De Juwlier nr2-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 2 1 52 gezien zullen de klanten als eerste de bestsellers uit deze collectie kopen. Tot de volgende levering (vaak na een volgend bezoek) zijn deze bestsellers dus niet beschikbaar voor uw klanten. Hier laten we beiden veel omzet liggen en dat is met de huidige digitale systemen niet meer nodig. Hoe mooi is het om uw kassasysteem u te laten vertellen op welke merken en modellen u uw geld moet inzetten? Misschien laat u het systeem deze verkochte bestsellers wel automatisch bijbestellen bij de leverancier waardoor u dus zorgt voor een zo optimaal mogelijke voorraad. Stel je eens voor dat een supermarkt nog zou werken via de hierboven geschreven manier? Of een apotheek of benzinepomp. Dat kunnen we ons eigenlijk niet voorstellen. In deze branches is de digitalisering al lang een vast onderdeel van de bedrijfsvoering en daar profiteren wij van. Vele kinderziektes zijn overwonnen en systemen zijn inmiddels beproefd. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat in deze tijd relatief goed gepresteerd heeft door gebruik te maken van digitalisering, is de Action. Omdat zij weten wat hun klanten kopen, kunnen zij hen per nieuwsbrief informeren over nieuw assortiment en hoe deze artikelen via de in no-time gebouwde webshop, click and collect en winkelen op afspraak aan te schaffen. Een aantal jaar geleden heb ik samen met een klant van mij besloten om de nabestellingen alleen nog te doen aan de hand van zijn verkooplijsten. De klant en ik vonden het zelfs met deze feitelijke omzetcijfers soms nog best lastig om bepaalde modellen te plaatsen, omdat wij allebei een ander beeld hadden van de behoefte van zijn klanten. Maar we hebben deze emotie toch kunnen bedwingen en de feitelijke cijfers gevolgd. Na jaren een constante omzet te hebben gedraaid begon de omzet te groeien. Dit resulteerde uiteindelijk in meer dan een verdubbeling! Inmiddels zijn de mogelijkheden in dergelijke kassa- en voorraadsystemen oneindig. Klantbeheer, webshops, voorraadbeheer, administratie, personeelsbeheer, marketing, etc. Mogelijkheden genoeg om aan de optimalisatie van uw bedrijf te werken! Graag hoor ik van u hoe ik u hier in kan ondersteunen! O n d e r n e m e n BENJAMIN MAASLAND Digitalisering kan zorgen voor gemak, een beter commercieel resultaat en een meer gestroomlijnde bedrijfsvoering. Als je het juist inricht ontzorgt het je van “randactiviteiten” en ondersteunt het je bij de optimalisering van de kerntaken van de onderneming. Vanuit leveranciersperspectief zie ik grote voordelen voor de automatisering in onze keten. Vaak laten juweliers zich leiden door emotie bij het inkopen van producten. Als verkoper moet ik hier zelf ook voor waken. Het horloge dat ik zelf draag en waar ik complimenten over krijg van mijn vrienden, probeerde ik vaak aan te bieden bij mijn klanten. Maar heeft dit horloge wel de beste verkoopkansen of krijg ik de complimenten omdat het horloge weer eens wat anders is? Als je een digitaal kassasysteem hebt dan weet je het! Als accountmanager bezoek ik mijn klanten in een bepaalde frequentie. Een paar dagen na mijn bezoek worden de horloges en sieraden dan afgeleverd bij hen. Theoretisch Digitalisering; HOE BEREIK JE JE DOELGROEP EN HOE GA JE OM MET DE VERDERE AUTOMATISERING? VOOR ONZE RUBRIEK ONDERNEMEN GAAN WIJ IN ELKE UITGAVE VOOR U OP ZOEK NAAR ANTWOORDEN OP VRAAGSTUKKEN DIE VOOR U ALS ONDERNEMER VAN TOEPASSING ZIJN. IN DEZE UITGAVE HEBBEN DE LEDEN VAN ONZE FACEBOOK FORUM JUWELIERS ONLINE WEDEROM DE MOGELIJKHEID GEHAD OM HET ONDERWERP TE BEPALEN. UITEINDELIJK STEMDEN ZIJ IN GROTE MEERDERHEID VOOR HET ONDERWERP ‘DIGITALISERING; HOE BEREIK JE JE DOELGROEP EN HOE GA JE OM MET DE VERDERE AUTOMATISERING?’ GEORGE VAN EKEREN (VAN PRISMANOTE), DAVID RAKERS (FOUNDER EN SENIOR PARTNER BIJ SYNTYCHE BV EN BUSINESS CONSULTANT BIJ DAVIDRAKERS.COM) EN BENJAMIN MAASLAND (BERING) GEVEN ANTWOORDEN OP DEZE STELLING.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4