De Juwelier nr3 2018 Online

D e J u w e l i e r n r 3 2 0 1 8 57 DE JUWELIERSCLUB Dat gebeurde en zo kwam het dat tijdens de tweede bijeenkomst (georganiseerd op 23 april bij BZTRS Agency in Eindhoven) het aantal belangstellenden verdubbeld was. “Iedereen heeft in zijn netwerk twee of drie juweliers benaderd en bereid gevonden om de eerste stap naar een intensievere samenwerking te zetten. We zijn gestart met een Facebook-groep De Juweliersclub waar de potentiele leden zich hebben aangesloten en het aantal staat nu zelfs al op bijna vijftig leden. Het geeft in mijn ogen aan dat er behoefte is aan samenwerking, maar dan wel met een onafhankelijke groep. Dat is nu dan ook het geval. Geen bedrijf dat er tussen zit, we gaan het zelf doen.” WIN-WINSITUATIE Transparantie en openheid zijn sleutelwoorden voor De Juweliersclub, zoals het samenwerkingsverband op dit moment dus heet. “In de tijd dat we met Optitrade bezig waren, zagen we dat er behoefte was aan een bredere samenwerking en zijn we ook in gesprek gegaan met leveranciers. Zij zagen zeker potentie, maar dan wel voor een samenwerking met een grote groep juweliers. Dan moet je denken aan minimaal honderd aangesloten bedrijven. Dan heb je ook pas een goede onderhandelingspositie en kun je een win-winsituatie creëren. Zo zouden we samen met leveranciers speciale acties kunnen organiseren, op grote schaal marketinguitingen kunnen realiseren en natuurlijk ook inkoopvoordeel kunnen afdwingen. Het is tijd de machtspositie ook een beetje onze kant op te trekken. Samen sta je toch sterker.” PERSOONLIJKE MISSIE Ook wil Harry zich samen met zo veel mogelijk juweliers zich wapenen tegen de opkomende online aanbieders en grote warenhuizen. “Als je ziet dat grote warenhuizen stunten met prijzen, dan ga je je wel achter je oren krabben. Daar moeten we wat tegen kunnen doen. Hoeveel juweliers zijn er nog? Rond de 1.200? Er wordt zelfs voorspeld dat er over vijf jaar nog maar 700 juweliers overblijven, maar als je ziet dat een online aanbieder zoals Brandfield haar heil ook zoekt in stenen winkels, denk ik dat we een grote voorsprong hebben als we ons kunnen verenigen met een grote groep ondernemers en georganiseerd samen gaan werken. Of ik dit als een persoonlijke missie zie? Je zou het bijna wel zeggen, maar ik zie gewoon de toegevoegde waarde van samenwerking en het bundelen van krachten. Waarom het nu wel gaat lukken? Omdat we onafhankelijk werken en we de touwtjes zelf in handen kunnen houden. We bepalen samen wat de koers wordt die we varen.” RVO Met twee bijeenkomsten achter de rug en bijna vijftig aangesloten leden, ziet Harry de kans van slagen dan ook rooskleurig in. “Jon en ik trekken nu de kar, maar we hebben inmiddels ook een RVO (Raad van Ondernemers) opgericht waar ook Tom de Haas van Juwelier de Haas in Hoofddorp, Jordey van Zelst van ‘t Harnas Juweliers in Apeldoorn en Deventer en Albert Beisenherz van Gold 4 You in Houten in terug te vinden zijn. Samen gaan we nu strategieën bedenken, plannen maken voor een beter georganiseerde samenwerking en leden werven natuurlijk.” SAMEN STA JE STERKER De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden in augustus of september in ieder geval en het streven is dan om al rond de honderd aangesloten juweliers te zitten. “Er is gewoon veel meer bereidheid onder juwelier om zich aan te sluiten. De behoefte om zo samen te werken blijkt groot. Dat we onafhankelijk zijn en dus zelf alles bepalen en kunnen organiseren draagt bij aan het verhaal. We moeten niet reageren uit angst, maar ons verenigen vanuit de gedachten dat je samen sterker staat. Er zijn ook geen voorwaarden om deel te nemen en je hoeft niet bang te zijn dat je allemaal dingen opgelegd worden. Iedereen runt zijn eigen winkel volgens zijn eigen visie en dat blijft zo. Je kunt alleen wel veel voordelen halen als je je aansluit.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4