De Juwelier nr4-2022 Online

D e J u w e l i e r n r 4 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w Toon is een bekend gezicht in de juweliersbranche. Zijn eerste voetstappen zette hij begin deze eeuw als vertegenwoordiger van Diamonde in de regio Zuid-Nederland. “Dat beviel mij echt heel goed, ook al kwam ik uit een totaal andere branche. Diamonde was een prachtig merk en het bezoeken van juweliers gaf mij veel voldoening en plezier. In 2011 nam ik de juweliers winkel van Wim van Osch in Berghem over. Niet veel later volgde een tweede zaak Helmond, waar ik ook een bedrijfsleider aannam om de winkel te runnen. Zelf was ik nog steeds met veel plezier aan het werk bij JPC, totdat ik tijdens de laatste reorganisatieronde bij Diamonde mocht vertrekken. Maar ik had een vangnet en zo kwam ik in de winkel in Berghem te staan.” WIL JE… Zo makkelijk als hij er nu over praat, ervaarde Toon het destijds niet. In de praktijk viel het leven van retailer hem in eerste instantie tegen. “Ik vond het gewoon niet leuk. Ik was de vrijheid gewend die je als vertegenwoordiger hebt en voelde me nu gevangen in de winkel. Zodoende ben ik op zoek gegaan naar iets dat veel meer bij mij paste: een sieradenconcept opzetten en dat aan de man of vrouw brengen. Dat werd het aanzoeksringenmerk Wil je… Ik wilde iets unieks op de markt brengen en een aanzoeksringenmerk was er nog niet. Ik ben dus met al mijn goede ideeën en voornemens naar de beurs in Vicenza gegaan en daar op zoek gegaan naar een leverancier, die ik snel vond. Samen hebben we de collectie vormgegeven. Ik heb het concept eromheen opgezet en ik ben de weg opgegaan.” BRILJANT Toon vertelt in rap tempo over de stappen die hij ongeveer tien jaar geleden zette. “Al snel na het opzetten van Wil je… gingen JPC en Siebel failliet en verdween in hun kielzog Diamonde. Een klap voor veel “BRILJANT VERDIENT ONZE VOLLEDIGE AANDACHT” KUN JE SUCCESVOL ZIJN DOOR JE AANDACHT TE VERDELEN OVER TWEE VERSCHILLENDE ONDERNEMINGEN? HET ANTWOORD IS IN SOMMIGE GEVALLEN JA, MAAR HOE HOUDT JE HET VOL? TOON DE BROUWER EN ZIJN VROUW JACKY WAREN ZÓ SUCCESVOL MET HUN EIGEN JUWELIERSZAAK EN GROOTHANDEL, DAT ZE EIGENLIJK SLACHTOFFER WERDEN VAN DAT SUCCES. EEN DAG HEEFT VOOR HEN SIMPELWEG TE WEINIG UREN IN ZICH OM ALLES IN GOEDE BANEN TE LEIDEN. ZODOENDE WERDEN ZE GEDWONGEN TE KIEZEN TUSSEN HUN JUWELIERSZAAK IN HELMOND (JUWELIER VAN OSCH) OF HUN GROOTHANDEL WAARMEE ZE HET SIERADENCONCEPT BRILJANT OP DE MARKT BRENGEN. EEN ONMOGELIJKE KEUZE, DIE IN HET BELANG VAN HUN DEALERS EN HUN EIGEN BELANG TOCH GENOMEN IS. ZODOENDE BESTAAT VANAF HEDEN JUWELIER VAN OSCH NIET MEER EN GAAN TOON EN JACKY ZICH VOLLEDIG CONCENTREREN OP H.O.T. (HANDELS ONDERNEMING TOON DE BROUWER) EN HUN SIERADENCONCEPT BRILJANT. OM EEN VERDERE PROFESSIONALISERINGSSLAG TE MAKEN EN OM HET RUIMTEGEBREK OP TE LOSSEN IS ER EEN NIEUW PAND GEKOCHT WAAR TIJDENS HET SCHRIJVEN VAN DIT INTERVIEW NOG VOLOP VERBOUWD WERD, MAAR WAAR – ALS ALLES GOED VERLOOPT – GROOTHANDEL H.O.T. VANAF 1 SEPTEMBER HUIST. WIJ TREFFEN DAAR JACKY EN TOON EN HOREN ALLES WAT BETREFT HUN PLANNEN EN WERKWIJZE.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4