Previous Page  42 / 118 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 118 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

1 2 0 1 6

42

MICHEL HERBELIN IS EEN FRANS HORLOGEMERK MET EEN ZWITSERS HART. SINDS ENKELE MAANDEN WORDT HET IN DE BENELUX

VERTEGENWOORDIGD DOOR G-TIME BVBA, HET BEDRIJF VAN PATRICK GELDER, FRÉDÉRIC SCHOENMAECKERS EN DANIEL DRESSEN.

VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER GING GRAAG IN OP DE UITNODIGING OM EEN BEZOEK TE BRENGEN AAN HET HOOFDKANTOOR EN DE PRO-

DUCTIEFACILITEITEN VAN MICHEL HERBELIN, GELEGEN IN HET FRANSE CHARQUEMONT OP EEN STEENWORP AFSTAND VAN DE ZWITSERSE

GRENS. DOORDAT WE ALLE VERSCHILLENDE AFDELINGEN KONDEN BEKIJKEN (WAT IN DE JUWELIERSWERELD BEPAALD GEEN VANZELFSPRE-

KENDHEID IS!) EN DIRECTEUR PIERRE-MICHEL HERBELIN RUIM DE TIJD NAM VOOR EEN INTERVIEW, KREGEN WE EEN HEEL DUIDELIJK BEELD

VAN DE COLLECTIES, DE MERKSTRATEGIE EN DE MANIER WAAROP MICHEL HERBELIN BEZIG IS MET DE VERDERE INTERNATIONALE EXPANSIE.

EEN GOED VOORBEELD HIERVAN IS DE AANSTAANDE DEELNAME

Horloges een ziel geven,

DAAR DRAAIT HET OM

Pierre-Michel Herbelin is de zoon van de oprichter en geeft sinds vijf jaar

leiding aan het bedrijf, waar ruim tachtig mensen werken en dagelijks tus-

sen de vier- en zeshonderd horloges worden vervaardigd. “Hoewel er sinds

de oprichting in 1947 natuurlijk veel is veranderd, is de ambachtelijk kant

van het vak nog altijd het fundament van Michel Herbelin. Een goed voor-

beeld daarvan is onze ontwerpafdeling”, vertelt Pierre-Michel. “De eerste

schetsen en tekeningen van een nieuw horloge worden gewoon met pot-

lood en papier gemaakt. In een latere fase worden deze natuurlijk omgezet

in digitale technische tekeningen, maar de basis is puur handwerk. Deze

manier van werken geeft de horloges in mijn ogen meer karakter en een

ziel. En dat is iets waar juweliers en consumenten gevoelig voor zijn.”

COLLECTIE

Voor de complete Michel Herbelin-collectie geldt dat deze is voorzien

van Zwitserse uurwerken en handmatig geassembleerd wordt. De collectie

omvat voornamelijk quartz- en enkele automatische horloges, waarvan de

meest luxueuze modellen enkele duizenden euro’s kosten. De nadruk ligt

echter op het segment van € 400,- tot € 500,-.

“De scherpe prijs/kwaliteitverhouding was voor G-Time een belangrijke

reden om het merk in het portfolio op te nemen”, verduidelijkt Frédéric

Schoenmaeckers. “Ook interessant is de ruime keuze in damesmodellen

en de elegante uitstraling hiervan. Bij veel merken zie je dat de damesmo-

dellen eenvoudigweg de kleinere variant van de herenmodellen zijn. Bij

Michel Herbelin is dat absoluut niet het geval en is ieder model echt vanuit

de basis ontwikkeld. Deze werkwijze leidt tot kwalitatief hoogwaardige col-

lecties, die tegelijkertijd prima betaalbaar zijn voor een brede doelgroep.”

ONTWIKKELING NIEUWE MODELLEN

Pierre-Michel Herbelin: “Wanneer de ontwerptekening van een nieuw

horloge eenmaal definitief is goedgekeurd, maken we van dit horloge een

prototype. Wanneer dit klaar is, kan het nog altijd gebeuren dat het ont-

werp niet in productie wordt genomen. Als er ook maar iets is dat ons niet

bevalt, dan gaan we terug naar de tekentafel. Is het prototype goedgekeurd,

dan volgt er een fase waarbij alle verschillende combinaties met elkaar ver-

geleken worden. We bekijken bijvoorbeeld welke kleurencombinaties het

beste bij dat betreffende model passen, welk type polsband de beste optie

Frédéric

Schoenmaeckers

Fotografie: Maaike van Esch

R

E P O R T A G E

Pierre-Michel Herbelin