Botanical Simplicity. “Dit is een pittige stelling! Mijn reactie is daarom ook afhankelijk van verschillende factoren. 99 procent van mijn klanten komt via mond-tot-mondreclame, Google en social media. Er is nog nooit één klant geweest die vanuit een brancheorganisatie of ander keurmerk is gekomen. Reviews en social media zijn momenteel de drijvende kracht achter de keuze van de consument om naar een salon te komen. De merken waarmee je werkt zorgen wel voor een ‘keurmerk’. Als salon kan je ook hierdoor nieuwe klanten aantrekken en dit zal dan ook in je voordeel werken. De keuze van jouw assortiment, het aanbod en vooral jouw vakinhoudelijke kennis zullen dienen als graadmeter om je te onderscheiden van andere salons. Niet omdat je aangesloten bent bij een bepaalde brancheorganisatie. Behandelingen en apparatuur die je aanbiedt zijn uiteraard ook een belangrijke graadmeter. Het zou zeker passend zijn als er een onafhankelijk ‘keurmerk’ in het leven geroepen wordt voor fabrikanten van apparatuur. Het probleem is nu dat er snel sprake is van belangenverstrengeling. Het zou zeker een taak van de overheid zijn om dit onafhankelijk en transparant te houden. Er is zoveel vakkennis aanwezig in de branche, geef dit een podium, alle jarenlange ervaring weegt naar mijn idee zwaarder dan of een opleiding aan bepaalde voorschriften voldoet. De vraag is of het onderwijs daar ook kwalitatief beter van wordt óf dat de focus gaat liggen op het halen van bepaalde keurmerken. Kwaliteit op basis van ervaring! Deze kennis en kunde inzetten in het co-creëren van een onafhankelijk keurmerk en je hebt een winning team. Ga uit van je eigen kracht, kennis en ervaring van skincare brands en specialisaties in combinatie met vakinhoudelijke trainingen. Zo zal jij altijd jouw ideale consument bereiken en top kwaliteit kunnen én blijven leveren.” “IN HOEVERRE HECHT DE BEAUTYCONSUMENT WAARDE AAN KWALITEITSKEURMERKEN?” Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar s.weller@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van De Beautysalon!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4