De Juwlier nr2-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 2 1 31 we in een paar vragen hoelang we nodig denken te hebben voor de klant. Daarnaast mogen batterijen en kleine reparaties net binnen de winkel aan een aparte tafel afgehandeld worden.” Angelique en Paul Swaab: “Voor sieraden/horloges uitzoeken rekenen wij een ½ uur. Tot nu toe gaat dat redelijk goed. De klanten die een afspraak hebben gemaakt komen gericht en weten bijna zo goed als zeker wat ze willen hebben en dan is het aan ons om het juiste erbij te pakken en of iets vergelijkbaars te laten zien. Oorgaatjes schieten doen wij ook weer. Hiervoor hebben wij 15 minuten gerekend. Dit is lang zat en er is zelfs nog tijd om een andere oorbel bij het tweede/derde gaatje uit te zoeken. Voor gedenksieraden en trouwringen nemen wij langer de tijd en trekken daar een uur voor uit. Het valt ons direct op hoeveel mensen er gaan trouwen, ondanks de situatie waarin we met zijn alle verkeren.” Monique Zondervan: “Dit verschilt echt per klant. De ene klant weet wat hij of zij wil en de ander is nog aan het oriënteren, maar over het algemeen is het een 1/2 uur. Voor een afspraak voor trouwringen is dit gemiddeld 1,5 to 2 uur.” Eline Meijst: “Gemiddeld duurt een afspraak ongeveer een half uur bij ons.” Zijn er dingen die je nog niet doet, zoals gaatjes schieten en waarom doe je dit wel/niet? En welke andere voorwaarden stel je aan een bezoek van je klant? Marcel Boonk: “Wij doen eigenlijk alles weer, ook gaatjes schieten, met alle voorzorgsmaatregelen van dien. We vragen onze klanten hun handen bij de winkeldeur te ontsmetten, er mogen natuurlijk maximaal 2 personen in de winkel, mensen moeten uiteraard niet ziek of flink verkouden zijn als ze komen en iedereen moet een mondkapje op.” Angelique en Paul Swaab: “Wij zijn blij met de mogelijkheid van het afspreken, het brengt meer gezelligheid op de winkelvloer. Zowel de klant als wij hebben elkaar gemist en door net even wat meer tijd te nemen is er ook nog ruimte voor een gesprek. Uiteraard met gepaste afstand/schermen en alles wat het RIVM ons heeft voorgeschoteld.” Monique Zondervan: “We nemen nu minder horloges aan die te smerig zijn om aan te pakken en verzoeken de klant om deze eerst zelf te reinigen. Gaatjes zetten doen we wel weer, zoals we gewend waren, met handschoen en een mondkap. Wel vragen wij de bewuste volwassenen alleen te komen en voor een kind met maar één begeleider. We vragen mensen natuurlijk wel om een mondkapje te dragen en hun handen te desinfecteren.” Eline Meijst: “We doen alles weer wat kan en we houden ons aan de regels. We verwachten dat onze klanten zich ook gewoon aan de geldende maatregelen houden.” Hoe vertaalt het mensen weer mogen ontvangen zich ten opzichte van de omzetcijfers? Marcel Boonk: “We hebben erg beroerd maanden gehad, met in een december een flinke omzetdaling, in januari een omzetdaling van 85% ten opzichte van vorig jaar en in februari een daling van 75%. Nu trekken de cijfers wel weer aardig aan, maar ik kan in zo’n korte periode niet meteen met harde cijfers komen.” Angelique en Paul Swaab: “Het voordeel nu ten opzichte van het internetverkoop, is dat er weer ‘bij verkocht’ kan worden of dat je een vergelijking kan laten zien, dus dat je weer je vak kan uitoefenen en kan adviseren wat het beste bij de klant past. We zien nu al in de eerste week dat de cijfers omhoog schieten. We hopen dat dit zo blijft! En we mogen nu zelfs met nog meer mensen in de winkel afspreken. Zo krijgen we langzaam aan het gevoel dat het ‘gewone leven’ er weer aan komt.” Monique Zondervan: “Tot nu toe is dat 30 tot 35% van de normale omzet.” Eline Meijst: “ In januari en februari hebben we te maken gehad met 70% omzetverlies ten opzichte van 2020. Nu in maart draaien we bijna