DeJuwelier 3 2019

D e J u w e l i e r n r 3 2 0 1 9 57 Mensen komen hier vooral voor de reparaties en aanpassingen. Dat is niet erg, als ze ons ook maar vinden voor andere zaken. Mijn doel is ook om een mix van 80% eigen sieraden en 20% merken in de winkel aan te bieden. Vandaar ook dat we ons zo enorm profileren als juwelier én edelsmederij.” MEMORIESIERADEN Dat zien we ook met eigen ogen in de ruimte die zich nog achter de winkel bevindt. 3D-printers, scanners, een gieterij en allerlei andere apparatuur is er terug te vinden. “We doen veel inderdaad. Iets waar we momenteel heel veel focus op leggen zijn onze eigen Memoriesieraden. Een Memoriesieraad kan een bestaand sieraad zijn dat in het verleden door de dierbare is gedragen of een geheel nieuw ontworpen sieraden. Wij kunnen het sieraad voorzien van een gravure, afbeelding, as of haar. We zijn een van de grootste aanbieders op dit gebied en we krijgen ook steeds meer voet aan de grond. Ik wil echter niet met heel veel verkooppunten werken. We zijn met twee dependances gestart in Groningen en Limburg nu en we zijn ook op zoek naar plekken in Nijmegen en Noord-Holland waar we ons verhaal kunnen vertellen aan de mensen die op zoek zijn naar een bijzonder sieraad. We verkopen momenteel de Memoriesieraden in Nederland en België en daar is onlangs ook Amerika bijgekomen. Dat geeft aan dat er zeker een markt is voor onze sieraden.” VOORUITSTREVEND Waar haalt Jos eigenlijk de meeste voldoening uit? “Eigenlijk uit alles. Van het maken van de Memoriesieraden word ik bijvoorbeeld echt blij. Het is mooi dat je zoiets mag vervaardigen. Daarnaast vind ik het ontwikkelen van plannen voor de toekomst van het bedrijf leuk om te doen, maar ook het verbouwen van de winkel en het bijhouden van alle social media kanalen doe ik met veel plezier. Maar het mooiste blijft zelf bezig zijn in het atelier en je kennis gebruiken om de mooiste sieraden te maken, met behulp ook van de nieuwste technieken. 3D-printen en scannen is een uitkomst en biedt veel mogelijkheden. Wij zijn altijd vooruitstrevend als het gaat om het implementeren van de nieuwe technieken. Dat kan juist doordat we zoveel kennis en ervaring hebben. Dat zorgt er ook voor dat we duidelijk zijn in onze communicatie naar klanten. We zeggen ja als het kan en nee als het niet kan. Daarom dragen we ook zwart-witte kleding en is het logo in die kleuren. Het is zwart of wit bij ons. Daar kunnen veel juweliers nog wel wat van leren. Je moet niet alles willen aannemen of overal in mee willen gaan.” NALATENSCHAP Jos is duidelijk bezig met een nalatenschap achterlaten. “Regeren over je eigen graf heen, zo zou ik het willen noemen. Ik bouw niet af omdat ik nog maar tien jaar moet. Ik bouw op. Ik wil iets achterlaten, ook voor de mensen die hier werken en hun ziel en zaligheid in het bedrijf steken. Dat is mij en mijn vrouw Antoinette ook veel waard en we willen niet onze tijd nog uitzitten en dan alles maar laten vallen. Stapje voor stapje verder groeien, dat is het doel. Dat vertaalt zich in de toekomst ook naar meer goudsmeden en personeel. We hebben expansiedrift en daar hoort het betrekken van het naastgelegen pand om onze edelsmederij in te vestigen bij. Wat de volgende stap is, zie ik over vier jaar wel weer. Dan is alles weer anders en je moet ook kijken hoe het met je gezondheid is.” FYSIEKE GESTELDHEID “Voordat we het bedrijf onder de loep zijn gaan nemen om te kijken waar we kunnen groeien, ben ik eerst met mezelf aan de slag gegaan”, zo vervolgt Jos. “Ik keek naar mezelf en waar ik naartoe wilde. Ambities had ik zeker, maar ik werd tegengehouden door mezelf en mijn fysieke gesteldheid. Dus ben ik daaraan gaan werken en ik ben zestig kilo afgevallen. Hoe? Niet alleen door sporten, maar vooral door de valkuilen in je eetpatroon te herkennen en er wat mee te doen. Ik heb daardoor een prachtige nieuwe hobby gekregen: koken. Dat doe ik nu heel graag en er komen wekelijks vrienden bij ons eten die allemaal genieten van mijn kookkunsten.” UITDAGINGEN Wijsheid komt volgens Jos ook met de jaren. “Na mijn metamorfose was ik klaar om het bedrijf aan te passen naar mijn wens. Ik kan niet zonder merken, dus hebben we een keuze gemaakt om met de juiste merken voor onze winkel te werken. Daarbij maken we heel veel zelf en passen we ons aanbod aan aan de wensen van onze klanten. Dat gaat goed nu, maar het mag altijd meer. Je moet als ondernemer ook aan je pensioen denken. Je komt op een punt in je leven dat je daar echt mee bezig moet zijn. Daarbij heb ik ook verantwoordelijkheid voor een team mensen en daar loop ik niet voor weg. Je wordt gedwongen in de verschillende fases van je leven als ondernemer anders te denken. Dat geeft uitdagingen, maar dat maakt het ook leuk. Zo houd ik het nog wel even vol, in ieder geval de komend tien jaar”, zo besluit Jos.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4