De Beautysalon nr 4 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 4 2023 38 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de schoonheidsbranche. Om je te ondersteunen geven onze panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ steeds hun visie op een stelling die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. We leggen onze panelleden deze keer de volgende vraag voor: “Hoe trek ik (meer) mannelijke klanten aan in mijn salon?” Azra Secerbegovic Azra Secerbegovic, afgestudeerd in scheikunde en plantwetenschap, is eigenaresse van ASPA Beauty in Den Haag en founder van Azra Botanical Simplicity. “Wij hebben hard gewerkt om mannelijke klanten aan te trekken. Bij ons in de salon is de verdeling tussen vrouwelijke en mannelijke klanten nu 70/30, wat erg goed is omdat het aantal mannen dat in een schoonheidssalon komt nog steeds veel lager is. Wij zien dat mannelijke klanten loyaler zijn als ze tevreden zijn met de service en ze blijven regelmatig komen, meer dan vrouwen. Als jij ook meer focus wil op jouw mannelijke klant, hier zijn enkele strategieën en ideeën die wij hebben gebruikt om meer mannelijke klanten aan te trekken: • Bied man-specifieke diensten aan: introduceer behandelingen die speciaal zijn afgestemd op de verzorgingsbehoeften van mannen, zoals gezichtsbehandelingen specifiek voor de mannenhuid. • Creëer een uniforme sfeer: richt de salon in op een manier die ook uitnodigend is voor mannen en vermijd al te vrouwelijke of bloemrijke thema's. Onze kleuren in de salon zijn wit en neutraal en dat spreekt zowel mannen als vrouwen aan. Ook hebben wij posters in de salon met alleen mannengezichten. • Gebruik gerichte marketing: we hebben onze marketing óók afgestemd op het bereiken van een mannelijk publiek. Maak gebruik van sociale mediaplatforms en online reclame om mannen-specifieke diensten en speciale aanbiedingen te promoten. • Bied mannengerichte producten aan: we hebben producten op voorraad die speciaal ontworpen zijn voor mannen. Ons eigen merk AZRA Botanical Simplicity is ontworpen voor zowel mannelijke als vrouwelijke klanten. • Bied ‘bring a friend’-korting aan: we moedigen onze bestaande mannelijke klanten aan om hun vrienden en familie door te verwijzen met een beloning voor succesvolle doorverwijzingen. • Gebruik online beoordelingen: positieve online reviews van tevreden mannelijke klanten kunnen helpen vertrouwen op te bouwen en meer mannen naar je salon aan te trekken. Het belangrijkste is ommannen (én dit geldt voor iedereen!) zich comfortabel en welkom te laten voelen in je salon en vertrouwen op te bouwen. Wij geloven dat veel mannen hun (huid)verzorgingsroutines in de toekomst zullen aanpassen. We hebben het hier niet over tien-stappenroutines routines; maar meer mannen die echt de basis onder de knie hebben en een goede face wash, misschien een face scrub en een goede moisturizer gebruiken. Ook zullen mannen zich afkeren van puur en enkel functionele producten, omdat ze op zoek gaan naar producten die aan hun behoeften voldoen, in lijn zijn met hun ethiek, maar er ook geweldig uitzien op de planken van hun badkamer.” “HOE TREK IK (MEER) MANNELIJKE KLANTEN AAN IN MIJN SALON?” Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.schwillens@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van De Beautysalon!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4