De Juwlier nr2-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 2 1 53 DAVID RAKERS Wat is digitalisering?Voor de oudere generatie is dit een ‘ver van mijn bed’ vraag. Voor de jongere generatie is dit vaak niet zo. Hoe het ook zij, digitalisering is niet meer weg te denken, en moet het leven van de juwelier vereenvoudigen. Digitalisering is de sleutel naar succes en groei voor de juwelier. AUTOMATISERING Vroeger (niet zo heel lang geleden) was er veel handmatig werk (offline) voor de juwelier, maar door automatisering wordt tegenwoordig veel werk elektronisch (online) afgehandeld. Zo gebruiken juweliers computers en kassa’s. In veel gevallen zijn deze gekoppeld aan en werken met ERP-software die bestellingen, voorraad, reparaties, klantbeheer en facturatie controleert. DIGITALISERING Digitalisering gaat verder dan automatisering. Digitalisering is de overgang van alle informatie naar een digitale vorm zodat deze elektronisch gebruikt kan worden. Daarnaast heeft digitalisering te maken met procedures en processen binnen organisaties. Ik geef een voorbeeld van digitalisering: de DigiD. Iedere Nederlander (16 jaar en ouder) heeft een DigiD. Dit is niets anders is dan een ‘digitale jij’ dat bewijst dat je de persoon bent met die naam en geboortedatum. Vroeger was er de gang naar het stadhuis voor een rijbewijs of paspoort en ‘zag’ men wie je was. Met DigiD kan dit online waarbij het proces van identificatie en afhandeling elektronisch verloopt. Als we digitalisering vertalen naar de juwelier, dan is dit de volgende stap in combinatie met automatisering. Ik beschouw digitalisering als transformatie. Dus bestaande data ‘veranderen’ en ‘formeren’ tot iets nieuws. Digitalisering zorgt onder meer voor een optimale klantervaring. Bijvoorbeeld: sommige online brillenmerken digitaliseren je gezicht en plaatsen een digitale bril op je gezicht. Zonder het fysiek aan te passen krijgt de bezoeker een indruk. Hier wordt digitalisering gebruikt voor klantgemak en aankoop-emotie. MULTICHANNEL Multichannel ‘voelt zich lekker’ binnen de gedigitaliseerde wereld van e-commerce! Dus niet de juwelierszaak is de focus, maar de winkel is steeds Welke voordelen van digitalisering zijn er voor de juwelier? Ik noem er zeven. 1. Plaats- en tijdonafhankelijk werken. Bijv. met Zoom 2. Papieren financiële/administratieve afhandelingen zijn voorbij 3. Voorkomen van heen-en-weer bellen en mails sturen 4. Via een digitale handtekening inkooporders goedkeuren 5. Korte, geruisloze communicatielijnen tussen medewerkers 6. Digitaal bestellen door klanten en het achteraf waarderen (‘liken’) 7. Betere kwalitatieve managementrapporten GEORGE VAN EKEREN Bij digitalisering denken we al snel aan een website en social media, maar belangrijk is juist hoe de fysieke winkel zich ontwikkelt tot digitale winkelervaring. Belangrijke componenten zijn de smartphone van de klant en uw eigen winkelsysteem. Zijn deze twee in staat om in de toekomst te kunnen communiceren? Bijvoorbeeld ‘kassaloos betalen’, maar ook Artificial Intelligence en Augmented Reality kunnen de winkelervaring leuker en aantrekkelijker maken. Kies daarom voor een cloudoplossing die eenvoudig is te integreren met andere applicaties. Dit voorkomt ontwikkelingskosten in de toekomst. meer het verlengstuk van de webshop. Kijkend naar het bovengenoemde kun je misschien straks online en achter je computer je hand digitaliseren en een ring aanpassen om deze vervolgens fysiek bij de juwelier te kopen. Dit laatste blijft in mijn ogen wel belangrijk! Want ‘ouderwets’ (fysiek) klantencontact blijft nog altijd het leukste wat er is. Hier kan geen digitalisering tegenop! Vervolgens bestaat effectief de consument bereiken uit 3 fases; Aandacht, Vertrouwen en Verkoop. Veel online ondernemers focussen vooral op dat laatste en vergeten daarbij fase één en twee. Laten we even kort de fases toelichten, voordat we ontdekken welke praktische stappen u kan nemen. Aandacht: Denk aan alle manieren om zichtbaar te zijn onder de doelgroep met social media, blog of website, folder en in de winkelstraat. Hebt u enig idee hoeveel mensen u maandelijks bereikt? Vertrouwen: In deze fase geven mensen u het vertrouwen door u te volgen, een e-mailadres achter te laten of uw winkel te bezoeken. Streef ernaar dat 10% van de ‘aandacht’ mensen u dit vertrouwen geven. Is dit nog niet het geval? Dan kan deze fase worden verbeterd door bijvoorbeeld het inschrijven eenvoudiger of aantrekkelijker te maken. Verkoop: Online doe je het goed als minimaal 2% van de mensen uit de groep ‘vertrouwen’ een aankoop doen. Met winkelbezoeken zal dit percentage uiteraard hoger liggen, maar het is een interessante graadmeter. Het begint dus met een geïntegreerde kassa-website oplossing om digitaal uw voorraad te laten zien en met online klantcontact. Bekijk vervolgens hoe u meer aandacht kan krijgen. Wat heeft toegevoegde waarde voor de doelgroep? Waar ligt u interesse (blog schrijven, video’s maken) en waar heeft u kennis van? Uw succes hangt vervolgens sterk af van hoeveel consumentengegevens u weet te verzamelen. Hiermee kan u namelijk goedkoper en effectiever terugkerende klanten realiseren. Daarin zit de continuïteit van de onderneming en dus uw winst.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4