De Juwelier nr3 2018 Online

C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h HET VERVOLG VAN 2018 GAAT ZWAAR WORDEN. ZO, IK HEB HET GEZEGD. VORIG JAAR HEB IK IN DE DERDE COLUMN IN DIT BLAD VOORSPELLINGEN GEDAAN OVER 2017 EN AANGEZIEN IK GEEN GLAZEN BOL HEB, NOEMDE IK HET MAAR KOFFIEDIK KIJKEN. INMIDDELS IS HET EERSTE KWARTAAL VAN 2018 ACHTER DE RUG EN HEBBEN WE DE INVLOEDRIJKE BEURZEN IN GENEVE (SIHH) EN BASEL (BASELWORLD) BEZOCHT. IN DEZE COLUMN GA IK DAAROM WEDEROM EEN POGING WAGEN OM TE VOORSPELLEN WAT DE REST VAN HET JAAR ONS JUWELIERS ZAL BRENGEN. IK HEB DIT OPGESPLITST IN VIJF RUBRIEKEN, WAARVAN DE EERSTE DRIE GEBASEERD ZIJN OP MIJN EIGEN ERVARINGEN EN TRENDS DIE IK HEB GEZIEN, EN DE LAATSTE TWEE OP ECONOMISCHE EN GLOBALE ONTWIKKELINGEN. Mijn voorspellingen vorige jaar waren mild positief te noemen, en uiteindelijke bleek het voor onze branche een relatief matig jaar met verschillende geluiden. Het eerste kwartaal van 2018 was tam te noemen. Ondanks dat SIHH wederom een dag gereserveerd had om consumenten te verwelkomen, en er meer merken dan voorheen exposeerden, was het een relatief saaie en stille beurs. BaselWorld incasseerde rake klappen en verloor bijna de helft van haar exposanten, evenals een groot aantal bezoekers. EDELSTENEN Elk jaar start ik mijn BaselWorld bezoek steevast bij de hal met de edelstenen. Ondanks dat velen denken dat ik uitsluitend van fijnmechanica en polshorloges houd, klopt mijn hart héél snel van edelstenen. Ook dit jaar waren er een flink aan- tal standhouders die ik gesproken heb gematigd positief en blijft de vraag naar kwa- litatieve (natuurlijke) edelstenen wereldwijd groeien. Er is nog niet veel aandacht voor lab-grown diamonds. Diamanten met een EGL certificaat raken steeds meer in het gedrang en daardoor stijgen de prijzen van GIA gecertificeerde diamanten nog meer. Persoonlijk heb er een flink aantal met een toeslag op de Rapaport-prijs moeten aanschaffen. Op het vlak van edelstenen vond ik het leuk om te zien dat groene edelstenen weer flink in opmars zijn. JUWELEN Tijdens de SIHH beurs in Genève zijn geen juwelen te koop en daarom baseer ik deze analyse enkel op mijn impressies van BaselWorld. Twee dingen vond ik opvallend tijdens deze beurs. Zeer teleurstellend was dat het grootste deel verdwenen standhouders te vinden waren onder de juwelenmerken en -fabrikanten. Met name de private-label sieradenleveranciers, die eigenlijk de grootste lokkers zijn voor juweliers die nieuwe trends en producten zoeken voor hun eigen collecties en winkels, ontbraken. Zeer positief vond ik dat Chopard de beurs opende met een grote (pers)conferentie waar zij aankondig- de dat hun merk vanaf juli 2018 al haar juwelen en horloges gaat produceren met goed goud, al dan niet gezet met fairminded edelstenen. Verder vond ik de trend van geelgoud blijven doorzetten, en zag ik steeds meer sieraden met grote edelstenen - waarbij groen de boventoon voerde. HORLOGES De trend voor 2018 in de horloge-industrie is kleur, en ook hier is een grote plek gereserveerd voor groen. Er waren bijzonder veel wijzerplaten in deze kleur te zien, waarbij mijn favoriet te vinden was in de Sixties serie van Glashuette Original. Onder invloed van technologische ontwikkelingen zien we ook meer kleur buiten de wijzerplaat, zoals bijvoorbeeld de spectaculaire kast van Hublot in vlammend rood keramiek. Veel merken worden ook creatiever op het gebied van horlogeban- den, zowel qua materiaal als kleur. Terug van weggeweest lijkt bicolor, voor zowel dames en heren. Tijdens BaselWorld was er bijna geen merk dat geen staal-gouden horloges presenteerde! Ik vond het opvallend stil rondom nieuwe ontwikkelingen van smartwatches, ondanks dat praktisch alle merken in het