De Juwelier nr 3-2022 Online

D e J u w e l i e r n r 3 2 0 2 2 12 I n t e r v i e w Hoe is het beurslandschap in het algemeen veranderd? “Een beurs is een platform voor dialoog, bestellingen plaatsen en netwerken en is een belangrijke manier om in contact te blijven met de branche. Hoe complexer de voorwaarden worden, des te belangrijker dit laatste punt. Gespecialiseerde beurzen concentreren zich naar onze mening op onderwerpen die de diepte ingaan. In de toekomst zullen formats die een bredere relevantie bieden voor een branche nog steeds een rol spelen als vakbeursplatform. Persoonlijk contact en privégesprekken blijven een van de belangrijkste fundamenten van een goede interpersoonlijke zakelijke relatie. Het bijwonen van een beurs is volgens ons een van de meest effectieve marketinginstrumenten om dit te bereiken, vooral als het gaat om het aanspreken van potentiële nieuwe klanten.” De pandemie heeft veel veranderd. Gaan we terugkeren naar de oude concepten of heeft het coronavirus de verandering gewoon versneld en organisatoren van beurzen gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden? “We zien verandering als iets goeds, en met name de omstandigheden van de pandemie hebben nieuwe vragen doen rijzen en dus tot een heroriëntatie geleid. Naast het brede begrip vinden wij het perspectief dat een organisatie inneemt bij het beoordelen van wat nodig is, van groot belang. De verschillende niveaus van belanghebbenden, zoals exposanten, retailers en handelsverenigingen, zijn volgens ons onlosmakelijk met elkaar verbonden, zodat de INOVA COLLECTION een brancheplatform wordt dat zich zeer nauw met hen identificeert. Tegen de tijd van de doorstart, zo niet eerder, zullen bedrijfsprocessen terecht openlijk ter discussie worden gesteld en opnieuw worden gedefinieerd. Dus de vraag die we onszelf nu moeten stellen is deze: wat is er blijvend veranderd? Welke (digitale) tools zullen een vaste plek krijgen en blijvend nut hebben? Door directe vergelijkingen te maken, zal de wens om elkaar persoonlijk te ontmoeten het nooit verliezen van volledig digitale concepten in termen van relevantie.” ZET IN UW AGENDA: INOVA COLLECTION 27 T/M 29 AUGUSTUS EERDER DIT JAAR VOND DE EERSTE EDITIE VAN INOVA COLLECTION SHOWROOM DÜSSELDORF PLAATS EN VOLGENDE INOVA COLLECTION STAAT OVER TWEE MAANDEN IN ONZE AGENDA. DE VOLGENDE SHOW GAAT PLAATSVINDEN VAN 27 TOT EN MET 29 AUGUSTUS VAN DIT JAAR OP DE BEURSLOCATIE MESSECENTER RHEIN-MAIN, WAAR DE BEURS DE AFGELOPEN JAREN OOK AL GEORGANISEERD WERD. WIJ SPREKEN MET MAXIMILIAN MAUS, PROJECT MANAGER INOVACOLLECTION OVER WAT WE MOGEN VERWACHTEN. Wat zijn de belangrijkste sterke punten/USP's van het INOVA-concept? “De voordelen van het INOVA-concept rusten op een aantal pijlers. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat we als organisatoren van de INOVA COLLECTION onszelf zien als partners van de industrie en dat we een platform willen aanbieden dat is afgestemd op de behoeften van de mensen die daarin actief zijn. Daarbij gaan we graag de uitdagingen aan, want voor ons heeft het gemeenschapsgevoel nog steeds een enorme waarde en we proberen altijd gericht en transparant te communiceren. Daarnaast zijn er onze inclusieve dienstverlening, waarmee wij ons bewust onderscheiden van andere gangbare beursconcepten.” Wat heb je dit jaar gepland voor INOVA? Wat zijn de hoogtepunten waarop bezoekers zich mogen verheugen? “We kijken enorm uit naar de INOVA COLLECTIE omdat we hopen dat in dit jubileumjaar de nieuwste editie weer een echte ‘ontmoetingsplaats’ wordt. We plannen het programma van ondersteunende evenementen dienovereenkomstig, met dat veel gemiste 'INOVA-gevoel'. Bovendien zijn we verheugd met een groot aantal nieuwe exposanten en daarmee een nog relevanter en kwalitatief hoogstaand merkenaanbod voor onze vakbezoekers.” Meer informatie: www.inova-collection.de Maximilian Maus

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4