De Juwelier nr1-2018 Online

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 82 Re p o r t a g e Juwelier Leusink van Veen is een begrip in Nunspeet en op de Noord-Veluwe. Met een geschiedenis die teruggaat naar het jaar 1916 kun je gerust zeggen dat de juwelier in Nunspeet en omstreken een goede naam heeft opgebouwd. Henk-Jaap zwaait sinds vorig jaar officieel de scepter bij de juwelier die hij van zijn vader overnam en als één van zijn eerste wapenfeiten besloot hij de winkel rigoureus te veranderen en naar zijn visie aan te passen. LOOK & FEEL “De winkel was 25 jaar geleden voor het laatst verbouwd”, zo begint Henk-Jaap met vertellen. “Het oude interieur was vrij druk en we misten ruimte. Ik wil niet zeggen dat het interieur gedateerd was, want kersenhout en groene accenten zie je weer veelvuldig terugkomen, maar het was wel mijn wens om de winkel toe voorzien van een nieuwe look & feel. Daarbij wilde ik de nadruk gaan leggen op iets waarmee we ons echt onderscheiden: onze service en onderhoud en onze vakkennis. Zodoende was het mijn wens om de reparatieruimte vanachter de gesloten muren te halen en een prominente plek in de winkel te geven.” BELEVING “Door onze vakmensen in de spotlight te zetten en te laten zien wat er gebeurt met bijvoorbeeld een batterijvervanging, maak je niet alleen het werk transparanter, je creëert JUWELIER LEUSINK VAN VEEN BELEEFDE DE AFGELOPEN JAREN NOGAL WAT HOOGTEPUNTEN. HET HONDERDJARIG JUBILEUM TWEE JAAR GELEDEN ALLEEN AL WAS NATUURLIJK GENOEG AANLEIDING VOOR EEN FEESTJE, MAAR DAARNAAST NAM HENK-JAAP LEUSINK VORIG JAAR DE ZAAK VAN ZIJN VADER OFFICIEEL OVER ÉN WERD DE WINKEL GEHEEL VERBOUWD. DAN MAG JE TOCH WEL VAN EEN BEWOGEN TIJD SPREKEN. VOOR DE VERBOUWING WERD HARMELING INTERIEURCONCEPTEN INGESCHAKELD EN WIJ SPRAKEN MET HENK-JAAP EN KAREL VAN SCHOOTEN VAN HARMELING INTERIEURCONCEPTEN OVER DIT MOOIE PROJECT. “DE WINKEL IS MOOIER GEWORDEN DAN IK ME VAN TE VOREN HAD KUNNEN VOORSTELLEN” ook beleving in de winkel”, vervolgt Henk-Jaap. “Tegenwoordig is het internet een grote etalage en kan je alles vinden wat je wilt. Als je mensen nog in je winkel wilt verwelkomen, moet je beleving creëren. De werkbanken staan nu letterlijk in de winkel en vooral mannen gaan kijken bij een horlogereparatie, stellen vragen over iets wat ze altijd al hebben willen weten en de vrouwen gaan rondkijken. Je zorgt ervoor dat je klant langer in je winkel blijft hangen en dat is wat je wilt. ” Hoe is Henk-Jaap tot dit idee gekomen? “Het idee van het laten zien wat er gebeurt bij de reparatie van een horloge of sieraad heb ik langer. Mijn vader liet mij onlangs iets lezen dat ik twintig jaar geleden heb geschreven en daarin stond: het ambacht op de winkelvloer laten zien. We zijn er vanuit gegaan dat iets simpels als het vervangen van een batterij of het inkorten van een bandje niet de interesse heeft van de consument, maar door het snel naar achter te brengen en binnen vijf minuten weer terug te geven, word je niet transparanter. Laat zien wat je doet en wat er met het horloge of sieraad gebeurt. Wij hebben zelfs het polijsthok bij de winkel betrokken. Het draait om beleving creëren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4