gelijk aan vorige jaar. Dat is een goede ontwikkeling.” Voelen mensen zich verplicht wat te kopen als ze naar de winkel komen? Marcel Boonk: “Zo voelt het niet en ik merk het ook niet, maar het is wel zo dat men bewust naar de winkel komt en niet voor de fun. Aankopen zijn uitgesteld en nu willen onze klanten toch graag het sieraad of horloge kopen waarop ze al zo lang wachten. Men is dus doelbewust bezig, maar het is niet zo dat we iets verplichten in die zin.” Monique Zondervan: “Dat geven sommige klanten wel aan, omdat je tijd aan ze besteedt. Ik geef dan ook aan dat ik graag wil dat ze de deur uitgaan met iets waar ze blij mee zijn en niet omdat het moet. Kom dan gerust nogmaals terug als we de nieuwe collectie binnen hebben.” ElineMeijst: “Klanten komen naar dewinkel omwat te kopen, voor verjaardagen, gelegenheden dus ze willen ook graag kopen. Het bestedingspatroon is ook fijn. Vele van onze klanten hebben geen vakantie gehad, niet uit eten gekund dus er valt meer te besteden en dat doen ze dan ook.” Hoe zijn de reacties van klanten nu ze weer mogen komen? Marcel Boonk: “De klanten zijn blij en opgelucht: “Hèhè, eindelijk mogen we weer wat meer”. Ze voelen zich weer wat vrijer na alle beperkingen en in beweging komen is goed! Opgelucht zijn ze, alsof ze een flinke lucht verse adem happen. Ja, de klant is blij en velen vinden de meeste maatregelen ook te ver gaan; als men in een supermarkt met karretjes kan lopen botsen tegen elkaar en bij Kruitvat in polonaise mag lopen, waarom dan niet gedoseerd in een andere winkel? Wij zijn zeker blij dat er meer ruimte komt! De interactie met je klant, het gesprek, fysiek contact, de babbels, de sfeer, noem het maar op, dat hebben we gemist. En we merken eens te meer dat mensen toch eerst onze producten in de handen willen hebben en voelen, beleven, passen. Daar kan internet niet tegenop. Erg jammer is het dan ook dat de overheid de deur net voor de Kerst op slot heeft gedaan. Daar hadden ze ook best 2 weken mee kunnen wachten, of juist eind september mee moeten starten. Dan waren de verliezen lang niet zo groot geweest. Zeker omdat de compensaties ook niet toereikend zijn.” Monique Zondervan: “Ze zijn blij dat er weer wat kan, maar vinden het belachelijk dat het op afspraak moet, omdat de winkels die wel geheel open zijn, bomvol zijn en je daar een groter risico loopt. Waarom niet gewoon zoals het al was met een maximum aan klanten binnen om de afstand te kunnen garanderen? Wij hebben dit gehanteerd vanaf het begin van de pandemie. De klanten keken zelf de winkel ook eerst in. Zijn er twee personen, dan wachten ze netjes buiten. Hopelijk mag er snel weer meer.” Eline Meijst: “Klanten vinden het heerlijk, maar zijn ook onwennig dat ze weer een winkel in mogen. Onze winkels zijn volledig coronaproof: we hebben schermen bij de kassa en bij de verkooptafels. Een mondkapje is verplicht. Op afspraak hebben we 1 of 2 klanten in de winkel, daarnaast kan je binnen lopen voor een reparatie, batterij, of bestellingen afhalen alhoewel dat steeds minder wordt nu. Winkelen bij ons is veiliger dan bij de supermarkt. Wij zijn ook niet dicht geweest. Ik heb de winkels opengehouden voor reparaties. Een telefoon mag je laten repareren dus een horloge ook. We hebben twee keer een controle gehad in Vleuterweide, met een waarschuwing dat we echt niets mochten verkopen. Daarnaast hebben we in Utrecht, waar het veel stiller was ook private shopping gedaan. Gelukkig heb ik na tien jaar veel vertrouwen bij de klanten opgebouwd. Klanten gunnen het nu ook veel meer de lokale winkelier. Eigenlijk werkt het op afspraak werken heel goed maar zou toch liever zien dat de klanten gewoon lekker binnen lopen, rondkijken en eventueel wat kopen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4