De Juwelier nr 3-2023 online

DE JUWELIER NR 3 2023 68 ONDERNEMEN Voor onze rubriek Ondernemen gaan wij in elke uitgave voor u op zoek naar antwoorden op vraagstukken die voor u als ondernemer van toepassing zijn. Inmiddels gaan we ook in De Juwelier podcast ‘Verdieping in Ondernemen’ nog dieper in op deze vraagstukken. In deze uitgave en in de aankomende podcast die snel online komt, beschrijven en bespreken George van Ekeren (van PrismaNote), David Rakers (Founder en Senior Partner bij SYNTYCHE BV en Business Consultant bij davidrakers.com) en Benjamin Maasland (Bering) met welke uitdagingen de juweliersbranche de komende jaren te maken krijgt en waar de juwelier staat over drie jaar. WAAR STAAT DE JUWELIER OVER DRIE JAAR? David Rakers Een interessante case is hoe de wereld van de juwelier eruit zal zien in 2026. Uiteraard kan niemand de toekomst voorspellen. Wat we wel kunnen doen is data uit het verleden, events en trends analyseren. En op basis hiervan kunnen/proberen we een ‘kijkje in de toekomst (peak into the future)’ te nemen. Ik ga dit met een macro, meso en micro analyse doen. 1. Macro analyse richt zich op het economische landschap waar bedrijven weinig tot geen controle hebben, maar het beïnvloedt de organisatie wel. Denk aan monetair, fiscaal beleid en milieuwetgeving. 2. Meso analyse richt zich op de bedrijfstak waar een organisatie in zit. 3. Micro analyse richt zich op de activiteiten binnen de organisatie en heeft hier controle over. Ik behandel (te) kort elk onderdeel en koppel voorzichtige ‘Peak into the future’ eraan. Macro: Goud/Zilver/Dollar/Yuan De Juweliersbranche heeft te maken met commodities zoals goud en zilver. Daarnaast produceert/koopt men producten uit landen zoals China. Commodities worden hoofdzakelijk verhandeld in Amerikaanse dollars maar deze staat onder druk. De ‘X-date’ van 1 juni 2023 staat voor de deur (reeds verstreken als u dit artikel leest) en zal bepalen of het bijdrukken van dollars vereist is en meer devaluatie van de dollar betekent. De 'X-date' is het punt waarop de Amerikaanse schatkist zonder geld komt te zitten. China wil haar eigen yuan pushen voor internationale transacties. Argentinië en Brazilië hebben afspraken gemaakt om Chinese importen in yuan te betalen i.p.v. Amerikaanse dollars (bron: https://www.theguardian.com en zoek naar China’s War Chest). Peak into the future: Worden commodities duurder? Denk aan luxeartikelen zoals horloges en sieraden waarin goud en zilver verwerkt is. Vanwege de dollar en de yuan, krijgen we te maken met meerdere betaal currencies. Tip! Koop goud en zilver om je assetbase te beschermen (defensive assets). Meso: Community/Collectieven Als ondernemer heb ik community’s mogen bouwen en ben ik verbonden met een zaken netwerk van Christelijke communityleden (ondernemers). Er zit ‘kracht’ in communities en het heeft vele voordelen. Collectiviteit is kracht door samenwerken! Denk aan gezamenlijke inkoop, uitwisseling van kennis en ervaring, verdelen van voorraden, personeelsuitwisseling etc. Peak into the future: Ontstaan er ‘collectieven’ of samenwerkingen binnen de juweliersbranche om de branche te beschermen tegen erosie zoals de afname van juwelierszaken of om slagkracht en service te vergroten? Denk aan de buitenlandse concurrentie die met online verkoop meer marktaandeel afknabbelt van de handel van juweliers. Tip! Start een parallelle onderneming en verkoop onder een andere naam ‘goedkopere’ producten. Micro: Digitaal/Educator Door internet en digitale innovaties wordt kunstmatige intelligentie (AI) en Augmented Reality (AR) steeds aantrekkelijker. Als Business Coach weet ik dat toegepaste kennis macht is! Daarnaast borgt men kennis die door de oudere generatie wordt overgedragen aan de next generatie juweliers. Dit zorgt voor continuïteit! Peak into the future: Worden producten en diensten straks slimmer getoond? Komen er magazines waar producten via smartphone of iPad tot ‘leven’ komen? Of zullen slimme vitrines klanten scannen en sieraden op het gezicht of hals van klanten projecteren? Ontstaan er straks ‘Juweliers Academies’ waar oudere generaties kostbare kennis en ervaring delen met jongere generaties? P.S. Wie het beter weet mag het zeggen! Mail je input naar c.dejager@gpmedia.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4