De Juwelier nr 1 2023 Online

DE JUWELIER NR 1 2023 93 GEORGE VAN EKEREN Op 31 december 2022 ben ik vader geworden. Wat schrijf je dan over de planning van 2023? Wellicht dat niets is wat het lijkt en je flexibel moet zijn. Toch denk ik direct aan het stellen van prioriteiten. Er zijn namelijk veel dingen die je aandacht opeisen. Denk aan de verkoop in de winkel, het doen van reparaties en inkoop, administratie en het werven van nieuwe klanten. Daarnaast zijn er nog meer randzaken die niet direct invloed hebben op de winst. Toch kan je daar juist zo druk mee zijn. Het is niet voor niets dat men zegt dat 20% van je bezigheden bijdraagt aan 80% van het resultaat. Wat is voor u die 20%? Voor mezelf kwam ik erachter toen ik, als kersverse vader, aan het stofzuigen was. Ik heb tot vorige week niet geweten hoe dit proces verbeterd kon worden. Het moet gebeuren en het is simpel toch? Je haalt dat apparaat uit de kast, trekt er een snoer uit, zoekt een stopcontact, trapt op de ‘aan-knop’ en manoeuvreert tussen de objecten. De slurf en de bak zitten wat in de weg, maar het is niet anders. Totdat ik vorige week onze draadloze stofzuiger in gebruik nam. Wat een waanzinnige innovatie. Het lost de problemen op, waarvan ik niet wist dat ik ze had. Een stuk lichter en eenvoudiger, geen (te kort) snoer, slurf en karrertje meer, aanzetten met een vinger en uitgerust met ledverlichting voor optimaal zicht. Ik zou bijna stofzuigers gaan verkopen, als ik geen juwelier software maakte. Toch heeft het me aan het denken gezet voor komend jaar. PrismaNote moet zijn als de draadloze stofzuiger (of de stof robot als je gelijkvloers woont). Een totale metamorfose van het winkelsysteem, waarbij het principe van ‘kassa draaien’ hetzelfde blijft. Deze productverbetering en klantervaring wordt mijn grootste prioriteit in 2023. De andere 80% is bijzaken. BENJAMIN MAASLAND Het leven is wat je overkomt, terwijl je druk bent met andere plannen maken. Plannen is het omschrijven van in de toekomst te behalen gewenste resultaten met de daarvoor benodigde activiteiten. Voordeel van plannen is dat je ongeveer weet wat er gaat komen, waardoor je bijvoorbeeld financiële middelen en de inzet van je eigen tijd of die van je medewerkers kunt reserveren. Een nadeel van plannen is dat je ingehaald kunt worden door de werkelijkheid met als gevolg dat de planning niet meer relevant is en je voor de planning gebruikte inspanningen verloren zijn gegaan. Plannen is voor iedereen onderdeel van het dagelijkse leven en bestaat altijd uit een idee en een handeling. Je bedenkt ‘s avonds wanneer je de volgende dag wakker wilt worden en je zet hiervoor een wekker of je wilt in de avond gaan sporten en reserveert een plek in een groepsles bij de sportschool. Zakelijk plannen is een must. Bekende zakelijk planningen zijn: de begroting, de inkoopplanning, de marketingkalender en de personeelsplanning. Zonder dergelijke planningen is het bijna onmogelijk om te ondernemen. Je zal toch immers moeten weten of er genoeg middelen zijn om de huur en het personeel te betalen, of je op tijd de juiste verkoopwaar in de winkel ontvangt, of het reclamemateriaal op tijd binnen is voor de Valentijnspromotie en of je voldoende personeel hebt ingeroosterd om je winkel te bemensen. Plannen geeft ons het gevoel van zekerheid en houvast. Feitelijk is het een schijnzekerheid, omdat niemand in de toekomst kan kijken. Vaak genoeg blijkt achteraf dat we op de planning hebben kunnen vertrouwen. Wil je meer zekerheid inbouwen, dan maak je een back-up plan ook wel plan B genoemd. Het idee hierachter is dat als het eerste plan niet blijkt te werken je een vangnet hebt dat ervoor zorgt dat de planning alsnog niet verstoord wordt. Voor de eerder benoemde planningen kan je hierbij denken aan het achter de hand houden van extra kapitaal, bijvoorbeeld via je spaarrekening, een order op afroep plaatsen om onverwacht verkoopsucces op te kunnen vangen, het snel kunnen opschalen bij een succesvolle promotie door meer exposure op social media in te zetten en het achter de hand houden van oproepkrachten bij onverwachte drukte in de winkel. Tip: Het is raadzaam om je medewerkers mee te nemen in de beschreven planningen om draagvlak, motivatie en overzicht te creëren. Een verkoopbegroting meegedeeld krijgen werkt voor een medewerker veel minder motiverend dan wanneer een medewerker zelf een voorstel doet voor zijn eigen verwachte resultaten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4