fashion segment over- gaan op digitale of analoge connected uurwerken en wijzerplaten. De enige die echt iets nieuws op dit gebied lanceerde was in mijn ogen Frederique Constant met de lancering van hun Hybrid Manufacture. In cijfers? Na twee zware jaren heeft de Zwitserse horloge-industrie 2017 afgesloten met een bescheiden groei van 2,9%, waar Nederland de 16e land was voor Zwitserse export met ruim CHF 273 miljoen en een groei van 17,7%. Het eerste kwartaal van 2018 laat een mooie groei zien van 10,1% in totaal, maar de export naar Nederland nam af met 5,9%.* NEDERLANDSE ECONOMIE Volgens het CBS was 2017 een goed jaar met een kanttekening; de Nederlandse economie groeide met 3,2%, maar de consumptie door huishoudens groeit echter al jaren minder sterk dan het BBP. Volgens economen komt dit door het achterblijven van het reëel besteedbaar inkomen van huishoudens. Daar tegenover realiseerde het bedrijfsleven recordwinsten en werden eveneens records gebroken op de arbeid- en vastgoedmarkt. Deze trend van groei uit 2017 zette zich door in de eerste maanden van 2018. Desondanks waarschuwde de voor- zitter van Detailhandel Nederland in het jaarverslag van 2017 dat de nationale indi- catoren weliswaar op groen staan, maar dat winkeliers alsnog voor grote uitdagingen staan: “De detailhandel is in transitie en moet in een nog hoger tempo vernieuwen. Veel winkeliers beseffen dit en ontwikkelen zich bijvoorbeeld tot omnichannel-onder- nemingen of houden hun formules tegen het licht.” GLOBALE ECONOMIE Afgelopen jaar was globaal gezien turbulent en de verwachtingen waren matig, echter 2017 is met een grotere groei van de wereldeconomie afgesloten dan verwacht. Na de data van het IMF, de Wereldbank en Goldman Sachs bestudeerd te hebben concludeer ik dat de verwachtingen voor 2018 matig optimistisch zijn, met grote waarschuwingen voor turbulentie in economische verdragen, politiek, natuurrampen, terrorisme en oor- logen. Wat opvallend is dat in alle rapporten men pessimistisch is over 2019 en 2020. En, aangezien ik een fervente aanhanger ben van de Self-fulfilling Prophecy theorie, zal de marktwerking ervoor zorgen dat dit pessimisme over de toekomst verdisconteerd wordt in de huidige ontwikkelingen. Zelf zie ik de volgende beren op de weg voor 2018: de Brexit; Trump’s protectionisme; de verdere opmars van Poetin; het dictatori- ale gedrag van Erdogan; de oorlog in Syrië; terugtrekking van de Verenigde Staten uit nucleair akkoord met Iran; het aanblijven van terroristische aanslagen over de hele wereld. Ik denk kortom dat er veel factoren zijn die de flinterdunne zijden draad waar de optimistische verwachtingen voor 2018 kunnen doen knappen. Dat het sentiment wereldwijd matig positief is voor 2018 en de vooruitzichten voor 2019 en 2020 niet beter zijn, maakt mij persoonlijk niet optimistisch over dit jaar. Van nature ben ik zeer positief van aard en zie het glas altijd halfvol, maar ik zie veel donkere wolken aan de horizon. Ik hoop dat deze snel verdampen en dat er wereldwijd zowel op politiek en economisch vlak rust zal ontstaan, waardoor wij allemaal weer bezig kunnen zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij navraag onder mede-ondernemers hoor ik veel uiteenlopende reacties, en graag verneem ik uw visie voor het rest van het jaar. Dat kan per e-mail of in de nieuwe (besloten) Facebook-groep van De Juwelier online. Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakcon- sultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op OakConsultancy.com. * Bron: http://www.fhs.swiss/scripts/getstat.php?file=mt3_180103_a.pdf Alon Ben Joseph Koffiedik kijken in 2018 D e J u w e l i e r n r 3 2 0 1 8 58

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4