DeJuwelier 3 2019

D e J u w e l i e r n r 3 2 0 1 9 58 C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h HET ZAL U WELLICHT VERBAZEN, MAAR IK MOET EERLIJK BEKENNEN DAT IK BLIJ BEN DAT ER VAN DE APPLE WATCH 33 MILJOEN STUKS PER JAAR VERKOCHT WORDEN. JA, DAT LEEST U GOED: APPLE VERKOOPT 33 MILJOEN HORLO- GES EN IK BEN ER BLIJ MEE. WAAROM? IK BEN VAN MENING DAT DE ROL VAN DE APPLE WATCH VERGELIJKBAAR IS MET DIE VAN SWATCH IN DE JAREN ‘80. IK DURF DAN OOK TE STELLEN DAT DE APPLE WATCH DE HORLOGE- INDUSTRIE GAAT REDDEN IN DE NABIJE TOEKOMST, OMDAT HET DRAGEN VAN EEN APPLE WATCH EEN JONGE GENERATIE OPVOEDT OM ÜBERHAUPT IETS TE DRAGEN AAN HUN POLS. ALS DE NIEUWE GENERATIE STRAKS NIETS MEER GEWEND IS OF WIL DRAGEN AAN HAAR POLS, KAN HET IMMERS ZO MAAR ZIJN DAT HET POLSHORLOGE STRAKS HETZELFDE LOT IS BESCHOREN ALS UW GROOTVADERS ZAKHORLOGE… Eeuwenlang zijn klokken en horloges louter mechanisch geweest. Op een gegeven moment hadden slimme klokken- en horlogemakers zelfs zo veel aan het concept verbeterd, dat het mogelijk werd om een nauwkeurige horloge dagelijks om de pols te dragen. Het mechanische polshorloge was er in allerlei soorten en maten, van puur functioneel tot rijk gedecoreerd en voorzien van additionele complicaties, van eenvoudige instrumenten tot ware kunstwerk- jes. Een nauwkeurig polshorloge was een onmisbaar en trots bezit. Maar toen kwam quartz om de hoek kijken. Toen eind jaren ‘60 de eerste quartz polshorloges werden geïntroduceerd, waren ze vele malen nauw- keuriger dan de ‘ouderwetse’ mechanische horloges. Ze waren ook stevig aan de prijs, maar dit laatste zou rap veranderen. Quartz horloges werden snel goedkoper. In het verlengde hiervan werd het bezit van een nauwkeurig horloge een vanzelfsprekendheid en van een trots bezit werd het horloge gedegradeerd tot een eenvoudig gebruiksvoorwerp. Het duurde een aantal decennia voordat horloges weer in een ander licht gezien zouden worden. Opvallend genoeg komt dat voornamelijk door de ontwikkeling van het Zwitserse Swatch horloge. De bedenker van het Swatch horloge en de oprichter van de Swatch Group wordt vaak de redder van de Zwitserse horloge-industrie genoemd. Hij heeft véél geld verdiend met Swatch en dit vervolgens geïnvesteerd in klassieke merken, waarvan velen op het punt van omvallen stonden. Dit is van onmiskenbaar belang geweest, maar belangrijker is wat hij met Swatch heeft bereikt: hij heeft horloges weer hip, fun en relevant gemaakt. Het polshorloge als sieraad, als accessoire, als verzamelobject. Mechanische horloges en quartz horloges hebben bewezen heel goed naast elkaar te kunnen bestaan. Hetzelfde verwacht ik van smartwatches. Smartwatches hebben geen lange levensduur, ze hebben niets met esthetiek of kunst te maken. Het zijn functionele zielloze gereedschappen die na een (paar) jaar worden vervangen voor een nieuwer en beter exemplaar. Waar ze echter onbewust een hele belangrijk rol spelen, is in het feit dat ze een jongere generatie leren dat ze iets dragen aan hun pols. Plus dat deze jongelui de tijd tot zich nemen vanaf hun pols - en niet van hun mobiele telefoon. Zijn 33 miljoen horloges veel of weinig? De gehele Zwitserse industrie heeft vorig jaar een kleine 24 miljoen horloges verkocht. De Japanse industrie bijna 68 miljoen, en China in combinatie met Hong Kong een kleine 900 miljoen. Een gemiddeld Zwitsers horloge kost echter ruim 800 dollars, een horloge geëxporteerd uit Hong Kong circa 26 dollars en uit China slechts gemiddeld 4 dollars. Hieruit kunnen wij concluderen dat Apple op papier, met een gemid- delde verkoopprijs van 218 dollars, zeer zeker een geduchte concurrent is voor de traditionele horlogemakers. Wat ik om mij heen zie, is dat de dragers van Apple horloges bovengemiddeld vaak een analoge wijzerplaat kiezen om de tijd af te lezen. De meest popu- laire wijzerplaat is de meest simpele in design - een mix tussen een Mondaine stationsklok en een pilotenhorloge van IWC. Op de tweede plaats staat de wijzerplaat met Mickey Mouse, welke geïnspireerd lijkt te zijn op originele designs van Gerald Genta. En dat terwijl de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn, en een wijzerplaat gewisseld is door middel van een simpele download en een veeg met de vinger. De Apple Watch en alle andere smartwatches zijn dus eigenlijk geen bedrei- ging voor de gehele horloge-industrie! Misschien alleen voor het fashion- segment en het instapniveau. De enige traditionele horlogeproducenten waarvan ik denk dat ze er echt onder lijden zijn bijvoorbeeld de Fossil Group met al haar merken, de Movado Group en Timex. In het instap-segment van de horloge-industrie worden dan ook meer en meer smartwatches aangeboden. Wat in mijn opinie een echte dreigement is voor de horloge-industrie, is mogelijkheid dat er helemaal geen behoefte zal zijn aan horloges en dat heeft met mode, trends en lifestyle te maken! Herinnert u nog mijn column: “Is de tijd wel rond?” in dit prachtige vakblad? Daar waarschuwde ik al voor het gevaar voor de bestaansrecht van analoge (ronde) horloges indien jongere generaties op school (en thuis) uitsluitend digitale tijd voorgeschoteld krijgen. Misschien moeten wij eigenlijk dus wel heel blij en dankbaar zijn dat Apple zo succesvol is?! Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.comof te bellen naarOakConsultancy,tel.020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op www.OakConsultancy.com. Alon Ben Joseph “AppleWatch is de Swatch van de jaren ‘10” ALON BEN JOSEPH IS EIGENAAR EN DIRECTEUR VAN ACE JUWELIERS EN DAARNAAST EEN ONDERNEMER MET GROTE PASSIE VOOR HORLOGES, SIERADEN, DIAMANTEN EN INTERNET.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4