De Juwelier

35 D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 1 nemen en samen te brainstormen. Tijdens deze gesprekken hebben we onze klanten gevraagd hoe we ze in deze moeilijke periode van dienst kunnen zijn, met name ook digitaal. We merken dat er onder klanten steeds meer bewustwording komt voor de digitale aanwezigheid. Waar voorheen de etalage het visitekaartje was van elke juwelierszaak, zien nu steeds meer juweliers het belang van een sterke online etalage. Een verandering die naar ons idee niet meer zal verdwijnen.” Ronen Weisz: “Wij hebben de afgelopen maanden veel contact gezocht met onze klanten om gewoon even te babbelen. Vragen hoe het gaat en of iedereen gezond is, want gezondheid is onbetaalbaar. Wij hopen dat onze klanten met hun familie en team deze bizarre crisis zo goed als mogelijk doorkomen. De klanten waarderen dat enorm. Tevens kregen wij steeds vaker het verzoek om meer beeldmateriaal en productspecificaties aan te leveren. Vanwege de lockdown zijn vele juweliers meer gaan focussen op online exposure en vandaar hebben wij onze klanten uiteraard voorzien van veel informatie voor hun eigen website/webshop.” WAT DOEN JULLIE OP DIT MOMENT? Marije Veerman: “We zijn vooral druk met het digitaal ondersteunen van onze klanten. We helpen ze met hun websites door op maat gemaakt materiaal aan te leveren, teksten te schrijven, productfeeds te koppelen en social media content te sturen. Doordat het in de winkels rustig is, hebben veel klanten daar nu ook de tijd voor en wordt hier dankbaar gebruik van gemaakt. Ook hebben we veel automatische koppelingen met de software van klanten gerealiseerd, zoals met naast de traditionele verkoop ook best een extra service kunnen aanbieden die mensen niet online kunnen verkrijgen. Ze moeten zich onderscheiden van de online winkels en gaatjes prikken is echt een ideale manier hiervoor.” Paul Arbeid: “Het feit dat de winkels dicht zijn, is voor onze klanten niet alleen omzetmatig een forse dreun maar zeker ook emotioneel. Vorig jaar hadden we de indruk dat we door de maatregelen in winkels rechtstreeks een bijdrage konden leveren om het aantal besmettingen te verminderen. Nu is er sprake van onmacht omdat je als juwelier simpelweg niets kunt doen om een bijdrage te leveren anders dan dicht te zijn of reparaties aan te nemen.” Ronen Weisz: “Gelukkig zijn de winkels weer een beetje open! Een jaar geleden begon de ellende en was uiteraard de angst groot over het onbekende wat er ons te wachten stond. We zijn nu een jaar verder dat werkelijk een “WIJ VERWACHTEN WEL DAT, ZODRA DE WINKELS OPEN GAAN, ER HEEL VEEL BESTEED GAAT WORDEN. JE MERKT DAT OOK DE CONSUMENTEN HET ONLINE SHOPPEN MINDER LEUK BEGINNEN TE VINDEN EN DAT ER VEEL BEHOEFTE IS OM WEER TE KOPEN BIJ EEN FYSIEKE RETAILER” -AMBERRIJNHOUT PrismaNote en Blaizz. Daarnaast steken we veel tijd in het optimaliseren van onze eigen software. We zijn begin januari overgegaan op een compleet nieuw voorraadbeheer-systeem. Een behoorlijke klus die al op de planning stond, daarbij kwam het stiekem best goed uit dat het wat rustiger is.” Amber Rijnhout: “Wij zijn intern bezig met een aantal grote projecten waar nu wat meer tijd voor is, maar waar we ook mee bezig zijn is de voorjaarsbrochure. Wij hebben besloten om. ondanks de lockdown wél door te gaan met dit jaarlijkse project. Omdat zichtbaarheid en contact met de consument juist in deze tijd belangrijker is dan ooit wilden wij onze juweliers wel de kans geven om mee te doen met een geheel verzorgde voorjaarscampagne om zichzelf te laten zien zodra de retail weer open gaat. Met een QR code aan de voorkant van de gepersonaliseerde brochure komt de consument direct op de website of webshop van de juwelier, wat ook weer mogelijkheden biedt tot directe online verkoop als een juwelier hierop is ingericht.” Paul Arbeid: “Hard werken… Hoewel het bij ons natuurlijk ook qua bestellingen rustiger is en de omzet hierdoor onder druk staat, vervelen wij ons niet. We zijn zelfs op zoek naar nieuwe marketing en brandsupport medewerkers die ons helpen om ook dit jaar onze ambities weer waar te kunnen maken. Wij hebben een kleine showroom laten bouwen waar onze klanten de sieradencollecties uit kunnen zoeken. De klanten die op bezoek zijn geweest, zijn hier heel positief over omdat ze hun order direct mee kunnen nemen. Daarnaast investeren wij fors in ICT om de diverse disciplines beter op elkaar af te kunnen stemmen.” Ronen Weisz: “Wij zijn altijd (pro)actief en eerlijk gezegd is dit sinds de eerste lockdown niet anders. Buiten onze standaard werkzaamheden om, waaronder marketing plannen maken en service & reparatie, zijn wij op de achtergrond druk bezig met verschillende en zeer leuke projecten. Eén is uiteraard al bekend; dat wij de distributie voor Maurice Lacroix voor de Benelux per 1 januari jl. verzorgen. Zoals mijn grootvader, de oprichter van ons bedrijf, mijn vader en oom heeft geleerd: investeren in tijden dat het economisch zwaarder is. Dat doen wij nu.” Marius van Harten: “Tineke en ik zijn dagelijks aanwezig en ons team goudsmeden en horlogemakers drie dagen per week. We doen samen de opdrachten en daarnaast coachen we elkaar. Op die manier zorgen we ervoor dat we onze dienstverlening naar een nog hoger niveau brengen. Ook wordt er juist nu veel kennis overgedragen wat betreft de verschillende apparatuur die er staat en de technieken die we gebruiken. Zo hadden we bijvoorbeeld eind 2020 geïnvesteerd in een GRS graveer/zet inrichting. We geven nu medewerkers de kans om zich in het zetten te bekwamen. De zetter leert de collega goudsmeden de fijne kneepjes van het mikropavé zetwerk. Daarnaast hebben we een aantal ontwerpen gemaakt die op dit moment uitgevoerd worden waarbij we samen letten op de uitvoering, de prijsstelling doorspreken en calculeren.” Marc van Kuijk: “Momenteel doen wij mee aan de events van Melano, een fantastisch initiatief. Hier laten we klanten kennis maken met onze producten. De corona-crisis heeft veel ondernemers doen beseffen dat ze WAT IS HET GROOTSTE VERSCHIL (BUITEN HET FEIT NATUURLIJK DAT DE WINKELS HELEMAAL GESLOTEN ZIJN NU) TEN OPZICHTE VAN DE SITUATIE EEN JAAR GELEDEN? Lees het vervolg op pagina 36

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4