Previous Page  43 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 52 Next Page
Page Background

M

A R K E T I N G T I P S

Contentmarketing is een internetmarketingtechniek die zich richt op het maken

en delen van waardevolle, relevante informatie voor een specifieke doelgroep.

Het doel hiervan is het publiek aanspreken en aan je binden. Kijk voor voor-

beelden op

www.dehuidspecialist.nl

.

Waarom contentmarketing?

De consument wordt steeds slimmer en veeleisender, hij neemt niet meer

zomaar iets aan en wil ook niet lastig gevallen worden met allerlei reclame-

uitingen. De consument is op zoek naar waardevolle informatie en wil ver-

trouwd raken met het bedrijf, de producten of de dienst. Dit is waar het bij

contentmarketing om draait: de (potentiële) klant helpen aan informatie die hij/

zij nodig heeft. Met jouw informatie kunnen zij hun probleem oplossen. De

gedachte achter content marketing is: als je als bedrijf constant waardevolle

informatie blijft bieden aan je doelgroep, beloont je publiek je uiteindelijk met

loyaliteit.

Contentmarketing inzetten

Content kan van alles zijn, zowel offline als online: print, artikelen, blogs, white

papers, video’s of magazines. Als je op jouw website een interessant artikel

hebt geschreven over anti-ageing waarvan de klant echt iets van opsteekt en

waarmee je een gevoel van vertrouwen kunt realiseren, zal deze klant eerder

geneigd zijn een behandeling in jouw salon te plannen.

Content delen met jouw doelgroep

Bij contentmarketing wordt de (potentiële) klant niet gestoord met reclame-

boodschappen en dergelijke, maar zal de klant zelf naar jouw website of video

kijken omdat die dit interessant vindt. Daarom is het belangrijk dat content

gezocht en gevonden kan worden. Zoekmachine optimalisatie en social media

spelen hierin een belangrijke rol. Ook al heb je nog zo’n goed stuk geschreven

over anti-ageing, als jouw doelgroep dit niet online terugvindt, heeft het weinig

nut gehad.

Social media

Je gebruikt social media bijvoorbeeld om content vanaf je website te delen.

Je dient echter wel na te denken over de kanalen waarop je publiek actief is.

Ook moet je nadenken over de informatie die je wilt delen. Vuistregel is in elk

geval dat het één niet zonder het ander kan. Verwerk social media dus altijd in

je contentmarketing-strategie en vergeet andersom bij social media-marketing

niet aan content op je website te denken.

Als jij wilt gaan beginnen met contentmarketing, dien je na te denken

over de volgende punten:

1. Contentstrategie:

Welke doelgroep wil jij bereiken en met welke boodschap

wil je die bereiken?

2. Contentmarketing-tactieken:

Welke soorten contentmarketing zet jij in? Je

zou dit bijvoorbeeld kunnen doen via: blogartikelen, nieuwsberichten, webi-

nars, whitepapers, video’s, case studies of infographics

3. Social media-platforms:

Waar ga jij jouw content delen?

4. Meetpunten:

Hiermee kun jij het succes van content marketing in kaart

brengen. Denk aan websiteverkeer en de tijd die bezoekers aan jouw website

spenderen.

5. Tijd:

Content marketing hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn, je moet er

echter wel genoeg tijd voor vrijmaken.

6. Video’s:

Video’s kunnen het conversiepercentage met 86% vergroten! De

Beauty Alliance heeft een mooie video gemaakt! Kijk maar naar de video van

www.stralendmooi.nl

of van

www.stralenmooicadeau.nl

Voor meer informatie:

Ralf van Houts

ralf@mbcosmetics.nl www.beautyalliance.nl www.mbcosmetics.nl

Internet speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven. Traditionele vormen

van reclame via radio, televisie en tijdschriften werken minder goed en

steeds meer consumenten kopen online of oriënteren zich op het internet

voordat ze tot aanschaf overgaan. Ook jouw klanten zullen waarschijnlijk

eerst een aantal schoonheidssalons en cosmeticamerken met elkaar verge-

lijken, voordat zij een afspraak bij jou inplannen. Met contentmarketing kun

jij hier goed op in spelen. In deze marketingtip brengt Ralf van Houts van

MBCosmetics je op de hoogte van het concept contentmarketing.

Ralf van Houts

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

5 2 0 1 5 43