De Beautysalon nr4 2022 Online

De Be a u t y s a l o n n r 4 2 0 2 2 47 INGE WIELINGA-VAN DER MEULEN “Hoe efficiënter jij als schoonheidsspecialiste je werk kunt verrichten, des te gunstiger dat voor je bedrijf is. Denk eens aan time management, dit kan je leren om door middel van planning en uitoefening meer controle over je activiteiten te krijgen. Maar ook ervaring zorgt ervoor dat je sneller en efficiënter kunt werken. Efficiënt in de behandelingen om meer rust en tijd te bewaren, maar ook in je overhead activiteiten. Hoe efficiënter je je behandeling kunt inrichten, hoe meer klanten je in je werktijd kunt zien. Na je opleiding, waar je hebt geleerd onderdeel voor onderdeel te behandelen, zul je in de praktijk leren dat het ene onderdeel makkelijk met het andere gecombineerd kan worden. Wij kunnen niet meer zonder het digitaliseren van diverse processen in onze praktijk om zo efficiënter te werken. Door middel van het online boekingssysteem kan de klant haar eigen afspraak reserveren, wat ons tijd scheelt. Ditzelfde programma geeft ons veel inzicht in het klantgedrag en omzetcijfers op verschillende onderdelen. Een groot deel van de boekhouding wordt er tevens in verwerkt. Deze snelle inzichten besparen mij als ondernemer veel tijd. Tips? Valt er wel een uur uit? Geen probleem! Als je een to-do lijst achter de hand houdt, wordt ook deze tijd goed gebruikt. Bundel je activiteiten, werk alle telefoontjes en mail achter elkaar af. Of koop tijdsbesparing in; denk aan een contentschrijver, boekhouder, schoonmaker, telefoonassistentie...” Inge Wielinga van der Meulen is medisch schoonheidsspecialiste en eigenaresse van Schoonheidssalon Inge. In 2021 won zij de Beauty Award in de categorie Schoonheidsspecialiste van het jaar regio Noord. NICOLE PAPPOT “We leven tegenwoordig in een 24-uursmaatschappij. Alles moet het liefste hier en nu! Veel processen worden geautomatiseerd, waaronder ook agendabeheer. Nu moet ik bekennen dat ik 25 jaar een ‘ouderwetse’ papieren agenda heb gehad voor mijn salonafspraken. Dit omdat ik zelf de controle wilde hebben om mijn klanten in te plannen wanneer ik dat wilde. Ook wist ik precies welke behandeling en hoeveel tijd ik per klant wilde inplannen. Dit is uiteraard een persoonlijke keuze geweest en werkte voor mij het beste. Wel had ik al vanaf 1996 mijn volledige boekhouding en klantenbestand geautomatiseerd in een computerprogramma speciaal ontwikkeld voor de beautybranche. Dit is onmisbaar als je overzicht wilt houden op je financiën en je klantgeschiedenis qua behandelingen en verkoop. Met één druk op de knop kun je exact zien wat je op een dag hebt omgezet en waar je moet bijsturen als je ziet dat je je omzetdoel niet gaat halen. Bij de beautyondernemers die ik nu coach zie ik dat het gebruik van een digitale agenda steeds meer aan terrein wint. Op zich een prima ontwikkeling, maar ik wijs ze er wel op dat ze de controle over hun agenda goed in de gaten moeten houden. Mijn advies is om je klant niet een oneindige keuze aan tijden en dagen aan te bieden in jouw agenda. Creëer urgentie door een paar plekken beschikbaar te stellen.” Nicole Pappot heeft 25 jaar een eigen instituut voor huidverbetering gehad en is nu businesscoach voor beauty ondernemers die hun salon succesvol(er) willen maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4