De Beautysalon nr 3 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 3 2023 39 Hanna van Oordt Hanna van Oordt is operationeel manager bij het beautybedrijf Mineral Skin Cosmetics, importeur van diverse merken die gestoeld zijn op de bijzondere kracht van mineralen uit de Dode Zee. “Ik denk dat er nog veel winst te behalen op gebied van bewustwording en educatie van de beautyconsument. Voor het maken van een keuze van een salon spelen vaak vele zaken mee als; mond-tot-mondreclame, online recensies, de reputatie van de salon, werkt de salon hygiënisch, uitstraling, persoonlijke aandacht, ervaring, bepaalde producten en behandelingen, bereik, gemak en prijs. Deels zijn dit natuurlijk ook indicatoren van professionaliteit. De minder goed geïnformeerde beautyconsument zal er daarbij waarschijnlijk vanuit gaan dat de schoonheidsspecialist ook gediplomeerd en gekwalificeerd is, terwijl dit niet het geval hoeft te zijn. De bewustere beautyconsument en degene die zoekt naar een specifieke behandeling of expertise zullen meer waarde hechten aan aantoonbare kwalificaties en diploma’s. Dit geldt natuurlijk ook voor behandelingen die vergoed worden vanuit de zorgverzekering. Daarnaast is het werk van de schoonheidsspecialist over de jaren heen ook complexer geworden en het belang van de juiste kwalificaties is daarmee alleen maar gegroeid. Wanneer consumenten weten dat ze kunnen letten op bepaalde keurmerken om zeker te zijn dat een schoonheidsspecialist de kwalificaties in huis heeft, geeft dat vertrouwen, en zal daarmee ook een steeds belangrijkere indicator worden bij de keuze voor een salon. Een centraal keurmerk of kwaliteitsregister voor gediplomeerd schoonheidsspecialisten zou hierin helpen. Ik denk dat een groot deel van de huidige beautyconsumenten nog onvoldoende bekend is met de verschillende bestaande brancheorganisaties en het SKIN register.” Eric & Inge Pluijmakers Eric & Inge Pluijmakers zijn de oprichters van het merk KRAEM en zijn overtuigd van de kracht van natuurlijke ingrediënten én toegepaste kinesiologie. Ook runt schoonheidsspecialist en natuurgeneeskundig therapeute Inge haar eigen beautysalon Diferencia op basis van deze visie. “Om deze stelling te kunnen beantwoorden heb ik gebruik gemaakt van enerzijds mijn eigen ervaring als eigenaresse van mijn praktijk die ik sinds achttien jaar heb en anderzijds de visies gestaafd op de verschillende behoeftes van consumenten. Vanuit mijn werkervaring als schoonheidsspecialiste en natuurgeneeskundige kan ik concluderen dat de meeste nieuwe cliënten mij vinden door mond-tot-mondreclame. Omdat ze gehoord hebben over mijn werkwijze, producten en de resultaten die hiermee behaald zijn bij een bekende. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een nieuwe cliënt aangaf bij mij in behandeling te willen vanwege het feit dat ik Anbos-lid ben of aangesloten was bij een beroepsvereniging voor alternatieve geneeswijzen. Maar, misschien heeft het bij sommige nieuwe cliënten wel meegespeeld in de actie om contact met mij op te nemen voor het maken van een afspraak? Het is zeker begrijpelijk dat een kwaliteitskeurmerk of lidmaatschap van een beroeps- of branchevereniging een belangrijk en doorslaggevend selectie-item kan zijn bij het zoeken van een nieuwe behandelaar. Hoe specialistischer de gewenste behandeling (zoals definitieve ontharing, laser behandelingen, permanente make-up etc.) hoe zwaarder een kwaliteitskeurmerk voor de consument zal wegen. Persoonlijk vind ik het een goede zaak om middels lidmaatschap inzicht te verschaffen bij de consument, dat ze terechtkomen bij een gekwalificeerde vakspecialist en dat er goede gediplomeerde diensten worden aangeboden. Uiteraard wil ik hier wel aan toevoegen dat dit ook niet altijd alles zegt over de dienstbaarheid en de kwaliteit van de salon en behandelaar. Er mag wel meer bekendheid en toegankelijkheid gaan komen over de kwaliteitskeurmerken en kwaliteitsregister onder de consument. Tevens denk ik dat nog steeds veel mensen niet weten dat ‘schoonheidsspecialiste’ een vrij beroep is en wat een lidmaatschap van een branchevereniging of kwaliteitsregister daadwerkelijk inhoudt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4