D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 6 47
I
N T E R V I E W
BRANS ALMELO
ONTWIKKELT
REPARATIEVOLGSYSTEEM
melo is een oude bekende in de branche. Het bedrijf werd in 1957
opgericht en neemt juweliers de complete service uit handen. “We ontzor-
gen de juweliers volledig. Dat houdt in dat we de reparaties van juweliers
voor onze rekening nemen. Door met Brans Almelo in zee te gaan heeft u de
beschikking over uurwerkmakers, goudsmeden, zilversmeden, zetters voor het
incrustatie zetwerk, handgraveurs en ontwerpers. Stuk voor stuk vakmensen
die zich inzetten om juweliers zo snel mogelijk van dienst te zijn. Juweliers
kunnen bij ons terecht voor alle voorkomende werkzaamheden. Op dit
moment zijn lasergravures veel gevraagd. Dan kun je denken aan vingeraf-
drukken, foto’s en handschrift gravures. Ook deze opdrachten horen tot onze
mogelijkheden.”
ESCEA
Na een periode van gedegen onderzoek en ontwikkeling is Brans Almelo de
laatste tijd druk met de daadwerkelijke implementatie van hun opdrachtvolg-
systeem. “Onder de naam Escea hebben wij een systeem ontwikkeld dat het
voor juweliers heel gemakkelijk maakt om inzicht te krijgen en te geven in
hun reparaties. We zijn daarbij uitgegaan van de situatie aan de toonbank.
Wat vindt daar plaats en wat is praktische informatie die meteen gegeven
moet worden? Dan heb je het met name over de prijs en de tijd dat de repa-
ratie in beslag neemt”, aldus Marius.
HET IS EEN TIJDJE WAT STILLER GEWEEST RONDOM BRANS ALMELO EN MET EEN GOEDE REDEN. HET BEDRIJF
HEEFT, ZOALS DE HELE BRANCHE, EEN MOEILIJKE TIJD ACHTER DE RUG, MAAR IS WEER VOL OP STOOM. “WE
HEBBEN DE AFGELOPEN TWEE JAAR ONZE KOSTEN ONDER DE LOEP GENOMEN EN GESNEDEN WAAR MOGE-
LIJK, MET HET GEWENSTE POSITIEVE RESULTAAT”, VERTELT MARIUS VAN HARTEN.
GETEST
Om tot een zo goed mogelijk systeem te komen, heeft Brans Almelo geluis-
terd naar de wensen van haar klanten. “We hebben vijf klanten bezocht en
uitgebreid gevraagd wat ze graag zouden willen van een dergelijk systeem
in relatie met de consument. Die wensen hebben we ter harte genomen en
meegenomen in de ontwikkelingsfase. Het systeem is zeer uitgebreid getest
en beproefd en draait op dit moment al naar volle tevredenheid bij zo’n 140
verkooppunten”, geeft Marius aan.
PRIJS
Het grote voordeel van het Escea-systeem is dat een juwelier meteen de prijs
kan tonen aan zijn klanten. “De juwelier kan op een eenvoudige manier zijn
klant ter plekke laten zien hoe duur een reparatie wordt. Het principe is heel
simpel. De juwelier klikt op het soort reparatie en de prijs die wij rekenen
voor die reparatie komt in beeld. We hebben in de prijs meteen de marge van
de juwelier verwerkt. Mocht de klant akkoord gaan met de prijs, wordt het
product naar ons gestuurd en gaan wij aan de slag.”
Het Escea-systeem is een gratis service vanuit Brans Almelo voor zijn klan-
ten. “Het is een website die wij aanbieden. Dus geen softwarepakket waar
hardware voor aangeschaft moet worden. Het systeem is zeer gebruikersvrien-
delijk en intuïtief ontworpen, iedereen kan hiermee werken. Dit neemt onze
klanten daardoor veel rompslomp uit handen.”
Meer informatie:
Brans Almelo
Tel. 0546-819607
www.bransalmelo.nl www.escea.euMarius van Harten en
Rob aan de Stegge die
verantwoordelijk is voor
de interne en externe
implementatie van Escea