De Beautysalon nr 4 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 4 2023 39 Hanna van Oordt Hanna van Oordt is operationeel manager bij het beautybedrijf Mineral Skin Cosmetics, importeur van diverse merken die gestoeld zijn op de bijzondere kracht van mineralen uit de Dode Zee. “Ook voor mannen is het tegenwoordig steeds normaler om goed voor hun huid te zorgen. De komst van sociale media heeft hier bewezen een grote rol in gespeeld en dit lijkt nog steeds te groeien. Om een voorbeeld te noemen leverde de hashtag #mensskincare op TikTok in het afgelopen jaar bijna 400%* meer views op dan een jaar ervoor. Vanuit marketing oogpunt denk ik dat er hiervoor bij salons ook kansen liggen. Het expliciet aanbieden en uitlichten van behandelingen speciaal voor mannen kan je wellicht een voordeel opleveren ten opzichte van concurrerende salons in de omgeving die de mannendoelgroep niet aanspreken. Om ook mannen aan te trekken is het belangrijk om stil te staan bij een ‘neutrale’ uitstraling van jouw salon die zowel mannen als vrouwen aan kan spreken. Verdiep je hierbij ook in de mannenhuid en welke behandelingen en producten hiervoor speciaal geschikt zijn en vermeld dit vervolgens ook op je website en bij de reserveringstool waar je gebruik van maakt. Tenslotte denk ik dat de grootste kracht ligt in sociale media en vervolgens mannen die elkaar doorsturen na positieve ervaringen. Benadruk online je expertise. Het op je sociale kanalen uitlichten van behandelingen die speciaal voor mannen geschikt zijn, het gebruiken van mannelijke modellen en delen van behaalde resultaten bij mannen zal andere mannelijk klanten ongetwijfeld overtuigen." *Bron: van den Broeke, T, “Male grooming is booming”, 19/7/23, CNN.” Eric & Inge Pluijmakers Eric & Inge Pluijmakers zijn de oprichters van het merk KRAEM en zijn overtuigd van de kracht van natuurlijke ingrediënten én toegepaste kinesiologie. Ook runt schoonheidsspecialist en natuurgeneeskundig therapeute Inge haar eigen beautysalon Diferencia op basis van deze visie. “Bij het lezen van deze stelling gaan we ervan uit, dat dit ook echt een doel op zichzelf is. We kunnen ons namelijk voorstellen dat mannen zeker welkom zijn (afhankelijk van het behandelaanbod), maar dat salons of huidinstituten hier niet perse op inzetten. Om dit te verwezenlijken zul je op de eerste plaats ervoor moeten zorgen, dat de presentatie van je zaak naar buiten toe ‘unisex’ is. Dus je website, de inrichting van je zaak en het aanbod van je behandelingen zullen zowel vrouwen als mannen moeten aanspreken (aangezien het voor mannen vaak een extra drempel is om een afspraak te maken…). Let bijvoorbeeld op kleurgebruik, taalgebruik en aanbod van (speciale) mannenbehandelingen. Indien mogelijk presenteer je jouw make-up lijn niet prominent in je wachtruimte, maar maak je er bijvoorbeeld een apart hoekje voor. Maak ook met je zaak en je (speciale) mannenbehandelingen reclame bij bijvoorbeeld de lokale sportcentra of locaties waar veel mannen samenkomen. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat een holistische werkwijze, welke afgestemd is om de disbalans van de huid zowel van buitenaf als van binnenuit te herstellen, een effectieve manier van werken is. Je uitgangspunt is de hele mens en vanuit een totaalbeeld werk je probleemoplossend. De focus ligt dan niet zo zeer op ‘beauty’ in het algemeen, maar op het helpen van mensen van alle leeftijden, met het verbeteren en het weer gezond krijgen van hun huid! Dit spreekt zich rond en trekt nieuwe cliënten aan van alle seksen en leeftijden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4