De Juwelier nr 3-2023 online

DE JUWELIER NR 3 2023 69 Benjamin Maasland Slapen doe je ‘s nachts! Om een beeld te schetsen van waar je als juwelier in 2026 staat, kan je gebruik maken van verschillende indicatoren. Zelf kijk ik onder andere naar mijn eigen waarnemingen, bijvoorbeeld naar verandering van gedrag en behoefte binnen de klantenkring, mijn werknemers en mijn sociale omgeving. Een verandering, die ik momenteel waarneem binnen de klantenkring van onze winkel, is dat er naast de verkoop van horloges en sieraden steeds meer vraag komt naar diensten. De reden hiervoor is dat steeds meer klanten ons bezoeken met online aangekochte artikelen, die op maat gemaakt moeten worden. Ook het thema duurzaamheid begint een steeds grotere rol te spelen binnen deze ontwikkeling, waardoor klanten vaker bij een ouder horloge nog een batterij en/of een bandje laten vervangen in plaats van een nieuw horloge aan te schaffen. Ook het verdwijnen van concurrentie in de nabije omgeving zorgt voor meer vraag naar service in onze winkel. Binnen ons bedrijf anticiperen wij dan ook op deze waarneming door te investeren in kennis, materiaal en marketing, zodat onze klanten weten dat wij het aanbod hebben op hun vraag. Naast de waarneming binnen je eigen werkelijkheid zijn er natuurlijk ook andere indicatoren die je kunnen helpen een beeld te schetsen waar je bedrijf over drie jaar zou kunnen staan. Kijk bijvoorbeeld eens terug naar historische trends. Je ziet dat Art Deco sieraden en vintage horloges nu weer helemaal in de mode zijn. Als je naar economische indicatoren kijkt hebben de inflatie, het werkloosheidscijfer en de stand van de rente direct invloed op het consumentenvertrouwen en dus hun op uitgavenpatroon. Op demografisch gebied zijn leeftijd, inkomensniveau en opleiding belangrijk. Alleen maar high end juwelen aanbieden terwijl je bedrijf in een arbeiderswijk ligt lijkt niet de beste match. Technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld op het gebied van klantcommunicatie met nieuwe kanalen zoals social media (Facebook, Instagram en TikTok), WhatsApp en LinkedIn zijn onmisbaar vandaag de dag om met je klant te kunnen communiceren. Sociale trends zoals de veranderde opvattingen over milieu en klimaatbewustzijn, maar ook bewegingen zoals WOKE, BLM en LHBTIQ+ hebben invloed. Wie van jullie gaat zijn etalages rond 5 december nog met zwarte pietjes versieren? Maar ook veranderende regulatieve vormen van regelgeving en overheidsbeleid, zoals het demotiveren van betalen met contant geld zullen ervoor zorgen dat je bedrijfsvoering over drie jaar anders is dan die van vandaag. Voor de wakkere ondernemer zijn er dus genoeg signalen en indicatoren een beeld schetsen van waar de wereld op af koerst in de komende jaren. Als je deze juist interpreteert en op tijd actie onderneemt in je bedrijf kan je een mooie voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrentie. Zoals een oud werkgever mij ooit leerde: “Slapen doe je ‘s nachts”! George van Ekeren De juwelier schrijft zijn eigen succesverhaal. Over drie jaar is er dus nog steeds een diversiteit aan aanbieders en succesformules. De één zit op een toeristische A-locatie en de ander focust zich op maatwerk of een eigen merk. Weer een ander heeft geen locatie, maar bezoekt de klant aan huis of heeft alleen een webshop. Toch zal de juweliersbranche voorgoed veranderen. Of het nu door nieuwe technologie of een creatieve marketingaanpak is, allerlei bedrijven zullen de markt willen ontwrichten. Een strijd om de aandacht van de consument en een strijd tegen toenemende kosten en drukkende marges. Zet dus elke dag een stapje naar het bedrijf dat je over enkele jaren wilt zijn. Zorg dat je de consument aan jouw bedrijf bindt door klantgegevens te verzamelen en hier gepersonaliseerde marketingacties op los te laten. Blijf toegevoegde waarde bieden met de beste producten, het meeste gemak of de beste prijzen. Hiervoor omarmt de slimme juwelier de opkomst van digitalisering. De winkel is namelijk niet meer het enige verkoopkanaal. Ook e-commerce gaat verder dan een eigen webshop en handelsplatformen, zoals Amazon. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe mogelijkheden, zoals het kunnen afrekenen op social media en in WhatsApp. Wellicht zet je over drie jaar een favoriete film op pauze om de getagde producten te kunnen opslaan. Deze vormen van impulsaankopen zullen we steeds vaker gaan zien. Hoe je hierop inzet? Zorg ervoor dat de basis staat om deze verkoopkanalen te integreren. Breng in de komende tijd je producten, diensten, klanten, betalingen en verkoopkanalen bij elkaar in één systeem. Zo bespaar je tijd, bied je consumenten een betere ervaring en ben je klaar voor de toekomst. Dat maakt het leven van de juwelier leuker en makkelijker.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4