M
A R K E T I N G T I P S
Contentmarketing is een internetmarketingtechniek die zich richt op het maken
en delen van waardevolle, relevante informatie voor een specifieke doelgroep.
Het doel hiervan is het publiek aanspreken en aan je binden. Kijk voor voor-
beelden op
www.dehuidspecialist.nl.
Waarom contentmarketing?
De consument wordt steeds slimmer en veeleisender, hij neemt niet meer
zomaar iets aan en wil ook niet lastig gevallen worden met allerlei reclame-
uitingen. De consument is op zoek naar waardevolle informatie en wil ver-
trouwd raken met het bedrijf, de producten of de dienst. Dit is waar het bij
contentmarketing om draait: de (potentiële) klant helpen aan informatie die hij/
zij nodig heeft. Met jouw informatie kunnen zij hun probleem oplossen. De
gedachte achter content marketing is: als je als bedrijf constant waardevolle
informatie blijft bieden aan je doelgroep, beloont je publiek je uiteindelijk met
loyaliteit.
Contentmarketing inzetten
Content kan van alles zijn, zowel offline als online: print, artikelen, blogs, white
papers, video’s of magazines. Als je op jouw website een interessant artikel
hebt geschreven over anti-ageing waarvan de klant echt iets van opsteekt en
waarmee je een gevoel van vertrouwen kunt realiseren, zal deze klant eerder
geneigd zijn een behandeling in jouw salon te plannen.
Content delen met jouw doelgroep
Bij contentmarketing wordt de (potentiële) klant niet gestoord met reclame-
boodschappen en dergelijke, maar zal de klant zelf naar jouw website of video
kijken omdat die dit interessant vindt. Daarom is het belangrijk dat content
gezocht en gevonden kan worden. Zoekmachine optimalisatie en social media
spelen hierin een belangrijke rol. Ook al heb je nog zo’n goed stuk geschreven
over anti-ageing, als jouw doelgroep dit niet online terugvindt, heeft het weinig
nut gehad.
Social media
Je gebruikt social media bijvoorbeeld om content vanaf je website te delen.
Je dient echter wel na te denken over de kanalen waarop je publiek actief is.
Ook moet je nadenken over de informatie die je wilt delen. Vuistregel is in elk
geval dat het één niet zonder het ander kan. Verwerk social media dus altijd in
je contentmarketing-strategie en vergeet andersom bij social media-marketing
niet aan content op je website te denken.
Als jij wilt gaan beginnen met contentmarketing, dien je na te denken
over de volgende punten:
1. Contentstrategie:
Welke doelgroep wil jij bereiken en met welke boodschap
wil je die bereiken?
2. Contentmarketing-tactieken:
Welke soorten contentmarketing zet jij in? Je
zou dit bijvoorbeeld kunnen doen via: blogartikelen, nieuwsberichten, webi-
nars, whitepapers, video’s, case studies of infographics
3. Social media-platforms:
Waar ga jij jouw content delen?
4. Meetpunten:
Hiermee kun jij het succes van content marketing in kaart
brengen. Denk aan websiteverkeer en de tijd die bezoekers aan jouw website
spenderen.
5. Tijd:
Content marketing hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn, je moet er
echter wel genoeg tijd voor vrijmaken.
6. Video’s:
Video’s kunnen het conversiepercentage met 86% vergroten! De
Beauty Alliance heeft een mooie video gemaakt! Kijk maar naar de video van
www.stralendmooi.nlof van
www.stralenmooicadeau.nlVoor meer informatie:
Ralf van Houts
ralf@mbcosmetics.nl www.beautyalliance.nl www.mbcosmetics.nlInternet speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven. Traditionele vormen
van reclame via radio, televisie en tijdschriften werken minder goed en
steeds meer consumenten kopen online of oriënteren zich op het internet
voordat ze tot aanschaf overgaan. Ook jouw klanten zullen waarschijnlijk
eerst een aantal schoonheidssalons en cosmeticamerken met elkaar verge-
lijken, voordat zij een afspraak bij jou inplannen. Met contentmarketing kun
jij hier goed op in spelen. In deze marketingtip brengt Ralf van Houts van
MBCosmetics je op de hoogte van het concept contentmarketing.
Ralf van Houts
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 5 43