afgelopen twee jaar gerealiseerd.
We zijn goed op weg en wat ik in
mei 2014 (bij de start van ILP red.)
voor ogen had is ook uitgekomen.
Met EBEL, Locman, Montegrappa en
Charriol kunnen we de Nederlandse
markt bedienen met mooie merken
in verschillende segmenten.”
MERKENPAKKET
Het portfolio wordt doorgenomen.
“We willen graag in elk segment
vertegenwoordigd zijn met een
onderscheidend merk. Met EBEL
hebben we het middensegment
afgedekt als het gaat om dameshor-
loges. Locman heeft veel potentie
en is in Nederland ook stappen aan
het zetten. We merken ook dat de
doorverkoop goed is. Met Locman
kunnen we mannen en vrouwen een
bijzonder uurwerk bieden in een
prijsklasse van € 200,- en € 1.500,-.
Met Charriol hebben we tot slot een merk dat zich op het basissegment focust
en waarmee we ons weer onderscheiden. We zijn in de voorbereiding om het
merk in Nederland te lanceren. We verwachten heel veel van Charriol. Je ziet
dat het merkenportfolio goed in balans is, met merken die herkenbaar zijn.
Het blijft voor ons ook hierbij en dus kunnen we ons focussen op groei.”
“We zitten nog steeds in de opbouwfase. Het is zaaien en daarna pas oogsten.
Het is ook echt niet zo dat de rode loper voor ons uitgerold wordt bij juwe-
liers, maar dat is ook niet erg. We hebben liever dat juweliers weloverwogen
te werk gaan en hun tijd nemen om zich te oriënteren. Juweliers moeten niet
over één nacht ijs gaan en overhaast beslissingen nemen. De keuze voor een
merk moet gebaseerd zijn op onderzoek en goed gevoel.”
‘ART OF SELLING’
“De markt verandert heel snel. Juweliers gaan op zoek naar nieuwe merken
en dat moet ook, want het is van enorm belang om je te differentiëren in
deze tijden. Daarom profileren wij ons ook, maar we zijn wel kritisch in onze
keuze om samenwerkingen aan te gaan. Ik geloof zelf in ondernemers die
de kunst van het verkopen nog verstaan. Zij zijn actief met hun consument
bezig en met het verkopen van merken. Wij weten ook dat onze merken in
de winkel gepusht moeten worden, want het zijn exclusieve merken die echt
verkocht worden in plaats van alléén nog ingepakt worden bij navraag. Ik zie
dan ook graag dat onze merken verkocht worden door juweliers met passie en
liefde voor het vak, interesse voor de consument en die nog de ‘Art of selling’
verstaan. Die juwelier heeft de toekomst.”
ACTIEF
Zelf komt Loek Oprinsen ook nog regelmatig bij klanten over de vloer. “Daar
hoor ik dan vaak van klanten dat ze geen vraag krijgen naar bepaalde merken.
Dat zijn dus juweliers die wachten totdat de klant naar iets vraagt. De tijden
dat klanten naar de winkel komen en vragen naar een specifiek merk zijn echt
voorbij. Je moet als juwelier actief op zoek naar de behoefte van je klanten.
Wij denken graag mee in hoe we de verkoop van onze merken bij juweliers
omhoog kunnen krijgen door middel van acties of verschillende marketing ini-
tiatieven. Ik denk ook dat de focus veel meer op lokale klanten moet liggen,
want deze vormen het fundament van je business.”
NAJAARSBEURS
Om de Nederlandse markt nog beter te bedienen en juweliers de kans te
geven kennis te maken met het uitgebreide merkenpakket van ILP, zal het
bedrijf tijdens de Jewels & Watches Najaarsbeurs aanwezig zijn. “We zijn
met onze merken ook aanwezig tijdens Inhorgenta en BaselWorld, maar we
snappen dat niet alle juweliers die beurzen kunnen bezoeken. Daarom wil-
len we hen toch de mogelijkheid geven om onze producten te ontdekken en
onze Salesmanager te ontmoeten, dus nemen we ook deel aan de Jewels &
Watches Najaarsbeurs. Dit is een extra service naar onze klanten toe.”
POSITIEF
Nederland is het terrein van Rob van Mullem, met wie wij in de vorige uit-
gave al een interview hadden (zie De Juwelier 3 – 2016 pagina 36 en 37).
“Rob is de Salesmanager voor onze merken in Nederland en een vertrouwd
gezicht bij veel juweliers. Zijn kennis en ervaring zijn bekend. Hij geniet veel
vertrouwen en heeft een goede relatie opgebouwd met juweliers. Daarnaast
verzorgt hij bijvoorbeeld trainingen op locatie voor winkelpersoneel om de
binding met, en de kennis van het merk te vergroten. De Nederlandse markt
heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad, maar we merken een opwaartse
lijn. Wij zijn in ieder geval positief gestemd en kijken met gezond optimisme
naar de toekomst.”
Meer informatie:
International Luxury Partners
Rob van Mullem
Tel. 06-55783835
www.ilp-luxury.comJ&W-stand: B.262
D
E
J
U W E L I E R
N R
4 2 0 1 6 21
Rob van Mullem
De zeer herkenbare armbanden van Charriol
▲