De Beautysalon nr 5 2023 online

DE BEAUTYSALON NR 5 2023 43 Hanna van Oordt Hanna van Oordt is operationeel manager bij het beautybedrijf Mineral Skin Cosmetics, importeur van diverse merken die gestoeld zijn op de bijzondere kracht van mineralen uit de Dode Zee. “Het is zeker belangrijk dat je als schoonheidsspecialisten de huidverbeterende werking van een product of behandeling kan onderbouwen en uitleggen. Dit is echter niet hetzelfde als wetenschappelijk bewijs overleggen. Transparant zijn en eerlijk advies geven op basis van productkennis en ervaring is hierbij belangrijker dan klanten ‘vermoeien’ met gedetailleerd wetenschappelijk bewijs of lastige termen. Om te beginnen is de huid een complex orgaan en de werking van een product of behandeling altijd mede afhankelijk van factoren als leefstijl, blootstelling aan de zon/schadelijke straling en erfelijkheid. Een product of behandeling die bij de één goed werkt, heeft bij een ander misschien niet hetzelfde effect. Bewijs geven of claims overdragen is wat dat betreft gelijk al lastig. Dit betekent natuurlijk niet dat je als schoonheidsspecialist niet zelf kennis moet blijven opdoen, dit is zelfs erg belangrijk. Als je eenvoudig kan uitleggen aan je klant waarom een product, ingrediënt of behandeling een huidverbeterende werking heeft en realistische verwachtingen schetst, geeft dit vertrouwen in je expertise. Dit kan je ondersteunen door ervaringen en zelf behaalde resultaten te delen. Doordat je in de salon op maat werkt, zal je een beter persoonlijk advies kunnen geven dan enkel op basis van de wetenschappelijk bewezen werking van een ingrediënt of behandeling. Ten slotte zal jezelf verdiepen en ontwikkelen je ook helpen om uit te leggen waarom een bepaalde huidverbeteringsclaim niet klopt of niet geschikt is voor een klant. Zeker in de huidige tijd, waarbij de consument zichzelf steeds beter informeert, maar ook lukraak trends overneemt die geen wetenschappelijke basis hebben of soms zelfs destructief kunnen werken voor de huid(barrière), is het blijven doorleren van essentieel belang. Niet om zelf wetenschappelijk bewijs te kunnen overleggen, maar wel om het best mogelijke advies te kunnen geven.” Eric & Inge Pluijmakers Eric & Inge Pluijmakers zijn de oprichters van het merk KRAEM en zijn overtuigd van de kracht van natuurlijke ingrediënten én toegepaste kinesiologie. Ook runt schoonheidsspecialist en natuurgeneeskundig therapeute Inge haar eigen beautysalon Diferencia op basis van deze visie. “Vanwege de coronapandemie is er veel te doen geweest over de wetenschap. We werden dagelijks geconfronteerd met deskundigen die hun mening als ‘wetenschapper’ naar buiten brachten en de politiek heeft de wetenschap vaak misbruikt om hun eigen ideologieën te verspreiden onder de bevolking. Hierdoor heeft de wetenschap het moeilijk gekregen. Wij verwachten van de wetenschap een in steen gebeiteld antwoord, maar helaas is wetenschap geen absoluut getal. Wetenschap is juist de zoektocht naar kennis met het hoogst mogelijke waarheidsgehalte en dat zal altijd dynamisch blijven. Als je in huidverbetering iets wetenschappelijk wil claimen, dan zou je 100% zekerheid moeten kunnen bieden maar dat is onmogelijk. Voorzichtigheid is dus geboden, want een huidverbeteringsclaim kan tegen je werken zodra het geclaimde resultaat bij een cliënt achterblijft. In de wetenschap worden helaas ook zaken uitgesloten. Zo is er nog maar weinig wetenschappelijk bewijs voor de aanwezigheid van energiemeridianen en het zelf genezend vermogen van de mens en voldoen bijvoorbeeld de werking van kruidensupplementen niet aan de eisen van wetenschappelijke onderbouwing. Schiet de wetenschap hier tekort of zijn er andere belangen? Maar als je op een holistische manier te werk gaat, dan voel je waarschijnlijk ook niet de behoefte om huidverbetering wetenschappelijk te bewijzen. Met een holistische aanpak kijk je naar de mens in zijn geheel, ga je niet werken aan de klacht maar werk je aan de oorzaak van de klacht voor een blijvend resultaat. Ieder mens is daarin uniek en heeft een individuele aanpak nodig, waarbij huidverbetering gerealiseerd wordt door de natuurlijke balans in het (energetische) lichaam te herstellen. De weg om tot resultaat te komen, is bij elke cliënt anders en niet te vast te leggen in een wetenschappelijk protocol.” Eric & Inge Pluijmakers zijn de oprichters van het merk KRAEM en zijn overtuigd van de kracht van natuurlijke ingrediënten én toegepaste kinesiologie. Ook runt schoonheidsspecialist en natuurgeneeskundig therapeute Inge haar eigen beautysalon Diferencia op basis van deze visie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4