Online De beautysalon nr 4 2019

D e B e a u t y s a l o n n r 4 2 0 1 9 58 M a r k e t i n g t i p s WAT IS EEN SWOT-ANALYSE? SWOT staat voor sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Door een SWOT- analyse uit te voeren, onderzoek je ieder aspect van je bedrijf als geheel, of in relatie tot specifieke onderdelen van je bedrijf, zoals marketing. WAAROM IS HET UITVOEREN VAN EEN SWOT-ANALYSE BELANGRIJK? Het uitvoeren van een SWOT-analyse is belangrijk, je leert je bedrijf op een nieuwe manier kennen; het geeft inzichten en sturing voor je marketingstrategie. Een SWOT- analyse helpt je om betere beslissingen te nemen die direct betere resultaten opleveren. HOE BEÏNVLOEDT DE SWOT-ANALYSE JOUW VERKOOP? In zekere zin is een SWOT-analyse een situationele analyse die inefficiënties in jouw marketingprocessen aan het licht brengt en je sterke punten benadrukt. Door dit te doen, kun je de productiviteit verbeteren en de verkoop verhogen. Een SWOT-analyse richt zich ook op de reële context van je bedrijf, wat betekent dat je een duidelijk beeld krijgt van waar je staat in vergelijking met de concurrentie. HOE MAAK JE EEN SWOT-ANALYSE? Door jezelf een aantal belangrijke vragen te stellen, kom je er achter hoe je salon er op dit moment voor staat, wat je kunt doen om dit verder te ontwikkelen en hoe je kunt inspelen op bedreigingen en kansen. Strengths (sterke punten): • Waar is jouw salon goed in? • Waarom is je salon hier goed in? • Wat maakt jouw product en behandelaanbod uniek? • Hoe omschrijven externe personen de sterke punten? • Wat heb je tot nu toe bereikt met je salon? Weaknesses (zwakke punten): • Welke activiteiten gaan op dit moment nog niet zoals je zou wensen? • Waarom vind je dit? • Zijn er eventuele nadelen die jouw salon heeft ten opzichte van de concurrent? • Wat voor feedback heb je ontvangen van werknemers en klanten betreffende factoren die minder goed verlopen? • Waarin heeft het (eventuele) personeel extra training nodig? Opportunities (kansen): • Hoe ben je tot nu toe omgegaan met negatieve feedback; heb je deze kennis gebruikt om je salon te verbeteren? • Hoe kan je salon gebruikmaken van nieuwe ontwikkelingen binnen de branche? • Wat voor bedrijfs- en marketingstappen kun je nemen in de aankomende zes maanden wat budget en investeringen betreft? • Welke (eventuele) nieuwe samenwerkingen zijn er mogelijk met andere ondernemers? • Is er een behoefte van de consument, waar je nu nog niet aan kunt voldoen? OM MEER INZICHT TE KRIJGEN IN HOE JOUW SALON ER MARKETINGTECHNISCH VOORSTAAT, GEBRUIK JE DE SWOT-ANALYSE. KLINKT MISSCHIEN ERG TECHNISCH, MAAR DIT VALT MEE! DE SWOT-ANALYSE IS ZELFS EEN ZEER INTERESSANTE EN LEUKE MANIER OM ALLES WAT MET JOUW SALON TE MAKEN HEEFT, BETER ONDER DE LOEP TE NEMEN, ZODAT JE UITEINDELIJK MEER VERKOPEN EN TEVREDEN KLANTEN REALISEERT. Wat is een SWOT-analyse EN HOE HELPT DIT OM DE VERKOOP TE STIMULEREN? DESKA DE VRIES VAN JOUWSALONONLINE.NL GEEFT IN ELKE EDITIE HANDIGE MARKETINGTIPS AAN SALONEIGENAREN. Deska de Vries Threats (bedreigingen) • Welke obstakels zijn er op dit moment bij de inkoop van producten, het personeel, marketing, de werkplek en andere gebieden van je salon? • Zijn er factoren die op dit moment niet goed gaan, maar die wel van directe invloed zijn op het behalen van jouw doelen? • Zijn er bepaalde bedrijfsactiviteiten die veel tijd of investering vergen, maar die niet voor voldoende omzet zorgen? • Bieden jouw producten en diensten dezelfde kwaliteit als die van jouw concurrenten? • Zijn er ontwikkelingen binnen de branche die jouw salon negatief kunnen beïnvloeden? Nadat je de SWOT-analyse hebt uitgevoerd, verwerk je de bevindingen in een marketingplan. Waar je je op wilt gaan focussen in de aankomende periode, is gebaseerd op wat de sterke en zwakke punten zijn en de bedreigingen en kansen. Van daaruit maak je een actieplan om het probleem aan te pakken en de marketingfuncties te verbeteren. Succes en groetjes!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4