De Beautysalon nr4 online

D e B e a u t y s a l o n n r 4 2 0 1 8 66 M a r k e t i n g t i p s Bij influencer marketing denk je wellicht aan grote bedrijven met bijbehorende grote marketingbudgetten. Echter kun je ook als organisatie met een wat kleiner (of geen) budget influencers inzetten. ZICHTBAARHEID VAN JOUW SALON ONLINE Influencers hebben een sterke band met hun volgers opgebouwd. Hierdoor kunnen ze online zichtbaarheid genereren voor een product of dienst. Daarnaast kunnen ze volgers aanzetten tot het verrichten van acties, zoals het bezoeken van jouw salon. Eigenlijk zijn influencers niets nieuws en bestaat deze vorm van mar- keting al heel lang. Denk maar aan mond-tot-mondreclame. In het geval van influencers, vindt deze vorm van reclame online plaats. HOE KIES JE DE JUISTE INFLUENCER? Daar waar het aan het begin van het tijdperk van de influencer vooral belangrijk was dat de persoon in kwestie zoveel mogelijk volgers had (hoe meer volgers, hoe meer bereik), zien we nu een verschuiving naar de wat ‘kleinere’ influencers. Deze personen worden ook wel nano-influencers genoemd. Nano-influencers (tussen de 100 en 5.000 volgers) zien zichzelf niet zozeer als influencer, maar beschouwen zichzelf juist als ‘alledaagse’ mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Het grote voordeel hiervan is, is dat je geen gigantisch budget hoeft te hebben. In de meeste gevallen nodig je de nano-influencer uit voor een behandeling in jouw salon en in ruil daarvoor posten zij een bericht of maken ze een video van de behandeling. Juist doordat deze influencers een ‘kleinere’ volgersgroep hebben, zijn zij in staat om met persoonlijke en authentieke content (inhoud) een duurzame relatie op te bouwen met hun trouwe achterban. Omdat je als schoonheidssalon regionaal actief bent, is het aan te raden om een influencer uit jouw regio te kiezen. Zoek bijvoorbeeld naar vloggers (zij maken video’s) of bloggers (zij schrijven teksten) bij jou in de buurt. Daarnaast is het aan te raden een influencer te kiezen die zich heeft gespecialiseerd in beauty, want op deze manier bereik je de juiste doelgroep. MOGELIJKHEDEN Er is een aantal mogelijkheden wat betreft de content die door de influencer wordt gedeeld, namelijk: Product placement Bij product placement nodig je de influencer uit voor een behandeling. De influencer maakt hier een review van of bespreekt de behandeling met zijn/haar volgers. Take-over Tijdens een take-over neemt een vlogger, blogger of andere influencer jouw social media kanaal voor een tijdje over en plaatst berichten op dat kanaal. Sponsored content Dit houdt in dat de blogger tegen betaling bepaalde content over jouw merk of bedrijf op zijn blog of social media-kanalen plaatst. Anders dan bij product placement, betaal je advertentiekosten aan het social media kanaal. Tip: vergeet niet de content van influencers als bedrijf zelf ook weer te delen op je eigen kanalen! Groetjes en liefs, Jouwsalononline.nl INFLUENCERS: DEZE TERM HEB JE MISSCHIEN AL EENS VOORBIJ ZIEN KOMEN. EEN INFLUENCER IS IEMAND MET VEEL VOLGERS OP SOCIAL MEDIA WAAR MEN VEELVULDIG GEBRUIK VAN MAAKT. DE AFGELOPEN JAREN IS HET INZETTEN VAN INFLUENCERS ZEER POPULAIR GEWORDEN EN HEEFT DIT FENOMEEN ZICHZELF ONTWIKKELD TOT EEN ESSENTIEEL ONDERDEEL VAN DE MARKETINGSTRATEGIE VAN BEDRIJVEN. IS INFLUENCER MARKETING IETS VOOR JOUW SALON? Deska de Vries

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4