De Beautysalon nr. 5 2017

M a r k e t i n g t i p s E-mailadressen kun je zowel persoonlijk (in de salon) als online verzame- len. Vraag in de salon bij iedere nieuwe klant om het e-mailadres en vraag daarbij ook meteen toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven (dit is wettelijk verplicht). Verwerk voor online-adresverzameling in iedere mail ‘social share’-knoppen waarmee bestaande abonnees de mails snel en eenvoudig kunnen doorsturen of delen op sociale media. Zorg ervoor dat de klant zich kan inschrijven op de nieuwsbrief via je website. Dit kun je bijvoorbeeld onderaan de website vermelden, of je maakt gebruik van een pop-up die in beeld komt zodra de consument op de website terecht komt. Voeg ook een link ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ toe aan je handte- kening. WAT EN WANNEER KUN JE DE KLANT MAILEN? Er zijn een aantal gebeurtenissen waarop je kunt reageren met het verstu- ren van een mail, bijvoorbeeld nadat de klant jouw salon heeft bezocht. Dit is het ideale moment om aan de klant te vragen of zij/hij tevreden is met de behandeling. Sowieso is feedback vragen altijd goed, maar dit schiet er nog weleens bij in. Plan voor jezelf tijd vrij aan het einde van iedere werkweek en maak een mail waarin je de klant bedankt voor zijn/ haar bezoek. Sluit de mail af met de vraag of ze een review willen schrij- ven; zorg er voor dat je een link opneemt naar je Facebookpagina of een link naar je website, zodat ze hier direct de review kunnen achterlaten. Salons die ook een webshop hebben kunnen ervoor zorgen dat de klant, bijvoorbeeld een week na het bestellen van een product, een mailtje krijgt met de vraag of ze een review willen schrijven over het product. Je kunt klanten feliciteren met hun verjaardag en eventueel een mooie korting geven als cadeau. Voor speciale dagen als Vader- of Moederdag, Valentijnsdag, Kerstmis, enzovoort kan er een mailing worden gestuurd die speciaal bedoeld is om bepaalde seizoensgebonden producten onder de aandacht van de klanten te brengen. Denk hierbij aan cadeaubonnen. Een periodieke nieuwsbrief kan ook; je kunt bijvoorbeeld iedere salesronde van de leverancier een nieuwsbrief versturen. MAILPROGRAMMA Je zou een Hotmail- of Google-account kunnen gebruiken voor de nieuwsbrieven, maar erg professioneel is dat natuurlijk niet. Zelf gebruik ik Mailchimp wanneer ik de nieuwsbrieven voor mijn klanten schrijf. In Mailchimp maak je mooie templates, de statistieken zijn erg overzichtelijk en je kunt gemakkelijk formulieren maken voor de koppeling naar je site, zoals bijvoorbeeld het pop-upformulier. Jouwsalononline.nl www.jouwsalononline.nl JE HEBT DE UITSPRAAK WAARSCHIJNLIJK AL EENS GEHOORD: EEN NIEUWE KLANT MAKEN KOST ACHT KEER ZOVEEL GELD (EN TIJD) DAN BESTAANDE KLANTEN BEHOUDEN. MET ANDERE WOORDEN: EEN BESTAANDE KLANT OPNIEUW LATEN BESTELLEN IS HELEMAAL NIET ZO DUUR OF MOEILIJK. EEN GOEDE MANIER OM JE HUIDIGE KLANTEN TE ATTENDEREN OP JE AANBOD IS DOOR MIDDEL VAN E-MAILMARKETING. E-mailmarketing: waar te beginnen? Deska de Vries D e B e a u t y s a l o n n r 5 2 0 1 7 50

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4