DeJuwelier 2 2019

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 1 9 58 C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h DE TITEL VAN DEZE COLUMN WAS BIJNA “KOFFIEDIK KIJKEN IS NIET MEER MOGELIJK” GEWORDEN. IK KEN GEEN ONDERNEMER OF MANAGER DIE HET NOG HEEFT OVER LANGETERMIJNSTRATEGIEËN OF ZELFS MIDDELLANGE TER- MIJNEN. DE LAATSTE TIJD LIJKT HET WEL OF NIEMAND MEER DAN EEN JAAR VOORUIT DURFT TE DROMEN, DENKEN OF PLANNEN. ZO OOK IK NIET, WANT TIJDEN WORDEN STEEDS VOLATIELER. HET KOFFIEDIK KIJKEN VORIG JAAR GING NIET AL TE MAKKELIJK EN WAS WEINIG POSITIEF. IK MOET U EERLIJK BEKENNEN DAT IK VOOR 2019 NIET VEEL POSITIEVER BEN. INMIDDELS IS HET EERSTE KWARTAAL VAN 2019 BIJNA OM EN HEBBEN WE DE INVLOEDRIJKE BEURZEN IN GENÈVE (SIHH) EN BAZEL (BASELWORLD) BEZOCHT. IN DEZE COLUMN GA IK DAAROM WEDEROM EEN POGING WAGEN OM TE VOORSPELLEN WAT DE REST VAN HET JAAR ONS JUWELIERS ZAL BRENGEN. EDELSTENEN Zoals ik elk jaar schrijf ben ik gek op edelstenen. Mijn bezoek aan BaselWorld begin ik standaard met een bezoek aan de hal met edelstenen. Dit jaar was het aantal standhouders daar (wéér) merkbaar minder en de sfeer was bij de meesten die wél de moeite en investering hadden gedaan bovendien niet al te best. De twee grootste trends die ik vorig jaar opmerkte, zetten dit jaar door: de groei van de vraag naar labgrown diamonds en de opkomst van de kleur groen. JUWELEN Voor mij was de start van 2019 zeer teleurstellend op juwelengebied. In Genève worden er geen juwe- len getoond en op BaselWorld zijn veel juwelenmerken afgevallen. Zodanig veel dat heel hal 2 zelfs dicht was. De trend van geelgoud die paar jaar geleden ingezet is, blijft gestaag doorzetten. Een aantal nieuwe trends die ik meen gespot te hebben zijn: - Zwart: net als bij de horloges zien we veel zwart. Zowel zwarte edelstenen als zwart metaal, bijvoorbeeld door middel van zwart rhodium op goud, of DLC op titanium. - Sustainable: vorig jaar heeft Chopard een grote statement gemaakt met ‘sustainable gold’. - Retro: net als bij de horloge zien we de invloed van retro en vintage-stijlen toenemen bij juwelen. - Emaille: emaille bij juwelen is weer helemaal terug. De koning der emaille bij juwelen is natuurlijk Victor Mayer. - Street style: net als in de mode zie je invloeden van ‘street style’ terug in de nieuwe ontwerpen van juwelen, vaak geïnspireerd door hip hop artiesten. HORLOGES Ook op horlogegebied was het geen revolutionair jaar. De trends van vorig jaar kabbelen schijnbaar rustig voort. Zwarte kasten zijn nog steeds populair en worden dit jaar ook veel met blauwe wijzerplaten gecom- bineerd. Bronzen kasten hadden we ook al eerder gezien, maar werden dit jaar (nog) meer met groene wijzerplaten gecombineerd. Er wordt ook nog steeds veel geëxperimenteerd met innovatieve materialen voor horlogekasten. De golf van bicolor welke vorig jaar aanzette leek dit jaar uitgegroeid tot een tsunami. Geelgoud met staal, roodgoud met staal, of nu zelfs brons met staal – de liefhebber kan zijn lol niet op. Ik vond het wederom opvallend stil op het gebied van smartwatches. Ik had verwacht dat het gat dat Swatch Group achtergelaten had tijdens BaselWorld dit jaar opgevuld zou worden door Apple, Samsung en/of Garmin. Deze merken waren er echter niet te vinden en er werd ook geen woord gerept in de wandelgangen. Een gemiste kans? NEDERLANDSE ECONOMIE Vorige maand heb ik de eer gehad onze Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, te ontmoeten. Ondanks de turbulentie op de markt was hij gematigd positief te noemen over de Nederlandse economie in 2019. De ramingen van het CBS voor 2019 wijzen ook weer op groei, maar dan wel een afnemende groei, van 2,6% in 2018 naar 2,2% dit jaar. De DNB waarschuwt: ‘De inflatie (HICP) komt in 2018 naar verwachting uit op 1,6% en loopt dan scherp op naar 2,7% in 2019, door de verhogingen van de energiebelastingen en het lage btw- tarief (van 6% naar 9%).’ Conclusie is dat de Nederlandse economie nog steeds op volle toeren draait, maar iedereen is voorzichtig, vooral ook omdat men bang is voor een vastgoedbubbel en de gevolgen van Brexit. GLOBALE ECONOMIE Ondanks dat aan het begin van 2019 de Europese Centrale Bank (ECB) aangaf te verwachten de rente te verhogen halverwege het jaar, werd in maart aangekondigd dat ze met een pakket aan maatregelen het economische tij proberen te keren. Zij kondigden ook aan dat ze dit jaar de rente niet meer zullen verhogen en dat vanaf september banken gemakkelijker toegang krijgen tot het leningenloket van de ECB. Dit besluit werd genomen omdat het begin van 2019 de groei- en inflatieprognoses drastisch zijn teruggeschroefd. De oorspronkelijk prognose van 1,9% groei dit jaar, kwam 0,6 procentpunt lager uit op 1,1%. De inflatie zal slechts 1,2% bedragen i.p.v. de oorspronkelijke prognose van 1,6%. Buiten Europa is de turbulentie groter en blijven de factoren van invloed die ik vorige jaar al opsomde nog zeer actueel: Brexit, Trump’s protectionisme, de verdere opmars van Poetin, het dictatoriale gedrag van Erdogan, opmars van China, en het aanblijven van terroristische aanslagen over de hele wereld. En zo kan ik wederom hele pagina’s vullen. Ik denk kortom dat er veel factoren zijn die de flinterdunne zijden draad waar de optimistische verwachtingen aan hangen voor 2019 kunnen doen knappen. Dat het sentiment wereldwijd matig positief is voor 2019 en de vooruitzichten door niemand meer dan een jaar gemaakt worden, maakt mij wederom persoonlijk niet optimistisch over dit jaar. Van nature ben ik zeer positief van aard en zie het glas altijd halfvol, maar ik zie veel donkere wolken aan de horizon. Ik hoop dat deze snel verdampen en dat er wereldwijd zowel op politiek en economisch vlak rust zal ontstaan, waardoor wij allemaal weer bezig kunnen zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij navraag onder mede- ondernemers hoor ik veel uiteenlopende reacties en graag verneem ik uw visie voor het rest van het jaar. Dat kan per e-mail of in de nieuwe (besloten) Facebook-groep van De Juwelier. Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020- 2602100. Aanvullende informatie is ook beschik- baar op www.OakConsultancy.com . Alon Ben Joseph Koffiedik kijken in 2019 ALON BEN JOSEPH IS EIGENAAR EN DIRECTEUR VAN DE ACE LUXURY GROUP EN DAARNAAST EEN ONDERNEMER MET GROTE PASSIE VOOR HORLOGES, SIERADEN, DIAMANTEN EN INTERNET.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4